Ministrul Infrastructurii din Polonia, Darius Klimczak, a anunțat că până la sfârșitul acestui an vor fi lansate licitații pentru infrastructura feroviară în valoare de 17,5 miliarde de zloți polonezi (4 miliarde de euro).
2024 este un an record în ceea ce privește investițiile feroviare, deoarece administratorul infrastructurii feroviare PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) a lansat licitații cu o valoare totală de 13 miliarde de zloți (3 miliarde de euro).
Potrivit ministrului, în acest an, PKP PLK a semnat peste 240 de contracte, inclusiv 61 de contracte finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (KPO) în valoare totală de 15 miliarde de zloți (3,45 miliarde de euro), din care 5 miliarde de zloți (1,1 miliarde de euro) reprezintă finanțarea provenită din KPO.
„Calea ferată este transportul viitorului. De aceea, dorim să investim din ce în ce mai mult în calea ferată poloneză, astfel încât aceasta să aducă rezultatele așteptate de călători. Tot mai mulți oameni au acces la calea ferată, tot mai mulți oameni aleg acest mod de transport. De asemenea, tot mai mulți oameni observă schimbările pozitive care au loc în transportul feroviar. PKP Intercity a transportat 68 de milioane de pasageri de la începutul anului, ceea ce înseamnă mai mult decât pe parcursul întregului an trecut. Iar acest an se va încheia cu un număr de 80 de milioane de pasageri transportați”, a declarat ministrul infrastructurii la cel de-al 14-lea Congres feroviar.
În octombrie, PKP Polskie Linie Kolejowe a lansat licitații privind infrastructura feroviară cu o valoare totală de 11,8 miliarde de zloți (2,7 miliarde de euro) pentru proiecte care acoperă modernizarea liniilor existente, precum și construirea de noi legături pentru a oferi conexiuni și capacitate suplimentare.
În această vară, Ministerul Infrastructurii a revizuit toate proiectele feroviare planificate și a fost decisă o schemă de gestionare pentru aceste proiecte, astfel încât acestea să beneficieze de finanțare eficientă din partea KPO. Această schimbare se aplică numai sarcinilor ineficiente care ar duce la creșterea costurilor nejustificate.
O altă decizie importantă a fost o reformă pentru a consolida cooperarea și consolidarea companiilor feroviare și încorporarea acestora în Ministerul Infrastructurii.
„Pentru a putea gândi în mod cuprinzător transportul feroviar, a fost necesar să consolidăm toate companiile PKP în cadrul Ministerului Infrastructurii, deoarece anterior acestea erau dispersate în mai multe ministere. Am reușit să organizez acest sistem, iar după revenirea companiei CPK la Ministerul Infrastructurii de la 1 iulie anul acesta, unde componenta feroviară joacă un rol enorm, putem vorbi în sfârșit despre consolidarea transportului feroviar în Polonia”, a declarat Dariusz Klimczak.
În luna iulie, prim-ministrul polonez, Donald Tusk, și ministrul infrastructurii au anunțat că, din cauza problemelor legate de punerea în aplicare a proiectelor și a mai multor întârzieri, s-a convenit aducerea CPK sub umbrela ministerului.