vineri, octombrie 4, 2024
spot_img

Plata salariilor la CFR SA și facturile către constructori, în pericol. MT cere bani la Guvern

Ministerul Transporturilor cere alocarea din Fondul de rezervă al Guvernului a sumei de 40,5 milioane de euro pentru plata salariilor la CFR SA și achitarea facturilor restante pentru constructorii care lucrează la modernizarea căii ferate.

Pe site-ul ministerului a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Banii sunt destinați atât Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cât și Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

Pentru CFR SA se propune alocarea sumei de 201.907 mii lei, din care 100.000 mii lei pentru majorarea capitalului social al companiei, iar restul pentru plata facturilor către constructorii care lucrează la modernizarea căii ferate prin programe în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.

Fonduri insuficiente cuprinse în bugetul pe 2024

Pentru anul în curs, CFR SA a preliminat prin bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat prin HG nr. 492/14.05.2024, venituri din TUI și servicii adiacente TUI în valoare totală de 1.126.000 mii lei. De asemenea, pentru întreținerea și funcționarea infrastructurii feroviare publice, CFR SA are alocată suma de 3.199.483 mii lei.

În anul 2024, administratorul infrastructurii feroviare a estimat venituri proprii din activitatea de exploatare în valoare de 1.126.000 mii lei. Numai că, în condițiile în care, pe fondul aplicării Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar, a majorării prețurilor și tarifelor la materiale, energie electrică și combustibil, precum și a majorării salariului minim brut în construcții începând cu 25 octombrie 2023, necesarul de resurse financiare al companiei, pentru susținerea finanțării activității curente, inclusiv circulația pe calea ferată în condiții de siguranță este de 1.426.000 mii lei.

Bani pentru plata salariilor la CFR SA, pentru întreținerea infrastructurii și facturi la utilități

”Pentru perioada imediat următoare, în vederea asigurării funcționării activității curente a companiei, din deficitul financiar prezentat mai sus, apare ca necesară asigurarea de resurse financiare în valoare de minimum 100.000 mii lei, modalitatea identificată fiind majorarea participației Statului Român prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii la capitalului social al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA prin aport în numerar (în valoare de 100.000 mii lei). Suma de 100.000 mii lei va fi utilizată de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA pentru achitarea drepturilor salariale și de personal (sublin. ns), precum și pentru achitarea c/valorii lucrărilor și serviciilor pentru infrastructura feroviară, energiei electrice, gazelor naturale și combustibilului”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

În bugetul aprobat pentru acest an, CFR SA are alocată suma de 94.645,76 mii lei pentru cheltuieli cu energie electrică și 120.000 mii lei pentru „cheltuieli cu materiale, lucrări și combustibil pentru întreținerea și reparația infrastructurii feroviare”, bani care s-au dovedit a fi insuficienți. ”Din exemplificarea de mai  sus se observă că, în desfășurarea activității curente, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA efectuează cheltuieli (în baza reglementărilor legale în vigoare) care nu pot fi asigurate / achitate din alocațiile primite la titlul bugetar cod 51.01.55”, se menționează în document.

20,5 milioane de euro, facturi restante către constructori pe Brașov-Sighișoara

Așa cum spuneam mai sus, alți bani (101.907 mii lei) sunt ceruți de la Guvern pentru plata facturilor către constructorii care lucrează la modernizarea căii ferate.

Compania Națională de Căi Ferate ,,C.F.R.”- S.A., în calitate de beneficiar al finanţării europene nerambursabile prin Mecanismul de Connecting Europe Facility (C.E.F.) – Transport 2014-2020 al Uniunii Europene, a semnat cu Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA), Acorduri de Finanțare pentru finanțarea proiectelor Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, Secțiunea : Brașov – Sighișoara. Subsecțiuni: 1. Brașov – Apața și 3. Cața – Sighișoara și Reabilitarea secțiunii de cale ferată Brașov – Sighișoara, subsecțiunea Apața – Cața, acorduri de finanțare la care perioada de eligibilitate se încheie la data de 31.12.2024.

Cele două proiecte sunt atent monitorizate de reprezentanți ai Comisiei Europene prin C.I.N.E.A., atât din punct de vedere al implementării contractelor, cât și din punct de vedere financiar, ținta fiind utilizarea într-un procent cât mai mare din fondurile alocate de Comisia Europeană prin cele două granturi.

Ședințele de monitorizare cu reprezentanții Comisiei Europene sunt lunare prin sistem audio/video, dar și prin vizite în șantier, unde, reprezentanții României prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.”- S.A. au asigurat că nu există blocaje financiare în ceea ce privește alocarea primită de la bugetul de stat, că există buget alocat celor două proiecte, iar fluxurile financiare sunt asigurate antreprenorilor pentru a nu invoca acest blocaj în ritmul de execuție al lucrărilor și finalizarea lucrărilor conform graficelor de execuție asumate față de Comisia Europeană.

În Nota de fundamentare se prezintă situația proiectelor în derulare finanțate în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei:

–           Buget aprobat 2024:                                           655.765 mii lei

–           Execuție bugetară la data de 26.09.2024:          650.427 mii lei

–           Grad de realizare: 99,19%

–           Facturi emise și fără alocație bugetară:             101.907 mii lei

Facturile pentru care nu sunt bani cuprinși în buget sunt emise în septembrie 2024 pentru modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara, la care lucrează Asocierea Railworks, astfel:

– Pentru Subsecțiunile 1. Brașov-Apața și 3. Cața-Sighișoara, factura fiscală nr. 40/19.09.2024, în valoare totală de 66.431.875,54 lei, cu scadență la plată în luna octombrie 2024;

– Pentru subsecţiunea Apaţa-Caţa, factura fiscala nr. 043 din data de 27.09.2024, în valoare totală de 35.474.144,46 lei, cu scadență la plată tot în luna octombrie 2024.

”Pentru a putea asigura în luna octombrie plata integrală a facturilor emise așa cum a fost menționat mai sus, este necesară suplimentarea alocației bugetare repartizată la creditele bugetare și credite de angajament, Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA cu suma de 101.907,00 mii lei aferentă Titlul 58 <Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020>, alineat 58.19 – Transferuri din bugetul de stat necesare susținerii derulării proiectelor aprobate la finanțare în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei”, se mai arată în document.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole