Planul de redresare pentru CFR Marfă propus împreună cu CITR a fost omologat de judecătorul sindic

12 martie 2020

Planul de redresare pentru CFR Marfă, prin concordat preventiv, a fost omologat joi de judecătorul sindic, după aprobarea de către creditorii care dețin peste 75% din totalul creanțelor, conform prevederilor legale. Anunțul a fost făcut de CITR, fosta Casă de Insolvență Transilvania.

Adrian Bărbulescu

Planul de redresare pentru CFR Marfă restructurare la CFR Marfă Bugetul CFR Marfă pe 2020 salvarea CFR Marfă restituirea supraaccizei la motorină

CFR Marfă a parcurs deja în mod accelerat primele etape premergătoare restructurării datorită experienței și eforturilor echipei multidisciplinare a CITR, o companie Impetum Group, susține societatea de insolvență, într-un comunicat de presă dat publicității joi după amiază.

Planul de redresare aprobat se bazează pe analiza activității curente a societății, respectiv a raportului dintre activele aflate în patrimoniul CFR Marfă SA, inclusiv din perspectiva gradului de utilizare a acestora, și datoriile înscrise în evidențele contabile. „Accesarea concordatului preventiv a luat în considerare încă de la început și contextul iminentei decizii a Comisiei Europene cu privire la recuperarea ajutorului de stat acordat CFR Marfă de către statul român, chiar dacă nu era cunoscut cuantumul sumei datorate. Omologarea concordatului preventiv creează contextul favorabil redresării CFR Marfă și deblochează relațiile sale cu partenerii de business. Înțelegem provocările operatorului feroviar și suntem pregătiți să folosim experiența noastră și toate instrumentele juridice  în beneficiul restructurării CFR Marfă”, a declarat Aurel Podariu, senior partner la CITR.

Planul de redresare pentru CFR Marfă vizează plata ajutorului de stat

Pe 2 martie, CITR  a depus la dosarul concordanței preventive a CFR Marfă oferta față de creditori. Documentul conține propunerile făcute creditorilor de CFR Marfă și CITR în ceea ce privește sumele pe care aceștia le pot recupera în urma planului de concordat. Depunerea ofertei de concordat era o obligație legală în conformitate cu Legea 85 din 2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței.

Principalii creditori ai Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă sunt statul român, pentru ajutorul primit la momentul tentativei de privatizare de acum șapte ani, pentru suma de 568 milioane de euro, și CFR SA, cu o creanță asupra CFR Marfă de aproximativ un miliard de lei.

Peste 75% din datoriile CFR Marfă sunt către CFR SA

Anterior oficialii CITR și-au exprimat convingerea că restiuirea ajutorului de stat de către CFR Marfă nu va semnifica dispariția companiei căci, au spus ei, activul CFR Marfă este superior pasivului. Returnarea ajutorului de stat nu este inclusă în oferta de concordat, dar, atunci când va veni momentul, banii vor fi plătiți, căci, încă de la început, strategia elaborată a luat in calcul această situație, susține CITR.

„Oferta pentru care s-a solicitat omologarea, depusă la dosar, a fost votată de către creditorul care deține peste 75% din totalul datoriilor CFR Marfă SA (CFR SA – n.red.). În momentul de față nu există un titlu executoriu împotriva CFR Marfă SA, prin care compania să fie obligată să achite ajutorul de stat, astfel că oferta de concordat pentru care s-a solicitat omologarea nu cuprinde plata ajutorului de stat”, au declarat oficialii CITR în urmă cu câteva zile.

CFR SA deține peste 75% din totalul datoriilor CFR Marfă, dacă nu o luăm în calcul pe cea către statul român, pentru care deocamdată nu a venit titlul executoriu.

Verdictul dureros al Comisiei Europene

La data de 18 decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat.

Era vizată în special conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 milioane de euro (1.669 milioane de lei), în 2013. De asemenea, investigația viza necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor societății față de CFR SA.

Comisia a constatat că acțiunile statului român din iunie 2013 vizând executarea silită a datoriilor la bugetul de asigurări sociale și taxele restante ale societății CFR Marfă la bugetul de stat au fost conforme cu piața. Cu toate acestea, în ceea ce privește celelalte măsuri identificate, Comisia a constatat că, în cazul de față, statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății. În plus, chiar dacă statul ar fi acționat în calitatea sa de acționar și, prin urmare, criteriul operatorului privat în economia de piață ar fi fost aplicabil, niciun operator privat nu ar fi anulat datoria sa sau s-ar fi abținut să obțină în mod activ rambursarea datoriilor acumulate de-a lungul anilor fără o compensație financiară suficientă. Prin urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă un avantaj economic neloial față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE.