spot_img
vineri, ianuarie 21, 2022
spot_img

Povestea Softronic, producătorul craiovean de locomotive înființat de un profesor și de alți tineri entuziaști

Grupul Softronic este în momentul de față un jucător de marcă pe piața materialului rulant din România, cu o cifră de afaceri de peste 15 milioane de euro. Povestea Softronic a început în 1999, când un profesor de liceu, împreună cu cumnatul său și mai mulți tineri entuziaști au decis să pună bazele unei companii în domeniul feroviar.

Povestea Softronic

Înființată în Craiova în 1999, având că principală activitate modernizarea de locomotive, compania Softronic continuă tradiția de peste 50 de ani a orașului în construcția de locomotive electrice. Un proiect important finalizat de Softronic este locomotiva electrică bi-sistem Transmontana, perfect adaptată pentru trasportul pe sisteme feroviare din țări ca România, Bulgaria, Ungaria sau Turcia.

Povestea Softronic a fost istorisită la finele anului trecut de Ionel Ghiţă, asociat în cadrul producătorului de material rulant. „Eu am fost profesor la liceul Carol din Craiova. Am fost fericit când cumnatul meu, împreună cu un prieten şi câţiva tineri entuziaşti au zis: hai să facem cutia neagră a locomotivei, pentru că este nevoie de ea în România şi Europa. Am lăsat meseria de profesor şi am început businessul undeva pe Bulevardul Unirii, într-un mic depozit de material textil, înfiinţând firma Softronic. Era foarte frumos pentru că eram tineri”, a povestit el, care este asociat în societate alături de alţi trei antreprenori.

Începe construcția fabricii

Opt ani mai târziu, România intra în Uniunea Europeană, iar Softronic a accesat credite bancare şi a început construcţia fabricii. Perioada de ”boemie” din atelierul de pe Bulevardul Unirii era la final. Povestea Softronic intra într-o nouă etapă.

„Programele guvernamentale de la acea vreme indicau faptul că era nevoie de locomotive şi trenuri electrice sau Diesel şi, într-un act de curaj, am zis să începem să producem locomotive. Am făcut prima locomotivă printr-un entuziasm general şi bazându-ne pe oameni cu experienţă în domeniu, numai că în 2008 a venit criza. Ne-am chinuit foarte tare să vindem locomotiva în acea perioadă”, a continuat el. Mai apoi însă, compania craioveană a câştigat două licitaţii internaţionale şi a produs încă două locomotive.

Povestea Softronic

Totodată, Grupul Softronic nu s-a limitat la a vinde, ci a început şi să închirieze locomotive. Unul dintre primii clienți a fost DB Schenker, subsidiară a gigantului german Deutsche Bahn. „Aşa am putut să supravieţuim, având în vedere că în România nu exista interes pentru achiziţia de locomotive noi. În 2015 ne-am orientat către companii private pentru vânzarea directă a locomotivelor, companii care s-au hotărât greu să dea peste două milioane de euro pentru o locomotivă”.

Recent, Softronic a semnat pentru o finanţare de 14 milioane de euro de la Raiffeisen Bank, sumă care va fi garantată de EximBank prin emiterea unor garanţii în numele şi în contul statului român. Creditul este destinat acoperirii costurilor de producţie şi livrare a şase locomotive electrice, care vor intra în dotarea companiei Green Cargo AB din Suedia.

În iunie 2017, Softronic a semnat un contract cu operatorul feroviar Green Cargo pentru livrarea a opt locomotive Transmontana. Primele două unități au fost deja produse şi livrate, următoarele şase urmând să fie distribuite până la mijlocul anului 2020.

Trâgând linie, potrivit ultimelor date disponibile la Ministerul Finanțelor, Softronic a avut în 2017 o cifră de afaceri de 67,42 milioane de lei (aproximativ 15 milioane de euro), un profit de 3,65 milioane de lei și 176 de salariați.

Povestea Softronic continuă cu Softrans

Însă cel mai cunoscut produs, pentru oamenii de rând, al firmei craiovene este rama electrică Hyperion, nu de puține ori denumit de presă ”trenul SF”, pentru că nu seamănă cu nimic ce au văzut circulând pe căile ferate române până acum. Proiectul a fost finalizat în 2013, când a fost produsă rama electrică cu podea joasă, bi-sistem, capabilă să opereze atât la 25 kv AC 50 Hz cât și la 3 kv DC.

Povestea Softronic

„Printr-un efort extraordinar tehnic şi financiar, am realizat construirea primului tren electric din România, care, neputând fi achiziţionat de statul român, a condus la ideea înființării unui operator privat de transport de călători, în interiorul grupului”, spunea Ionel Ghiță.

Softrans a fost înființată în 2002, cu scopul inițial de a testa soluțiile tehnice dezvoltate de Softronic. După un an, primele locomotive au început activitatea de transport, oferind serviciile sale unui număr din ce în ce mai mare de clienți.

Povestea Softronic continuă.

Ultimele Articole