Ordonanța trenuleț care limitează călătoriile studenților pe calea ferată lovește inclusiv în cei domiciliați în mediu rural, proveniți de regulă din familii cu venituri reduse. Aceasta în condițiile în care România este deficitară la capitolul diferențe urban – rural în ceea ce privește șansele de acces ale liceenilor la Universități.
Măsuri puțin gândite, justificate de austeritatea bugetară, pe fondul risipei guvernamentale ce se continuă, dar care lovesc exact în cei care au nevoie de sprijin.
Studenții domiciliați în mediul rural vor trebui să scoată din buzunar sume importante pentru a se deplasa de la domiciliul lor în localitățile în care se află unitățile de învățământ, avertizează cadre didactice într-o scrisoare remisă Club Feroviar.
Impactul va fi resimțit de către cei care locuiesc în localități mici unde fie nu există cale ferată, fie aceasta este operată de companiile private, iar deplasarea trebuie făcută combinat cu operatori privați și CFR Călători.
Biletul integrat funcționează doar în propaganda oficială
Club Feroviar a avertizat anul trecut într-un articol apărut aici că așa-zisul bilet integrat e mai degrabă un soi de propagandă a ARF, promovare de tip „relații publice”. Ca să fie cu adevărat integrat, un student ar fi trebuit să își poată lua un bilet să zicem pe ruta Sânnicolau Mare – București din fața PC-ului pe ruta deservită de Regio Călători și CFR Călători. Până anul trecut acest lucru era posibil pe baza a două ID-uri de student diferite, unul pentru Regio Călători, altul pentru CFR Călători (ARF nu a reușit unificarea tuturor operatorilor într-un singur ID acordat beneficiarilor). Cele două bilete puteau fi luate separat pe site-ul fiecărui operator. Deci este ceva departe de a fi un bilet integrat cumpărat pe site-ul pus la punct de ARF.
De anul acesta, odată cu apariția Ordonanței, situația e și mai grea. Reducerea de 90% se acordă doar pe tronsonul mai scurt, și anume Sânnicolaul Mare – Arad, deși mai de folos ar fi fost ca reducerea să fie dată pe sectorul lung, mai scump, respectiv Arad – București.
Nu este, de asemenea, clar dacă reducerea va fi primită de un student domiciliat într-o localitate în care nu există cale ferată. Astfel, el va beneficia de reducere doar pe ruta auto cea mai scurtă dintre localitatea sa și cea mai apropiată localitate unde circulă trenul, dar nu și între aceasta din urmă și centrul universitar.
Situația studenților din rural e și-așa dificilă
Restricțiile introduse de nepopulara ordonanță lovesc excat în obiectivele de țară. Studiul „Politici publice privind echitatea în învățământul superior”, realizat în 2021, arată că unul dintre obiectivele Uniunii Europene este ca în anul 2020 cel puțin 40% din populația Uniunii Europene cu vârsta de 30-34 ani să aibă studii superioare. La nivelul României, decalajele sunt mari, în anul 2018, în orașele mari, 44,4% din persoanele cu vârsta 30-34 de ani aveau studii superioare și doar 7,4% din persoanele cu această vârstă din mediul rural aveau studii superioare.
Ordonanța trenuleț vine să îngreuneze și mai mult absolvirea de studii superioare de către cei care termină liceul în mediul rural.
Aceste aspecte sunt reclamate și în scrisoarea trimisă redacției de către G.R., cadru didactic la un liceu din județul Dâmbovița. El reclamă „două anomalii serioase în procesul de comercializare a biletelor de tren pentru studenți, anomalie creată de la 1 ianuarie 2025 prin OUG 156/2024”.
Redăm în continuare rândurile sale:
Conform OUG 156/2024, reducerea de 90% la achiziționarea biletelor de tren pentru studenți se acordă doar între localitatea de domiciliu a studentului și localitatea universitatii la care studiază.
Anomalia nr 1 apare datorită faptului că multe secții de cale ferată au fost privatizate, pentru studenții ce domiciliază pe raza acestor localități devenind imposibil să mai beneficieze de reducerea de 90%, deoarece în acest moment nu se pot cumpăra bilete de student care să conțină mai mulți operatori, așa-numitele biletele integrate nefiind disponibile pentru studenți.
Iată câteva exemple concrete, care pot fi cu sutele: Un student domiciliat în Sânicolau Mare care studiază în București are nevoie să călătorească 80 km pe ruta Sânnicolau Mare – Arad cu firma Regio Călători, apoi peste 600 km Arad – București cu CFR Călători sau Astra Transcarpatic. Sistemul actual nu îi permite să călătorească cu bilete combinate Regio călători + CFR; și nu îi permite nici să ia bilet doar din Arad spre București. Practic, legislația actuală nu îi permite să achiziționeze niciun tip de bilet pe ruta necesară.
Situație identică pentru un student din Dorohoi care studiază în București, necesită bilet Dorohoi – Iași cu Regio călători și Iași – București cu CFR. Nu îi va fi acordată nicio reducere, pentru că între Dorohoi și București trebuie să circule cu mai mulți operatori.
Este valabilă această situație pentru toate secțiile închiriate de operatori privați, cu orașe precum Oltenița, Vălenii de munte, Slănic, Nehoiasu, Zărnești, Nadlac, Târgu Secuiesc, Hârlău, Târnăveni etc, dar situația este valabilă și pe rute unde circulă mai mulți operatori, precum București – Brasov, Brașov – Cluj, Brașov – Ploiești – Iasi, Craiova – București, București – Constanța.
Anomalia nr 2: Există multe orașe importante care nu au cale ferată, precum Huși – VS, Hunedoara, Hațeg – HD, Borșa – MM, Victoria – BV, Moreni – DB, Beiuș, Ștei, Nucet – BH, Ineu – Arad, și multe alte sute și mii de localități din țară. Studenții domiciliați în acele localități ar trebui să aibă aceleași drepturi ca cei din orașele cu gări. Ar trebui gândită măcar posibilitatea ca ei să aibă dreptul la bilete din dreptul celei mai apropiate localități cu tren până la orașul universitar. Exemplu: Un student domiciliat în Beiuș care studiază la București ar trebui să aibă dreptul de a călători din Oradea sau din Salonta. Un student din Hunedoara ar trebui să poată călători din Deva sau Hunedoara. Un student din Moreni ar trebui să poată călători din Ploiești sau Tărgoviște. Un student domiciliat în Sulina ar trebui să călătorească cu vaporul până la Tulcea, apoi cu trenul până la București. (drepturi autor foto: Jevtic)