Cumnatul lui Mircea Geoană ar fi luat un Porsche Cayenne șpagă pentru calea ferată București-Constanța

3 decembrie 2019

Ionuț Costea, cumnatul fostului lider PSD Mircea Geoană, a luat un Porsche Cayenne șpagă pentru calea ferată București-Constanța, cu prilejul lucrărilor de modernizare, susțin procurorii DNA.

Porsche Cayenne șpagă pentru calea ferată

Anchetatorii au trimis recent Înaltei Curți de Casație și Justiție dosarul fostului ministru al Finanțelor Sebastian Vlădescu, pentru două fapte de luare de mită și pentru o faptă de trafic de influență. Alături de el mai sunt judecați cumnatul lui Mircea Geoană, Ionuț Costea, dar și fostul deputat Cristian Boureanu, tot pentru fapte de complicitate la luare de mită și trafic de influență.

Dosarul are ca obiect infracțiuni de corupție derulate pe durata a 12 ani de zile, în perioada 2005 – 2017 în legătură cu derularea contractelor de lucrări de reabilitare a Magistralei 800 București – Constanța. Anchetatorii de la DNA arată că probele dovedesc că în anul 2005 reprezentanții companiei austriece Swietelsky ar fi convenit cu cumnatul lui Mircea Geoană, Mircea Ionuț Costea, Mihaela Mititelu, o persoană apropiată de conducerea CNCFR CFR SA și Sebastian Vlădescu, ministru de Finanțe, să le plătească un comision de 3,5% din sumele încasate de la statul român.

Costea ar fi luat excursii în străinătate și un Porsche Cayenne șpagă pentru calea ferată

Anchetatorii DNA arată că probele colectate arată că Ionuţ Costea a primit 3.121.328,41 de lei şi 2.320.698 de euro în baza unor contracte fictive încheiate de casa de avocatură Boştină şi Asociaţii cu firme deţinute sau controlate de către persoane apropiate, informează Știri pe Surse.

Totodată, spun anchetatorii, el a beneficiat de decontarea contravalorii serviciilor turistice efectuate de el şi membrii familiei şi a primit un autoturism marca Porsche Cayenne. Astfel, arată DNA, din fondurile încasate de Boştină şi Asociaţii de la compania Swietelsky, Costea a primit, în perioada octombrie 2008-martie 2014, suma totală de 2.563.644,67 de lei, sub forma achitării unor facturi emise de societatea Travel Solutions SRL, pentru servicii turistice de care au beneficiat inculpatul şi persoane apropiate acestuia.

Facturile cumnatului lui Geoană, decontate de Boștină și Asociații

În cursul anului 2008, Costea i-a cerut proprietarului agenţiei de turism SC Travel Solutions SRL, ca, începând din acel moment, toate deplasările lui particulare să fie facturate către societatea de avocaţi Boştină şi Asociaţii.

“Îmi amintesc faptul că, în cursul anului 2008 am fost sunat de către asistenta domnului Costea Mircea-Ionuţ care mi-a spus că acesta doreşte să ne întâlnim. Am mers la sediul băncii şi, în cadrul discuţiilor cu acesta, mi-a spus că doreşte ca toate deplasările lui particulare să fie facturate către societatea de avocaţi Boştină şi Asociaţii. Tot atunci mi-a spus să iau legătura cu directorul de contabilitate de la societatea de avocaţi Boştină şi Asociaţii pentru a stabili modalitatea de încheiere a contractului, modul de emitere al facturilor şi încasării plăţilor. În continuare am stabilit ca el sau asistenta acestuia să trimită solicitări către angajatele SC Travel Solutions SRL pe mail sau sms, după care se făceau rezervările şi confirmau. Doar în cazul acestui contract, domnul Costea Mircea-Ionuţ solicita oferte şi personal”, a explicat patronul firmei de turism.

Misterioasa doamnă Mititelu, cureaua de transmisie

Anchetatorii DNA au adus la audieri și numeroşi martori din cadrul Companiei Naţionale Căile Ferate CFR SA.

Procurorii au aflat astfel că o apropiată a lui Ionuţ Costea, Mihaela Mititelu, punea presiune pe angajați ai CFR pentru urgentarea unor proceduri. Totodată, anchetatorii au mai aflat că tatăl femeii ar fi un apropiat al Ambasadei Germaniei la București.

În fața procurorilor s-a prezentat Orlando Crăciun, cel care în perioada 2004 – 2007 a fost director general adjunct la Direcţia de Finanţări Externe în cadrul CFR SA. Acesta a declarat că o cunoaşte pe Mititelu Mihaela, amintindu-şi de vizitele pe care le făcea aceasta la conducerea CFR, precum şi de interesul manifestat în legătură cu plăţile efectuate în cadrul proiectului de reabilitare a căii ferate Bucureşti-Constanţa.

Presiuni exercitate asupra conducerii CFR SA în cazul tronsonului modernizat de Swietelsky

El le-a mai arătat anchetatorilor că Mititelu a exercitat şi o serie de ”presiuni” în vederea obţinerii finanţării suplimentare a proiectului de reabilitare a cale ferată, în plus faţă de împrumutul JBIC (de la Banca Japoneză). “O cunosc pe doamna Mihaela Mititelu, pe care am cunoscut-o în sediul CFR, când ea se ocupa de firma Siemens. Tatăl ei era un apropiat al Ambasadei Germaniei. Din câte ştiu, tatăl ei deţinea societatea Credit Reform. Doamna Mihaela Mititelu venea periodic în sediul CFR, interesându-se de finanţarea JBIC, pentru proiectul Bucureşti-Constanţa. Se interesa atât la mine, cât şi la domnul Vlad Manu şi la domnul Angelescu Tiberiu. în acelaşi timp, îmi amintesc că doamna Mihaela Mititelu s-a implicat și în legătură cu obţinerea acordului Ministerului de Finanţe de aprobare a finanţării suplimentare”, a povestit fostul director.

Miercuri este o zi importantă pentru austriecii de la Swietelsky. Curtea de Apel București este așteptată să se pronunțe în privința atribuirii contractului pentru modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara, loturile 1 și 3. În litigiu sunt Asocierea Brasig (Strabag – Swietelsky) și Asocierea Railworks (Alstom, Aktor, Euroconstruct Trading 98 și Arcada Company). Prima ofertă, a celor de la Brasig, este mai mare cu aproximativ 40 milioane de euro.