duminică, martie 24, 2024
spot_img

Summitul Zilele Feroviare. Petrișor Peiu: Portul Constanța și CFR, esențiale pentru reconstrucția Ucrainei

Portul Constanța și rețeaua feroviară din România vor fi esențiale în reconstrucția Ucrainei, care va urma după ce în țara vecină se va ajunge la un acord de pace, a declarat profesorul Petrișor Peiu, directorul Departamentului pentru Studii Economice de la Fundația Universitară a Mării Negre. Cu ocazia evenimentului Zilele Feroviare 2022, el a expus punctele tari și cele slabe ale sistemului de transport de mărfuri pe mare și pe calea ferată din România.

reconstrucția Ucrainei”Nu va exista o poartă de intrare mai convenabilă pentru mărfurile grele în Ucraina decât Portul Constanța. Bani sunt, proiecte avem, ne mai trebuie un pic de viziune”, a spus profesorul Petrișor Peiu.

El a explicat că, în urma războiului din Ucraina, Portul Constanța a devenit cel mai important port de la Marea Neagră. Aceasta în condițiile în care portul rusesc Novorosiisk a devenit nefrecventabil, portul ucrainean Mariupol este bombardat intens în acest zile, iar și la Odesa este de așteptat să se întâmple același lucru. Oricum, intrarea în portul Odesa este minată, a subliniat Petrișor Peiu.

Porturile bulgărești Varna și Burgas au o capacitate mai mică, iar portul Sevastopol are maimult destinație militară, plus că a devenit și el nefrecventabil după anexarea Peninsulei Crimeea de către Rusia, în 2014. Porturile Batumi și Poti nunau nici ele anvergura celui de la Constanța. Pe scurt, porturile ucrainene din Marea Neagră sunt distruse sau blocate/minate, iar cele rusești sunt nefrecventabile.



Portul Constanța va fi folosit pentru reconstrucția Ucrainei

reconstrucția UcraineiAșadar, Constanța este în prezent cel mai mare port de mărfuri la Marea Neagră. El are o conectivitate excelentă și multiplă, fiind situat pe Coridorul European Rin – Dunăre. Canalul Dunăre-Marea Neagră este legătura cu sistemul navigabil european, iar calea ferată, dublă electrificată, este legătura cu sistemul feroviar interoperabil european.

Portul Constanța poate primi vase de mari dimensiuni și poate opera anual 100 milioane de tone de mărfuri. Se pot descărca: țiței, cărbune, minereuri, mărfuri containerizate , produse chimice, oțel, lemn/cherestea dar poate primi și pasageri.

Mai devreme sau mai târziu, UE și NATO vor începe un uriaș program pentru reconstrucția Ucrainei. La acel moment, multe sute de milioane de tone de materii prime, materiale și echipamente vor trebui să ajungă în Ucraina, iar singurele porți de intrare în țara vecină, din Marea Neagră, sunt porturile Constanța și Varna/Burgas.

Avantajele Portului Constanța constau în faptul că acesta este cel mai apropiat port de Ucraina, are infrastructură feroviară de legătură, România este mai prosperă și mai eficientă decât Bulgaria și deține resursele necesare și este capabilă de a începe un astfel de proiect, a explicat Petrișor Peiu.

În Portul Constanța există 180 km de linii de cale ferată plus lucrări de artă și clădiri anexe și există un studiu de fezabilitate pentru modernizarea căilor ferate portuare. Conexiunile feroviare din afara portului sunt bune: linie dublă electrificată spre București-Curtici, la fel spre Galați și Vicșani, la frontiera cu Ucraina.

Punctele slabe ale Portului Constanța din punct de vedere feroviar

licitație pentru echipament feroviar

Dar să vedem și punctele slabe ale Portului Constanța. În primul rând, liniile de cale ferată din port sunt neelectrificate, iar cele mai multe dintre liniile existente au o lungime mai mică de 740 m.

Sarcina pe osie este mai mică de 22,5 tone, iar viteza de proiectare a liniilor este sub 30 km/oră (5-30 km/oră). În port sunt și linii închise închise traficului, ocupate ocupate cu vagoane vechi de marfă, iar în general infrastructura este învechită şi nepotrivită actualului context.

Sunt necesare investiții serioase. Bani avem, ne trebuie voință

Valoarea investițiilor necesare în portul Constanța este de aproximativ 234 milioane de euro, fără TVA, conform unui plan strategic, prezentat la finele anului trecut, și care vizează dezvoltarea infrastructurii de transport în următorii patru ani. Petrișor Peiu a precizat însă că suma necesară pentru modernizarea întregii infrastructuri a Portului Constanța (nu doar cea feroviară) este de un miliard de euro, bani care pot fi obținuți din fonduri europene.

Obiectivele principale ale modernizării infrastructurii feroviare din port sunt încărcarea pe osie mai mare de 22,5 t, posibilitatea de operare a trenurilor de marfă cu o lungime mai mare de 740 m şi o viteză tehnică de cel puţin 100 km/oră.

Petrișor Peiu a mai menționat și alte investiții care trebuie făcute în sistemul feroviar, în contextul sosirii mărfurilor prin Portul Constanța.

Printre acestea se află ieșirea din țară de la galați spre Portul Giurgiulești din republica Moldova. Acolo, pe 7 km, linia este încălecată (cu dublu ecartament, european – 1435 mm și rusesc/sovietic – 1524 mm), însă este neelectrificată și nemodernizată. Similar se prezintă situația și în nordul țării, la Vicșani-Vadu Siret.



Traficul de mărfuri prin Portul Constanța s-a dublat

La nivelul anului 2019, porturile rusești dețineau supremația traficului de mărfuri aferent Mării Negre, cu 55% din total.

Cele ucrainene preluau, la rândul lor, 24% din cantitatea totală de mărfuri. România, cu Portul Constanța, era abia pe locul 3, cu doar 14% din total. Așa cum am arătat mai sus, situația s-a schimbat radical în ultima perioadă, când porturile rusești au devenit nefrecventabile iar cele ucrainene – bombardate sau minate.

Moderatorul dezbaterii organizate la Zilele Feroviare 2022, Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom Transport România și președintele Asociației Industriei feroviare, a ținut să puncteze faptul că în ultimele zile traficul de mărfuri prin Portul Constanța s-a dublat.

Ultimele Articole