Posibila finantare BEI pentru proiectul Divaca-Koper

Banca Europeana de Investitii analizeaza proiectul de cale ferata Divaca-Koper pentru care intentioneaza sa furnizeze o finantare in valoare de 250 de milioane de euro. Valoarea proiectului este de 1,2 miliarde de euro si prevede constructia celei de-a doua linii de-a lungul celei existente.
In iunie 2018, INEA a alocat o finantare de 109 milioane de euro pentru implementarea acestui proiect. Finantarea, obtinuta in cadrul cererii de propuneri pentru CEF 2017, va mobiliza in total 436,1 milioane de euro cofinantare publica si privata. Slovenia va investi 522 de milioane de euro in cazul in care proiectul nu va implica si colaborarea cu alte state. Pana in 2026, vor fi obtinute 122 de milioane de euro din fondurile provenind din adaugarea unei taxe pentru vehiculele de marfa, 200 de milioane de euro din buget vor fi alocate pentru capitalul 2TDK, iar, in cazul in care nu se va stabili o colaborare cu alte state, o investitie de 400 de milioane de euro va fi directionata catre implementarea proiectului. In cazul implicarii altor state, contributia de 200 de milioane de euro pentru 2TDK este planificata pentru 2021 si 2022. Fondurile necesare ramase pentru finalizarea proiectului vor fi obtinute din fonduri europene nerambursabile (250 de milioane de euro), imprumuturi de la institutiile financiare internationale si SID Bank (250 de milioane de euro) si imprumuturi de la bancile comerciale (167 de milioane de euro). 6 milioane de euro vor proveni din taxa de utilizare a infrastructurii de la operatorii care utilizeaza reteaua de cale ferata din Slovenia.
In ianuarie, Guvernul sloven a aprobat programul de investitii al proiectului. „Proiectul este viabil din punct de vedere economic, deoarece beneficiile economice sunt mai mari decat costurile”, a declarat Ministrul Infrastructurii Alenka Bratušek. Programul de investitii evidentiaza ca lucrarile de constructii vor fi lansate anul acesta si ar trebui sa fie finalizate in 2025. Linia va fi pusa in serviciu in 2026 cand distanta dintre cele doua orase va fi redusa de la 44,3 km la 27 km, iar viteza de calatorie va creste de la 75 pana la 160 km/h pentru trenurile de pasageri si pana la 100 km/h pentru trenurile de marfa. Acest lucru va reduce considerabil timpul de calatorie de la 43-48 la 15-21 de minute. Constructia celei de-a doua linii va creste semnificativ si capacitatea liniei de cale ferata Divača-Koper de la 90 la aprox. 220 de trenuri pe zi.
2TDK este compania responsabila pentru proiectul care prevede constructia liniei a doua care are 27 de km si sapte tuneluri, acestea fiind elementele de infrastructura cheie ale celei de-a doua linii. Proiectul va creste capacitatea transportului feroviar intre portul Koper si nodul feroviar Divaca. In august, documentul care reglementeaza constructia, operarea si managementul liniei a fost publicat in Monitorul Oficial al Sloveniei ceea ce inseamna ca lucrarile de constructii pot fi lansate in curand.