Prefectul Capitalei va verifica achiziția de tramvaie turcești a Gabrielei Firea. Unde dezinformează aceasta

PNL vrea să afle de ce a secretizat Primăria Capitalei achiziția de tramvaie din Turcia. “Patentul tehnologic e pe site-ul producătorului, deci nu e confidențial”. Ca urmare a dezvăluirilor din presă cu privire la licitația pentru tramvaie inițiată de administrația Firea-PSD, PNL București cere public sesizarea Corpului de Control al Prefectului Capitalei în vederea efectuării unui audit cu privire la modalitatea de atribuire a licitației în valoare de 180 de milioane de euro, potrivit unui comunicat de presă al PNL București postat și pe pagina de socializare a acestui partid.

Doru Cireașă

Licitația pentru tramvaie Gabriela Firea în tramvaiul 41

Mai mult, PNL București cere ANAP – Agenția Națională pentru Achiziții Publice publicarea raportul de supraveghere al acestei licitații.
PNL demontează argumentele invocate de Gabriela Firea anume că dorința secretizării ofertelor ar aparține ofertantului turc și că Primăria nu a avut ce face, decât să respecte dorința acestuia.
Motivarea secretizării detaliilor tehnice care constituie punctaj pentru atribuirea licitației, în baza unei prevederi legale 217 alin 6. din legea 98/2016 a achizițiilor publice este falsă, spune PNL București.
Această lege prevede că după comunicarea rezultatelor procedurii, autoritatea contractantă este obligată să permită, la cerere, accesul neîngrădit la propunerile tehnice și/sau financiare care nu au fost declarate de către ofertanți ca fiind confidențiale, clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuală. Datele tehnice nu constituie parte din patentul tehnologic și mai mult decât atât, sunt prezente pe site-ul producătorului din Turcia (http://www.durmaray.com/panorama/1/3/5), demonstrând clar că nu sunt confidențiale.
„Absurdul modalității prin care Gabriela Firea vrea să ascundă neregulile în cheltuirea banilor publici merge până în punctul în care motivează secretizarea informațiilor în baza legii GDPR, motivând că informațiile tehnice ar fi date cu caracter personal. Documentul are legătură și se supune regulamentului GDPR doar dacă include date personale. În cazul ofertelor, spre exemplu, numele firmei, al reprezentantului, funcția acestuia sunt date publice și nu intră sub incidența GDPR”, se arată în comunicat.
„Modalitatea abuzivă în care Gabriela Firea alege să cheltuie banul public a ieșit la suprafață cu recurență în ultima perioadă. De la cazul spitalului Gomoiu, la licitația pentru tramvaie, Gabriela Firea se încăpățânează să considere ca banul public poate fi cheltuit discreționar. Absurditatea aproape hilară cu care consideră că datele tehnice, care sunt de altfel prezente și pe site-ul producătorului, pot fi secretizate din pix, ne convinge să întreprindem toate acțiunile posibile pentru a aduce la lumină abuzurile și reaua intenție a acestei administrații dezastruoase”, declară Violeta Alexandru, Președinte PNL București.
În toată această dispută Gabriela Firea se consideră o victimă a jocurilor politice.„ Din nefericire, sunt introduse în această bătălie politică pentru Cotroceni subiecte false şi care oricum nu au legătură cu activitatea prezidenţială. După ce a încercat fără succes un mare tun de presă cu informaţii false despre spitale, pentru care va răspunde în faţa justiţiei, o fostă mare glorie a presei sportive, care se pricepe la de toate: achiziţii, legislaţie, administraţie, spitale, avioane dar şi… tramvaie, mă obligă să-i dau din nou întâlnire în faţa judecătorilor, pentru aberaţiile scrise azi, fără o minimă documentare şi fără să mimeze măcar dorinţa de a-i informa corect pe cititori. Probabil are ordin pe unitate să vicieze o licitaţie legală, să pierdem fondurile europene, iar bucureştenii să nu beneficieze de tramvaie noi. Munca şi străduinţa mea şi a echipei mele deranjează pe mulţi! Ziaristii-militanti politici dar care se prezintă că mari deontologi sunt cea mai josnică specie! Şi acum, informaţiile curate, reale, pe care trebuie să le ştie toţi cei care nu vor să fie minţiţi şi manipulaţi: Nu Primăria sau Gabriela Firea au decis secretizarea sau declararea ca fiind confidenţială a documentaţiilor în cadrul licitaţiei pentru 100 de tramvaie! În legislația națională și europeană, avem prevăzute principiile care stau la baza atribuirii contractelor, printre care menţionez TRATAMENTUL EGAL (sublinierea ei – n.red.). Înseamnă că trebuie să permitem tuturor potenţialilor operatori economici să participe la ORICE PROCEDURĂ, fără criterii discriminatorii cum ar fi ţară din care provin produsele. NU PUTEM FAVORIZA OPERATORI DIN ROMÂNIA, UE SAU DIN ORICARE ALTĂ ŢARĂ (sublinierea ei – n.red)”, a scris joi edilul șef pe pagina sa de Facebook.
Firea însă dezinformează. O autoritate contractantă nu poate accepta cereri ale ofertanților care contravin prevederilor legale, cum ar fi cereri de secretizare a ofertelor, in condițiile in care legislația achizițiilor publice se bazează în primul rând pe transparență.
Apoi, în august 2019 Comisia Europeană a publicat o comunicare „Orientări privind accesul ofertanților și al bunurilor din țările terțe pe piața achizițiilor publice din UE” cu numărul (2019/C 271/02). Rațiunea este aceea de a permite companiilor europene accesul egal și nediscriminatoriu pe piețele unor țări care exportă în UE și care nu avantajează propriile companii. Ori Turcia nu se află pe această listă ceea ce înseamnă că excluderea companiilor turcești, ca urmare a inexistenței unui acord de achiziții publice cu această țară și a lipsei de reciprocitate a piețelor, este conformă cu legislația UE.
Comunicarea spune așa:
  • În cazul în care cumpărătorii publici primesc o ofertă din partea unui operator economic din afara UE, aceștia trebuie să verifice dacă oferta intră sub incidența acordurilor internaționale privind achizițiile publice semnate de UE, cum ar fi AAP (acorduri de achiziții publice) sau ALS (acorduri liber schimb), pentru a stabili dacă ofertantul are acces securizat la această achiziție.
  • În prezent, 20 de părți sunt semnatare ale AAP: UE în ceea ce privește cele 28 de state membre ale sale; Armenia; Australia; Canada; Taipeiul Chinez; Hong Kong (China); Islanda; Israel; Japonia; Liechtenstein; Muntenegru; Moldova; Norvegia; Noua Zeelandă; Coreea de Sud; Singapore; Elveția; Ucraina; Statele Unite ale Americii; și Țările de Jos (în ceea ce privește Aruba).
  • În cazul în care cumpărătorii publici primesc o ofertă din partea unui operator economic din afara UE, aceștia trebuie să verifice dacă oferta intră sub incidența acordurilor internaționale privind achizițiile publice semnate de UE, cum ar fi AAP sau ALS, pentru a stabili dacă ofertantul are acces securizat la această achiziție.