Încheierea unui nou contract pentru plata cu cardul la metrou, valabil patru ani, se dovedește a fi un demers mult mai complicat și de durată decât s-ar fi putut crede inițial. La finele anului trecut, Metrorex anunța semnarea contractului, care a fost însă reziliat după doar două luni, iar acum s-a reluat procedura de achiziție.
Sistemul de plată cu cardul la metrou este funcțional începând cu data de 14 noiembrie 2019, el fiind implementat atunci de Banca Comercială Română.
Introducerea acestui nou mod de plată a fost posibilă datorită faptului că Metrorex a modernizat sistemul de taxare prin instalarea porţilor de acces care au încorporate validatoare moderne ce au posibilitatea de acceptare atât a cartelelor magnetice, a cardurilor emise de Societatea de Transport Bucureşti STB, a cardurilor altor operatori de transport, cât şi a cardurilor bancare contactless (tip Paywave, Paypass sau similare).
Licitație lansată în vara anului trecut
Cum se apropia data la care va înceta valabilitatea contractului cu BCR, Metrorex a lansat la finele lunii iulie a anului trecut o nouă procedură de achiziție.
Atunci, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce avea ca obiect ”Servicii bancare aferente activităţii comerciale (plata direct la porțile de acces/turnicheţi cu card bancar contactless, prin POS la casierii şi automate de vândut cartele şi plata online a titlurilor de călătorie încărcate pe cardurile contactless) – contract pe o perioadă de 4 ani”. Valoarea totală estimată a contractului era cuprinsă între 4.533.677 și 9.067.354 de lei.
Ulterior, potrivit anunțului din SEAP, la termenul limită au fost depuse două oferte, din partea CEC Bank și a BCR. Pe 19 decembrie 2024, transportatorul bucureștean din subordinea Ministerului Transporturilor a anunțat că contractul a fost semnat cu CEC Bank SA, a cărei ofertă a fost declarată câștigătoare, având prețul total de 3.022.451,26 lei, fără TVA, cu intrarea în vigoare de la 1 martie 2025, după cum am scris la vremea respectivă.
Furnizorul de sisteme de plată bancare trebuia să asigure integrarea porților de control acces cu sistemele băncii în scopul asigurării reconcilierii financiare pentru plățile cu card bancar făcute direct la turnicheţi. Echipamentele instalate în porţile de acces nu au făcut obiectul contractului semnat în decembrie.
De asemenea, până la momentul modernizării sistemului de taxare în cele 10 staţii rămase nemodernizate (pe Magistrala 4 în special), furnizorul trebuia să pună la dispoziţia beneficiarului o soluţie de plată şi acces cu card bancar contactless direct la turnicheți.
Contractul a fost anulat după doar două luni
Numai că mariajul dintre cele două entități de stat, CEC Bank și Metrorex, nu a durat decât două luni.
”Ca urmare a finalizării procedurii de licitație demarată în anul 2024, a fost încheiat în data de 19.12.2024 un contract cu CEC Bank, fiind publicat în SEAP anunțul de atribuire. Acest contract a încetat prin acordul părților, în data de 20.02.2025, iar pentru asigurarea transparenței privind situația înregistrată, a fost publicată în SEAP în data de 27.02.2025, o erată la anunțul de atribuire 7, în cadrul căreia s-a evidențiat mențiunea <Contract încetat în data de 20.02.2025 cu acordul de voință a părților>. În scopul asigurării serviciilor bancare aferente activității comerciale pentru perioada următoare, Metrorex SA a demarat o nouă procedură de licitație deschisă, prin publicarea în SEAP a anunțului de participare”, a declarat, la solicitarea Club Feroviar, directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș.
O nouă procedură lansată pentru plata cu cardul la metrou
Într-adevăr, săptămâna trecută a fost publicat în SEAP un nou anunț de licitație, cu o valoare totală estimată a acordului cadru de 7.097.150 de lei, echivalentul a aproximativ 1,4 milioane de euro.
Valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent care se anticipează a se atribui pe toată perioada acordului-cadru este de 1.774.287 de lei, iar a celui mai mic, de 887.144 de lei. Câștigătorul va trebui să asigure minimum 78, maximum 100 de POS-uri pentru casierii, cel puțin 270, cel mult 370 de POS-uri pentru automatele de vânzarea cartelelor, minimum 17, maximum 30 de POS-uri pentru plata direct la turnicheți în stațiile nemodernizate, cel puțin 54, cel mult 80 de stații pentru care vor fi asigurate servicii de integrare a soluției tehnice a prestatorului la terminalele de plată de tip validator din porțile de acces proprietatea Metrorex, pentru a facilita plata cu card bancar contactless.
Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 14 iulie 2025, ora 15:00. Ofertele trebuie să fie valabile până pe 14 ianuarie 2026.