Polonia dezvoltă linii de mare viteză cu ajutorul Spaniei. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) a semnat un memorandum de înțelegere cu ADIF, administratorul național de infrastructură feroviară din Spania, cu scopul de a consolida cooperarea strategică dintre părți în dezvoltarea rețelei feroviare de mare viteză din Polonia.
ADIF este unul dintre cei mai experimentați administratori de infrastructură HSR de pe continentul european, în timp ce rețeaua HSR din Spania este cea mai lungă din Europa, cu aproape 4.000 km de linii existente și alți 1.600 km în faza de planificare.
În cadrul acordului, CPK și ADIF vor colabora în cadrul mai multor inițiative. Printre acestea se numără desfășurarea unor programe comune de formare profesională axate pe liberalizarea pieței feroviare și organizarea de vizite de studiu pentru a explora subiecte precum instalarea de șine pe liniile HSR, precum și modernizarea sistemelor de semnalizare și a infrastructurii de telecomunicații. În plus, parteneriatul va include consultări tehnice reciproce pentru a sprijini dezvoltarea și modernizarea rețelei feroviare, inclusiv implementarea unui sistem de alimentare cu energie de tracțiune 2x25kV. De asemenea, ambele părți se vor sprijini reciproc în ceea ce privește planificarea și proiectarea, consolidându-și angajamentul față de dezvoltarea infrastructurii feroviare.
`Lucrăm cu industria feroviară spaniolă din 2021. Această colaborare a dus la dezvoltarea standardelor noastre HSR, pe care le împărtășim acum cu partenerii noștri din regiunea CEE. Sunt convins că activitatea cu ADIF va fi un pas următor semnificativ în colectarea celui mai bun și direct know-how care va face ca transportul feroviar să fie mai accesibil, mai competitiv și mai deschis la satisfacerea nevoilor pasagerilor. Apreciem faptul că activitatea dintre ADIF și CPK este ridicată la nivelul următor”, a declarat Mikołaj Wild, CEO al CPK. Polonia și Spania au lucrat la dezvoltarea HSR în Polonia în cadrul unui acord de cooperare interguvernamentală (MoU) încheiat în mai 2021.
În cadrul activității lor, CPK și ADIF s-au angajat într-o serie de activități comune, inclusiv formarea unui grup de lucru axat pe implementarea HSR în Spania și pe liberalizarea pieței feroviare. În cadrul acestui grup, echipa spaniolă a împărtășit reprezentanților CPK expertiza și experiențele sale semnificative în ceea ce privește metodologia de deschidere a pieței feroviare și strategiile de creștere a capacității rețelei feroviare și de dezvoltare a nodurilor feroviare, dar s-a extins și la aspecte tehnice, cum ar fi livrarea, instalarea și întreținerea macazurilor HSR. Accentul a fost pus pe modul în care se poate atinge și menține cel mai înalt nivel posibil de siguranță și eficiență a transportului, un aspect esențial pentru succesul și fiabilitatea operațiunilor feroviare de mare viteză.
Prin colaborarea cu ADIF, CPK își propune să își extindă cunoștințele cu privire la o serie de alte aspecte importante ale dezvoltării rețelei HSR în Polonia. Aceste aspecte includ întreținerea și gestionarea eficientă a liniilor feroviare de mare viteză pe o piață feroviară liberalizată. Obținerea de expertiză în acest domeniu este fundamentală pentru a avansa în planificarea, proiectarea și punerea în aplicare a unei rețele HSR eficiente în Polonia.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) este un hub multimodal planificat, care integrează transportul aerian, feroviar și rutier. Proiectul include construcția unui nou aeroport alături de o stație de schimb feroviar în centrul Poloniei. Acest hub CPK va fi conectat la restul țării, precum și la regiune, printr-o rețea densă de linii de mare viteză nou construite, care va permite transferul între Varșovia și celelalte orașe mari din Polonia în mai puțin de 2,5 ore. CPK pregătește construcția unui total de aproximativ 2.000 km de linii de cale ferată noi, din care studiile de fezabilitate sunt fie gata, fie în curs de elaborare pentru peste 1.500 km.