Metrorex începe discuțiile cu JICA pentru prelungirea Magistralei 6 de metrou până la Otopeni

30 mai 2019

Metrorex începe luni discuțiile cu oficialii Agenției Japoneze pentru Cooperare Internațională (JICA) pentru prelungirea Magistralei 6 de metrou până la Aeroportul Henri Coandă.

Adrian Bărbulescu

prelungirea Magistralei 6
Dumitru Șodolescu (stânga) și Dragoș Titea

”Avem documentația gata, iar luni avem întâlnire cu JICA. Vom avansa posibilitatea de a folosi 85% din credit pentru tronsonul 2, iar restul de 15% pe tronsonul 1. În iulie putem lansa licitația, iar termenul de finalizare este de 48 de luni. La sfârșitul lui 2023 poate fi gata, dacă nu vor fi contestații, lucru care nu mai depinde de noi”, a declarat joi directorul general al Metrorex, Dumitru Șodolescu.

În 2010, Traian Băsescu, la acea vreme președinte al României, semna la Tokyo un acord de împrumut cu JICA tocmai pentru realizarea Magistralei 6 de metrou, care să lege Bucureștiul de Aeroportul Henri Coandă Otopeni. Împrumutul, în valoare de 41,87 milioane de yeni (aproximativ 320 milioane de euro), era destinat proiectării și, parțial, construcției acestei magistrale de metrou.

Se discută despre prelungirea Magistralei 6 la nouă ani de la contractarea creditului JICA

Abia acum la nouă ani de la contractarea creditului japonez, statul român întreprinde ceva concret pentru cheltuirea acestor bani, în condițiile în care Comisia Europeană a acordat finanțare nerambursabilă doar pentru tronsonul 1 al M6, 1 Mai – Tokyo (Băneasa Shopping City, mall-ul deținut de omul de afaceri fugar Puiu Popoviciu). Acum, se discută de prelungirea Magistralei 6.

Dar și cu acest prim tronson au fost ceva probleme. Licitaţia pentru tronsonul 1 Mai – Tokyo din Magistrala 6, pentru care Metrorex aştepta oferte până miercuri, 29 mai, a fost suspendată în platfoma de achiziţii publice SICAP.

Marţi a fost înregistrată prima contestaţie în cadrul acestei licitaţii. Demersul la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a fost iniţiat de către Strabag. Metrorex a publicat pe 15 martie anunţul de licitaţie pentru proiectarea şi execuţia structurii de rezistenţă a tronsonului 1 Mai – Tokyo a Magistralei 6 de metrou. Valoarea contractului este estimată la 1,27 miliarde de lei, iar durata acestuia la patru ani.

Între timp, însă, lucrurile s-au lămurit. ”S-a depus o contestație și s-a răspuns. Termenul inițial nu va fi decalat mult, doar cu vreo 20 de zile. Dacă vom avea constructori care vor să termine mai repede, noi suntem pregătiți cu partea financiară”, a declarat joi secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Dragoș Titea.

Magistrala 2 intră în ”reparații capitale”. Licitația va fi lansată vineri

O altă lucrare importantă pentru metroul bucureștean va începe la finele acestui an, și anume ultima fază de modernizare a Magistralei 2, Berceni – Pipera.

”Mâine (vineri – n.red.) încărcăm în SEAP anunțul de licitație, iar în trimestrul 4 pot începe lucrările. Termenul de execuție este de 48 de luni, pentru că se va lucra doar pe timpul nopții. În mod normal, lucrarea putea fi gata într-un an și jumătate, dar nu putem afecta circulația pe această magistrală”, a declarat Dumitru Șodolescu.

El a precizat că este vorba de lucrări complexe, de arhitectură a instalațiilor, ventilație și, cel mai important, înlocuirea completă a căii de rulare (a șinelor) pe distanța de 18 km. ”Magistrala 2 este foarte veche, dovadă că lansăm această licitație”, a mai spus oficialul Metrorex.

În ceea ce privește prelungirea Magistralei 2 cu încă o stație, de la Berceni spre Șoseaua de Centură, Șodolescu a spus că lucrările vor începe la finele anului în curs. ”Este o lucrare în colaborare cu Primăria Sectorului 4, ei vor asigura finanțarea. A fost făcută o evaluare și a rezultat o sumă mai mare, de 35 milioane de euro. Domnul primar Băluță (Daniel Băluță, primarul Sectorului 4 – n.red.) este în curs de identificare a fondurilor”, a mai declarat Dumitru Șodolescu.

S-a inaugurat noul acces la stația Tineretului. Urmează alte cinci de pe M2 și două de pe M1

Metrorex a deschis joi o nouă cale de acces la staţia de metrou Tineretului, aflată în capătul spre staţia de metrou Piaţa Unirii.

Aceasta are în componența sa două intrări/ieșiri pietonale dotate cu scări fixe, scări rulante și lift, facilitând astfel deplasarea persoanelor cu dizabilități. Noua cale de acces face parte din proiectul “Îmbunătăţirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2 Berceni – Pipera”. Constructorul acesteia este  Asocierea Sopmet SA (lider de asociere) – Somet S.A. – Schindler România SRL – UTI Grup SA – TIAB SA.

Valoarea lucrărilor realizate este de aproximativ 18 milioane de lei cu TVA, iar investiţia este finanţată din fonduri europene nerambursabile acordate în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM). Dumitru Șodolescu a precizat că în perioada următoare vor începe lucrări similare și la alte cinci stații de pe Magistrala 2 și alte două de pe Magistrala 1, printre care Apărătorii Patriei, Constantin Brâncoveanu, Aurel Vlaicu și Pipera.

Accidentul cu ”trenul zburător” de la Berceni, anchetat de Corpul de control

În altă ordine de idei, întrebat ce se știe despre accidentul din ianuarie cu ”trenul zburător” de la stația Berceni (fostă Depoul IMGB), Dragoș Titea a răspuns că în perioada următoare va fi făcută publică concluzia.

prelungirea Magistralei 6

”Există un corp de control care investighează incidentul de la Berceni și în scurt timp vor fi făcute publice rezultatele”, a spus secretarul de stat. La rândul lui, Dumitru Șodolescu a precizat că un expert în construcții evaluează starea de siguranță a clădirii stației, iar vagonul va fi scos, deoarece investigatorii au prelevat toate probele.

Pe 26 ianuarie, o garnitură de metrou produsă de spaniolii de la CAF, care gara la capăt de linie, a rupt parapetul de protecție la depoul Berceni, iar două vagoane au sărit de pe șine și sunt suspendate și acum la aproape doi metri înălțime, față de nivelul terasamentului.