Plimbatul cu mocănița, inclus în Masterplanul investițiilor în Turism

25 septembrie 2019

Ministerul Turismului vrea să modifice Masterplanul investiţiilor în turism pentru a putea aloca fonduri şi pentru dezvoltarea rețelelor de tip „mocănița”, pe lângă alte activități.

control la Mocănița Mocăniţa a deraiat din nou dosar penal pentru deraierea Mocăniței

După ce a asistat impasibil la falimentarea Societății Feroviare de Turism (intrată în insolvență în 2013 și în procedură de faliment anul trecut) statul român vrea să profite de ceea ce are frumos România în zona turismului feroviar, anume deplasarea cu mocănița în zone pitorești.

Ministerul Turismului vrea să modifice prevederile Masterplanului investiţiilor în turism pentru a putea aloca fonduri şi pentru dezvoltarea a reţelei de transport feroviar pe cale ferată cu ecartament îngust (de tip ”mocăniţă”), alături de peșteri și acvarii, potrivit News.ro.

Ministerul atrage atenţia că îmbunătăţirea performanţelor turismului din ultima perioadă arată că România are un potenţial turistic foarte ridicat, însă, în momentul de faţă, are un nivel redus de valorificare, iar una din cauzele importante este lipsa unei coerenţe în aplicarea măsurilor de redresare a sectorului.

”În vederea diversificării activităţilor majore prevăzute la art. 2 lit.c) dezvoltarea infrastructurii de agrement, Ministerul Turismului propune, în concordanţă cu legislaţia specifică şi în dorinţa dezvoltării durabile a destinaţiilor prin promovarea patrimoniului turistic natural şi cultural, introducerea următoarelor categorii de investiţii (…) dezvoltarea reţelei de transport feroviar pe cale ferată cu ecartament îngust (tip ”mocăniţă”) prin construirea/reabilitarea/modernizarea infrastructurii specifice (respectiv ansamblul instalaţiilor de la sol necesare adăpostirii, întreţinerii, deplasării, sosirii, plecării trenului) şi a materialului rulant (totalitatea locomotivelor, vagoanelor etc.)”, spune ministerul.

Cum justifică Ministerul Turismului modificările la Masterplan

Despre investiţiile în ”mocăniţe”, Ministerul Turismului afirmă că importanţa dezvoltării reţelei de transport feroviar pe cale ferată îngustă este dată de o serie de elemente caracterizate prin diversitate: ”accesul prin intermediul ‘mocăniţelor’ în zonele izolate (în anii 1970 – 1980 mocăniţele erau folosite şi pentru deplasarea localnicilor, inclusiv la locul de muncă); inclusiv azi, pe distanţe reduse, izolat, se păstrează acest obicei; accesul turiştilor în destinaţii care conservă patrimoniul natural şi cultural; acest aspect este foarte important, deoarece, pe lângă turiştii obişnuiţi care căută să petreacă timpul liber în vacanţe, sunt segmente de piaţă cu specialişti în domeniul feroviar, respectiv segmente de nişă, care caută exclusiv transportul pe căi ferate înguste; este foarte important că această formă de turişti atrage un segment mare de vizitatori străini”.

Prima cale ferată cu  ecartament îngust a fost construită pe teritoriul actual al României în anul 1883, în judeţul Maramureş, cu plecare din Sighetul Marmaţiei pe o lungime de 21 km, a fost denumită ”Linia sării”. Ultima cale ferată de acest tip a fost construită în anul 1945, fiind cunoscută sub denumirea de ”Linia Cărbunelui”.

În anul 2010, din întreaga reţea de căi ferate înguste de stat din România mai existau doar trei care erau dezvoltate în zona Târgu Mureş, Sibiu şi Turda. Dintre acestea primele două erau vizate de iniţiative private, a treia fiind considerată una dintre cele mai interesante linii. Ţinând cont de patrimoniul acestora o serie de linii de cale ferată îngustă au fost clasate ca monumente istorice (de exemplu în zona Sibiu).

Iniţiativele private, sau private în parteneriat cu autorităţile publice locale, au fost dezvoltate într-un număr redus de destinaţii turistice din România cum ar fi judeţele Maramureş, Mureş sau Suceava. Distanţele pe care a avut loc deplasarea turiştilor oscilează de la mai puţin de 10 km la circa 30 km. De asemenea, numărul turiştilor este variabil. În unele cazuri circulaţia trenurilor s-a făcut pe scurte perioade de timp – sezon, ceea ce a influenţat negativ turismul din regiunea respectivă.

În luna august 2017, a fost aprobată Hotărârea Guvernului nr. 558/2017 privind aprobarea Programului pentru dezvoltarea investiţiilor în turism – Masterplanul investiţiilor în turism – şi a criteriilor de eligibilitate a proiectelor de investiţii în turism.