Comisia Europeană și PKP Polskie Linie Kolejowe au semnat acorduri de grant în valoare de peste 360 de milioane EUR din cadrul mecanismului Conectarea Europei al UE în cadrul cererilor de propuneri 2023 pentru două proiecte feroviare strategice. Datorită sprijinului UE, vor fi implementate investiții pe o altă secțiune a Rail Baltica în Polonia și pe linia de cale ferată Skierniewice – Łuków.
„Subvențiile acordate de Comisia Europeană pentru punerea în aplicare a proiectelor confirmă faptul că abordăm construcția și modernizarea infrastructurii într-un mod cuprinzător. Sunt convins că, datorită acestor resurse financiare, infrastructura noastră va fi și mai competitivă”, a declarat ministrul adjunct polonez al infrastructurii, Arkadiusz Marchewka.
O finanțare europeană în valoare de 223,12 milioane de euro a fost acordată pentru lucrări la linia de cale ferată E75, ruta Rail Baltica pe teritoriul polonez, pentru ruta Białystok – Osowiec, secțiunea Białystok – Knyszyn.
Al doilea proiect, cu o finanțare europeană de 145 de milioane de euro, acoperă lucrările la linia nr. 12 Skierniewice – Łuków (C-E20), secțiunea Czachówek Wschodni – Pilawa.
Cele două proiecte strategice feroviare implică modernizarea a 55 km în total, precum și lucrări de modernizare și reconstrucție pentru cinci stații și alte cinci stații care vor fi toate adaptate pentru călătorii cu mobilitate redusă.
Lucrările la tronsonul feroviar Białystok – Knyszyn includ, printre altele, modernizarea a 23 km de șine, inclusiv construirea unei a doua șine, care va îmbunătăți capacitatea acestei rute. Proiectul include, de asemenea, construcția a opt intersecții cu separare de nivel, care vor îmbunătăți călătoriile și vor spori siguranța pe coridorul internațional. Białystok Starosielce și Dobrzyniewo Duże sunt cele două stații care vor fi complet modernizate, iar trei stații de călători vor fi îmbunătățite (Białystok Bacieczki, Fasty și Borsukówka). În toate aceste stații și opriri, peroanele vor fi, de asemenea, adaptate pentru pasagerii cu mobilitate redusă. Principalul beneficiu al proiectului va fi creșterea capacității traficului feroviar pentru transportul de marfă și de călători pentru conexiunea transfrontalieră Rail Baltica între Polonia și Lituania.
Proiectul de pe linia nr. 12 include modernizarea completă a tronsonului Czachówek Wschodni – Pilawa, de 32 km, cu excepția tronsonului Góra Kalwaria – Kępa Gliniecka, care este cofinanțat de CEF prin instrumentul Mobilitate militară. Ca parte a investiției, trei stații (Czachówek Wschodni, Góra Kalwaria, Osieck) vor fi reconstruite, iar stațiile Warszówka și Jaźwiny vor fi modernizate. Pasagerii vor beneficia de condiții de călătorie confortabile și de un acces mai ușor la serviciile feroviare. Platformele vor fi mai înalte, ceea ce va facilita urcarea și coborârea pasagerilor din trenuri. Stațiile vor fi dotate cu bănci noi, adăposturi, informații pentru pasageri și vor fi adaptate la nevoile persoanelor cu mobilitate redusă. Proiectul va crește capacitatea traficului feroviar pentru transportul de marfă și pasageri în rețeaua TEN-T din Polonia.
În cadrul cererilor de propuneri CEF Transport 2023, UE a alocat 7 miliarde de euro pentru a sprijini 134 de proiecte, în timp ce transportul feroviar și-a asigurat cea mai mare parte, de 80%. Recent, CE a lansat cererile de propuneri CEF.
CINEA a lansat cererile de propuneri CEF Transport 2024 pentru care sunt disponibile 2,5 miliarde de euro pentru construirea și modernizarea infrastructurii de transport care face parte din TEN-T.