spot_img
marți, ianuarie 25, 2022
spot_img

Platforma multimodală a portului Galați, legată feroviar. Guvernul a aprobat investiția

Undă verde pentru investiția „Platformă multimodală Galați – înlăturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente și asigurarea conexiunilor lipsă pentru rețeaua centrală Rhin-Dunăre/Alpi”, proiect a cărui valoare este de 90 de milioane de euro. Unul dintre scopurile proiectului este ameliorarea conexiunii feroviare a portului la rețeaua europeană de transport. Guvernul a aprobat în ședința sa de joi, prin Hotărâre de Guvern, indicatorii tehnico – economici ai obiectivului.

Doru Cireașă

Valoarea totală a investiției este de aproximativ 460 milioane lei, în condițiile în care valoarea lucrărilor de construcții și montaj este de aproape 350 milioane lei. Durata de realizare a acestui proiect este estimată la 40 de luni. Investiția constă în realizarea următoarelor lucrări:

  • Cheu pe o lungime de 868 m
  • Relocare 390 m cale ferată
  • Modernizare sistem rutier, inclusiv pasaj, 2,2 km
  • platformă multimodală cu o suprafață de 125.264 mp

Proiectul prevede modernizarea infrastructurii portuare de bază, a zonelor de depozitare și de stivuire, însoțite de eliminarea blocajului pe rețeaua rutieră existentă. Infrastructura rutieră publică va fi modernizată prin crearea unui pasaj/pod peste intersecția cu calea ferată de acces în zona portuară și a unui sens giratoriu. Investiția va fi realizată de parteneriatul format din C.N. APDM S.A. Galați, societatea Port Bazinul S.A. Galați și societatea Metal Trade International S.R.L. Galați, care au semnat un acordul de cooperare pentru pregătirea și realizarea proiectului în anul 2014.

Fonduri europene pentru proiect

Cât privește finanțarea lucrărilor, aceasta se va face prin fonduri externe nerambursabile, anume Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF TRANSPORT), Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM 2014-2020), de la bugetul de stat, precum și din fonduri private aferente societăților Port Bazinul Nou S.A. Galați și Metal Trade International S.R.L. Galați.

Pentru derularea lucrărilor, Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime a lansat o licitaţie de 39,6 milioane de lei (8,3 milioane de euro), fără TVA, potrivit unui anunţ publicat pe platforma SICAP. Ofertele vor fi depuse până la data de 31 ianuarie.

Proiectul reprezintă a doua etapă a proiectului” Platformă Multimodală Galaţi – înlăturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente şi asigurarea conexiunilor lipsă pentru reţeaua central Rhin – Dunăre/Alpi” şi are ca scop realizarea de investiţii în infrastructura rutieră şi feroviară de acces în port.

Cele două etape ale proiectului vizează integrarea portului Galați în fluxurile internaționale de mărfuri prin crearea facilităților portuare pentru operarea mărfurilor în transport intermodal, cu precădere în sistem naval-feroviar.

În aprilie 2019, România a notificat Comisiei planul său de a acorda ajutor de investiţii Portului Galaţi.  Comisia Europeană a aprobat ajutorul de stat pentru Portul Galați, în valoare de 27,4 milioane de euro, ce va fi acordat de statul român.

Nodul logistic nou creat va promova trecerea de la transportul rutier la transportul feroviar şi transportul pe căi navigabile fluviale/maritime, pe coridorul de transport transeuropean Rin – Dunăre, îndeplinind un obiectiv de interes comun al UE.  De asemenea, Comisia a constatat că ajutorul era necesar şi că distorsionarea concurenţei va fi limitată, având în vedere dimensiunea relativ mică spre medie a Portului Galaţi, cu volume de transport limitate la nivelul UE.

Mai mult, în acord cu previziunile privind extinderea traficului, uşoara creştere a capacităţii creată de proiect ar fi compensată de majorarea cererii, provenită în special de la alte rute de transport rutier de pe teritoriul Rin – Dunăre.   Pe această bază, Comisia a ajuns la concluzia că ajutorul pentru investiţii este compatibil cu reglementările UE, care permit acordarea de stimulente pentru dezvoltarea anumitor activităţi economice, cu condiţia să nu afecteze comerţul şi concurenţa pe piaţa unică.

Ultimele Articole