joi, iunie 27, 2024
spot_img

EXCLUSIV Zeci de ceferiști, pasageri și un deputat, ciupiți de ploșnițe în vagoanele de dormit

Zeci de ceferiști au fost ciupiți de ploșnițe în vagoanele de dormit ale CFR Călători în ultima perioadă. Situația a fost raportată de fiecare dată șefilor ierarhici, însă au fost luate măsuri abia la începutul acestei săptămâni, când a pățit-o un deputat care a călătorit cu trenul de la București la Timișoara.

ploșnițe în vagoanele de dormitDeputalul Ovidiu Victor Ganț, din partea Forumului Democrat al Germanilor din România (FDGR), prima formațiune politică din care a făcut parte președintele Klaus Iohannis, a mers în weekend de la București Nord la Timișoara Nord cu un tren al SNTFC CFR Călători, la vagon de dormit. În treacăt, trebuie menționat faptul că, deși au gratuitate la călătoriile pe calea ferată, parlamentarii nu se înghesuie să meargă cu trenul, preferând mașina personală sau avionul, așa că acum am avut parte de o excepție lăudabilă.

Ei bine, somnul deputatului pe durata călătoriei nu a fost atât de liniștit precum și-ar fi dorit, pentru că a fost ciupit de ploșnițe. Evident, Ovidiu Ganț s-a revoltat și, din informațiile noastre, a semnalat situația însoțitorului de vagon, dar și ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, și directorului general al operatorului feroviar de stat, Traian Preoteasa.

Contactat de Club Feroviar, Ovidiu Ganț a confirmat incidentul, însă a negat că ar fi făcut demersuri la conducerea ministerului și a CFR Călători. ”Da, incidentul a fost real. I-am spus însoțitorului de vagon, care a raportat mai departe. Eu nu vreau să comentez mai mult, acum e treaba CFR (CFR Călători – n.red.) să rezolve problema”, ne-a spus parlamentarul.

Dezinsecție inexistentă sau după modelul Hexi Pharma

ploșnițe în vagoanele de dormitPotrivit informațiilor Club Feroviar, conducerea CFR Călători s-a mobilizat după acest incident și au fost dispuse măsuri de dezinsecție a vagoanelor de dormit și cușetă aflate în parcul activ.

Trebuie menționat faptul că, așa cum se poate vedea din imaginea alăturată, vagoanele sunt supuse, cel puțin pe hârtie, teoretic, în mod periodic proceselor de dezinfectare, deratizare și dezinsecție. Ne punem însă întrebarea: dacă s-a făcut dezinsecție, cum au mai rămas ploșnițe în vagoane? Nu cumva au fost folosite soluții mult diluate, pe modelul Hexi Pharma? Sau este o simplă greșeală de literă, având în vedere că în Dicționarul Explicativ al Limbii Române cuvântul ”dezisectat” nu există? Există doar cuvântul ”dezinsecție”. Este foarte probabil ca în mențiunea de la capătul vagonului să se fi dorit a scrie ”dezinfectat”. Cert este faptul că, fie că s-a făcut dezinsecție, fie că nu s-a făcut, rezultatul este cel constatat: în unele vagoane sunt ploșnițe care ciupesc călătorii, personalul de tren și, uneori, parlamentarii.

Am încercat să obținem un punct de vedere și din partea directorul general Traian Preoteasa, fără succes însă.

Călători și ceferiști ciupiți de ploșnițe în vagoanele de dormit

Pățania deputatului FDGR nu este însă singulară. Zeci de ceferiști (însoțitori de vagon de dormit sau cușetă) au sesizat superiorii ierarhici în legătură cu faptul că au fost ciupiți de ploșnițe în vagoanele de dormit, adică la locul de muncă.

Club Feroviar a intrat în posesia unor discuții de un un grup intern de comunicare al angajaților SNTFC CFR Călători, din care reies aceste aspecte. Vom prezenta în continuare câteva mesaje relevante în acest sens, fără a preciza numele autorilor, din motive de GDPR, și vom atașa și câteva fotografii postate:

”Bună dimineața. Vag bc (cușetă – n.red.) seria 4031-008-0 cu plosnițe în dotare… Aviz colegilor care vor mai pleca cu acest vagon!!”

”Anunță operatorul și fă raport de eveniment în care să treci și numărul de înregistrare!”

”Mulțumim, dar rămânem cu scrisul”.

”Întreb și pe ai noștri colegi, au văzut pe cineva să facă dezinfecția la vagoane? Se schimbă doar eticheta. Mulțumesc, am încheiat discuția pe această temă!”.

”Repet, nu vreau să se interpreteze greșit intervenția mea, dar dacă tot se aplica niște tratamente e bine ca acestea să fie bine făcute și mai ales cu substanțele specifice dezinsecției”.

”Cu scuzele de rigoare. Dacă  sunt <ploșnițe de pat>… nu se scapă așa ușor de ele…”

”S-a ajuns aici deoarece sigur nu s-a făcut nimic de ani de zile, sau dacă s-a facut a fost facută numai la mișto, pe hârtie!!!!”

”Degeaba se face dezinsecție dacă praful colcăie. Nu se cheamă salubrizare plimbarea de mop”.

”E veche problema ploșnițelor. Eu cu ceva timp în urmă (doi ani) a trebuit să schimb vagonul la Baia Mare pentru că un călător cu familia a fost mușcat de lighioane și a zis că își exercită dreptul de a cere daune de la compania de transport”.

”Este a treia oara în acest an când mă întorc de la muncă cu niște mâncărimi groaznice si cu pielea arătând așa. Și nu sunt singura”.

Sindicaliștii critică modul cum se face dezinsecția

Aplicarea Statutului la CFR Călători conductor de vagon de dormit ceferist sancționat discreționar
Liderul Sindicatului Feroviar Vagoane Speciale, Mihai Cantea

Liderul Sindicatului Feroviar Vagoane Speciale, Mihai Cantea, a confirmat pentru Club Feroviar faptul că există unele vagoane (nu toate!) care au ploșnițe din cauza faptului că nu s-a făcut dezinsecția, ci doar deratizarea lor.

”La acest lucru se adaugă vechimea acestor vagoane, multe fiind din anii ’60 ai secolului trecut, și de aici vine sursa de înmulțire a acestor insecte nedorite și periculoase la unele persoane sensibile. Dezinsecția de ploșnițe nu se face stropind doar cu soluții diluate, ci aceasta înseamnă o procedură complexă pentru eliminarea lor”, a spus liderul sindical.

Nu toate vagoanele au această problemă, dar ea nu trebuie ignorată

În final, trebuie precizat faptul că nu toate vagoanele de dormit și cușetă ale SNTFC CFR Călători sunt cu ploșnițe ”la pachet”, însă sunt multe în această situație, iar problema nu poate fi ignorată.

Mai ales că a călători la vagon de dormit nu este deloc ieftin – trebuie plătit bilet de clasa 1 pentru distanța respectivă, la care se adaugă suplimentul de pat de 100 de lei. De exemplu, un bilet București-Cluj Napoca (doar dus) la vagon de dormit cu două paturi în cabină costă 275 de lei.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole