Planul investițional pentru infrastructură: 18 miliarde de euro pentru calea ferată în următorii 10 ani

22 iulie 2020

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a prezentat miercuri Planul investițional pentru infrastructură, care prevede alocarea în următorii 10 ani de zile a peste 18 miliarde de euro pentru modernizarea a mai mult de 3.000 km din rețeaua de cale ferată din România. Bode a precizat că alocarea bugetară pentru domeniul Transporturilor va fi de 2% din PIB, față de 0,6% cât este acum.

Adrian Bărbulescu

Planul investițional pentru infrastructură

Lucian Bode a precizat că planul prezentat miercuri este practic o actualizare a strategiei de implementare a proiectelor deja transpuse și stabilite în Master Planul General de Transport (MPGT) și prevede investiții de aproximativ 73 miliarde de euro pentru următorii zece ani. Din această sumă, 18,051 miliarde de euro sunt destinați investițiilor în infrastructura feroviară.

Planul investițional pentru infrastructură va genera creștere economică

„Planul național de investiții și relansare economică va fi axul principal al politicilor publice pentru următorii ani. Vrem să trecem de la un model economic bazat pe consum la un model economic bazat pe stimularea investițiilor – un model sănătos, sustenabil, predictibil. Asta va duce la creștere economică, noi locuri de muncă, PIB mai mare, nivel de trai mai ridicat”, a declarat ministrul Transporturilor.

Ministrul a vorbit de aplicarea unui set minimal de măsuri pentru implementarea accelerată și profesionistă. Printre măsuri, ministrul Bode a precizat: creșterea calității studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice, eficientizarea relațiilor cu instituțiile avizatoare, îmbunătățirea legislației achizițiilor publice și realizarea unui sistem legislativ dedicat pentru rezolvarea contestațiilor, precum și monitorizarea profesionistă a implementării proiectelor.

Planul investițional pentru infrastructură, completare a Master Planului

Lucian Bode a precizat că ceea ce a prezentat azi Ministerul Transporturilor este practic o actualizare a Strategiei de implementare a Master Planului General de Transport adoptat în urmă cu cinci ani. Bode a spus că actualizarea strategiei de implementare este o condiție necesară pentru accesarea fondurilor europene din ciclul financiar european 2021 – 2027.

Bode a dat exemple și de câteva elemente de noutate ale modului de abordare a investițiilor pe transport în următorii zece ani: introducerea conceptului de tren metropolitan, proiect eligibil pentru fondurile europene; conectivitatea între regiunile istorice; green deal – atenție sporită proiectelor de electrificare a căii ferate. „Următorii 10 ani vor fi anii reclădirii României. Cred cu tărie că infrastructura de transport va fi coloana vertebrală pe care se va ridica economic România”, a spus Lucian Bode.

Se va electrifica linia Constanța-Mangalia

La rândul lui, Robert Dobre, directorul Direcției de Proiecte Strategice din cadrul Ministerului Transporturilor, a precizat că în rețeaua feroviară primară sunt avute în vedere 29 de proiecte care prevăd fie modernizare, fie dublare, fie electrificare, fie toate la un loc.Planul investițional pentru infrastructură

Potrivit lui, în momentul de față se află în diferite faze de implementare proiecte ce vizează 656 km de cale ferată. În total, sunt vizați 3.073,8 km de cale ferată de pe rețeaua primară.

În rețeaua secundară, sunt 17 proiecte care acoperă 1.271 km de linie ferată. Printre acestea, se află Constanța-Mangalia (modernizare și electrificare), Arad-Oradea, Oradea-Satu Mare-Dej sau Făurei-Brăila-Galați (modernizare).

Trenuri metropolitane la București și Cluj-Napoca

În ceea ce privește trenurile metropolitane, deocamdată sunt două proiecte, pentru București și Cluj-Napoca, ce pot fi finanțate din bani europeni.

Ambele se vor dezvolta, cu investiții minime, pe infrastructura feroviară existentă în cele două orașe și în împrejurimile lor. De asemenea, au fost purtate discuții cu autoritățile locale pentru introducerea unor trenuri metropolitane și la Brașov, Iași, Timișoara și Sibiu.

Și în cazul investițiilor în rețeaua de metrou sunt vizate deocamdată tot București și Cluj-Napoca.