joi, aprilie 18, 2024
spot_img

Polonezii au testat tren între Varșovia și Gdansk la 200 de kilometri la oră

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a rulat zilele trecute un tren de încercare la o viteză de 200 km/oră între Varșovia și Gdansk . Trenul Pendolino a fost echipat cu ERTMS / ECTS Nivelul 2, sistem curent la nivel european, însă neutilizat în România.

Doru Cireașă

În Polonia ERTMS nivel 2 face posibilă creșterea vitezei pe linie la 200 km / h. Potrivit railway-news.com, nivelul 2 ERTMS / ETCS crește siguranța, făcând posibil ca trenurile să funcționeze la viteze mai mari. Linia Varșovia-Gdansk se află pe un coridor internațional E65, parte a unei linii TEN-T transeuropene.

Cu viteze de 200 km / h, călătoriile feroviare între Varșovia și orașul port Gdynia vor fi mai scurte de la mijlocul anului 2020. Un alt beneficiu va fi creșterea capacității de transport a liniei. Experți de la PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. și Institutul Polonez Feroviar au efectuat teste dinamice pentru a asigura buna funcționare a sistemului ERTMS / ETCS Level 2. Trenul de test l-a avut ca pasager pe secretarul de stat din Ministerul Infrastructurii, Andrzej Bittel.

Călătoria de test a avut ca scop verificarea funcționării corecte a sistemului și o verificare a interacțiunilor dintre materialul rulant și infrastructura de transport. Verificările făcute de polonezi au inclus efectele aerodinamice asupra infrastructurii, performanțele sistemului de alimentare electrică, interacțiunea pantografului sau funcționarea sistemelor de comunicații radio cu trenul.

Verificările au presupus montajul a zeci de senzori, emițătoare, receptoare și înregistratoare. Rezultatele vor permite PKP să obțină certificările necesare pentru operarea trenurilor cu viteze de 200 km / oră. Ca parte a instalării sistemului ERTMS / ETCS Level 2, au trebuit să fie montate peste 4.100 de balize care au raportat locația și viteza trenurilor în timp real.

Pe lângă faptul că permite trenurilor să circule cu viteze mai mari, sistemul ERTMS / ETCS Level 2 va spori și siguranța. Dispozitivele de pe trasee sunt capabile să comunice cu materialul rulant, echipat cu calculatoare de bord, pentru a le informa despre modificările pe traseu. Aceste informații, însoțite de date despre condițiile călătoriei, limitele de viteză și locațiile altor trenuri, vor ajunge direct pe pupitrele mecanicilor. Dincolo de oferirea informațiilor în timp real pentru mecanici, sistemul va controla și activitatea acestora. Dacă este ignorat un avertisment, sistemul va ajusta automat viteza trenului în mod corespunzător.

Centrele din Varșovia și Gdansk vor supraveghea întregul sistem. În total, există 54 de stâlpi radio de-a lungul traseului, ceea ce va permite trimiterea semnalelor de la opt centre de control locale către trenuri cu rețeaua de comunicații GSM-R

Proiectul de modernizare a liniei feroviare E65 / C-E65 între Varșovia și Gdynia cu ERTMS / ETCS Faza 2 este cofinanțat de Uniunea Europeană. Valoarea proiectului se ridică la 928 milioane zloți (220 milioane euro).

Sistemul ERTMS, nefuncțional în România

In România implementarea unui sistem ERTMS2 perfect funcțional care să permită viteze de circulație a trenurilor de 160 de kilometri la oră nu există. Un proiect pilot destinat implemnetării ERTMS 2 între Brazi și Buftea a eșuat în pofida faptului că pe hârtie acesta a fost recepționat. Niciun tren însă nu circvulă intre cele două gări cu asistență din partea unui astfel mde siste. Mici progrese se intâlnesc pe liniile ce urmează a fi modernizate în centrul Transilvaniei dar și aici mai este până se va implementa sistemul. În urmă cu aproape doi ani au fost efectuate teste de funcționare a sistemului ERTMS între Curtici – Arad – km 614 însă acesta nu este folosit în prezent deoarece presupune și dotarea trenurilor cu echipamente on-board.

ERTMS se compune din două componente de bază: Sistemul European de Control al Trenurilor (European Train Control System – ETCS), un sistem de protecție automată a trenurilor (ATP), destinat să înlocuiască sistemele ATP naționale existente și un sistem radio, care să asigure comunicări de voce și de date între cale și tren, bazat pe tehnologii GSM standard, dar utilizând frecvențe rezervate special pentru căile ferate (GSM-R). ERTMS are ca scop garantarea unui standard comun, care să permită trenurilor să circule neîntrerupt între diferite ţări şi să stimuleze creşterea competitivităţii sectorului feroviar. Semnalizarea feroviară este utilizată pentru controlul traficului feroviar şi pentru a asigura evitarea coliziunilor sau deraierilor.

Potrivit Consiliului Feroviar, lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare în România au presupus şi implementarea sistemului ERTMS pe tronsoanele respective de cale ferată. Astfel, sistemul ERTMS de nivelul 2 a fost implementat de la frontiera Curtici, la Arad, până la Km 614, adică pe o distanţă de 42 km. Lucrările de reabilitare a infrastructurii feroviare, de la Km 614 până la Simeria, respectiv pe tronsonul de la Simeria la Sighişoara, vor fi terminate în 2021-2022.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole