Ministerul Infrastructurii din Polonia a anunțat că 10,7 miliarde de zloți polonezi (2,5 miliarde de euro) asigurați prin Planul național de redresare și reziliență (KPO) vor fi investiți pentru modernizarea liniilor de cale ferată din întreaga țară. Aceasta reprezintă 59 % din fondurile KPO disponibile pentru investiții în sectorul feroviar.
„Dorim să investim bani tocmai în modernizarea liniilor de cale ferată. Fondurile din KPO vor fi alocate pentru îmbunătățirea timpilor de călătorie ai trenurilor prin creșterea capacității liniilor, parametrii mai buni ai acestora și eliminarea blocajelor. Scopul nostru este de a obține efecte rapide în cel mai scurt timp posibil”, a declarat ministrul adjunct al Infrastructurii, Piotr Malepszak.
Cu această investiție, PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) va moderniza 800 km de linii din rețeaua sa feroviară.
„Posibilitatea de a construi o infrastructură mai modernă, care va scurta timpii de călătorie și va îmbunătăți calitatea transportului feroviar în Polonia, este rezultatul muncii asidue depuse de ministrul adjunct Piotr Malepszak și de Ministerul Infrastructurii pentru a face investițiile exact așa cum ar trebui să fie”, a declarat ministrul adjunct al fondurilor și politicii regionale, Jan Szyszko.
Ca parte a KPO, au fost planificate aproximativ 40 de proiecte privind liniile de cale ferată, inclusiv, printre altele, modernizarea liniei nr. 104 Chabówka – Nowy Sącz, pe tronsonul Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna și pe tronsonul Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz, în valoare de 4 miliarde de zloți (958,2 milioane de euro). Aceasta face parte din punerea în aplicare a proiectului feroviar Podłęże – Piekiełko, care este esențial pentru regiunea Małopolska (Voievodatul Polonia Mică).
Investițiile feroviare din Polonia sunt finanțate nu numai din KPO, ci și din programe precum fondurile europene pentru infrastructură, climă, mediu, mecanismul Conectarea Europei (CEF), fondurile europene pentru programul Polonia de Est și programele regionale. Un total de aproximativ 33 de miliarde de zloți (8 miliarde de euro) din fondurile UE în perioada 2021-2027 va permite dezvoltarea în continuare a infrastructurii feroviare, achiziționarea de trenuri moderne și implementarea sistemelor digitale de control al traficului.
Modernizarea liniei nr. 104 vizează crearea de linii feroviare alternative pe axa nord-sud a Europei pentru transportul feroviar de marfă. Aceste noi linii și secțiuni constituie elementul lipsă de pe traseul coridorului de transport combinat și al facilităților de însoțire C 30/1 care fac obiectul acordului internațional AGTC, prin adăugarea secțiunii Cracovia – Tymbark (la coridorul de transport combinat C-30/1). Proiectul va extinde, de asemenea, capacitatea traficului de mărfuri între țările Grupului de la Vișegrad. Linia face parte, de asemenea, din TEN-T, care acoperă domeniul său de aplicare în calitate de linii complementare ale coridoarelor europene de transport din rețeaua centrală. În plus, linia ferată modernizată de 75 km Chabówka – Nowy Sącz, linia ferată proiectată nr. 622 subsecțiunea Podłęże- Tymbark și linia ferată nr. 623 subsecțiunea Fornale – Szczyrzyc constituie un fragment dintr-o „rază” a componentei feroviare referitoare la accesibilitatea Centralny Port Komunikacyjny (CPK).
Datorită proiectului feroviar Podłęże – Piekiełko, care include tronsoanele de cale ferată menționate mai sus, în combinație cu punerea în aplicare de către PKP PLK a altor sarcini acoperite de Programul feroviar național, va fi posibil să se călătorească din centrul Cracoviei la Zakopane în aproape 100 de minute, iar la Nowy Sącz în aproximativ o oră. Linia va fi utilizată și pentru traficul pe distanțe lungi, ceea ce este deosebit de important în contextul traficului turistic.
Modernizarea liniei existente nr. 104 și construcția de noi linii de cale ferată vor fi realizate în două etape principale.
Prima implică modernizarea a două secțiuni de pe linia nr. 104 Chabówka – Nowy Sącz și lucrări de modernizare la stații, pentru care a fost semnat un acord financiar cu Centrul pentru proiecte de transport al UE în aprilie 2023 pentru cofinanțarea întregului proiect din fondurile Planului național de reconstrucție în valoare de peste 3,9 miliarde de zloți (934 milioane de euro). Se preconizează că proiectul va fi finalizat în 2026.
A doua etapă cuprinde construcția unei linii noi (Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna) și modernizarea liniei existente nr. 4 (Chabówka – Nowy Sącz). Proiectul include, de asemenea, construirea secțiunilor Podłęże – Tymbark, Fornale – Szczyrzyc, Podłęże- Podłęże Balachówka și Porabka – Stróża. Acest proiect face parte din Programul feroviar național până în 2030 și este planificat pentru implementare între 2025 și 2029. Acesta este estimat la 7,8 miliarde de zloți (1,87 miliarde de euro).
Recent, PKP PLK a lansat o licitație pentru construirea unei noi linii de cale ferată între Podłęż și Gdów, parte a proiectului feroviar Podłęże – Piekiełko, care va asigura legătura cu Voievodatul Polonia Mică.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com