PKP Intercity și H Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) din Poznań au semnat un contract pentru furnizarea a 300 de vagoane noi, cu o opțiune pentru 150 de vehicule suplimentare. Valoarea contractului este de 4,24 miliarde PLN (993 milioane EUR) și va crește la 6,36 miliarde PLN (1,5 miliarde EUR) după exercitarea opțiunilor.
Aceasta este cea mai mare licitație pentru material rulant din istoria PKP Intercity, iar vagoanele comandate vor intra în serviciul pasagerilor în 2026.
Contractantul a fost selectat printr-o procedură de licitație deschisă, iar câștigătorul a fost anunțat în această primăvară.
„Prioritatea PKP Intercity este de a crește numărul de locuri pentru pasagerii noștri. Îndeplinirea comenzii pentru până la 450 de vagoane noi va oferi materialul rulant necesar pentru a deservi numărul tot mai mare de pasageri. Vagoanele vor oferi pasagerilor un nou standard de călătorie, vor fi mai confortabile decât cele pe care le-am folosit până acum. De asemenea, le achiziționăm cu intenția de a deschide piața feroviară internă concurenței”, a declarat președintele PKP Intercity, Janusz Malinowski.
Vagoanele vor furniza servicii Express InterCity și Intercity și vor putea atinge viteze de până la 200 km/h. Vagoanele comandate vor fi proiectate cu un standard ridicat de confort pentru pasageri. Interioarele vor avea culori noi și echipamente noi, cum ar fi încărcătoarele inductive și iluminatul decorativ, oferind interioarelor o senzație mai confortabilă și mai atmosferică, evidențiată de elementele de culoare lemn.
Interiorul noilor vagoane va fi divers. Pasagerii vor avea la dispoziție compartimente, un spațiu fără compartimente cu scaune în configurația unui avion și cu mese. Vehiculele vor fi adaptate la nevoile persoanelor cu handicap. Vor exista, de asemenea, mașini concepute pentru transportul bicicletelor, vagoane-restaurant și vehicule cu locuri pentru a se întinde și a dormi sau a se relaxa.
PKP Intercity își poate exercita dreptul de a extinde comanda la 450 de vagoane, fiecare categorie a acestora fiind extinsă cu unități suplimentare, de la 13 la 40 de bucăți.
Toate vagoanele achiziționate vor fi dotate cu aer condiționat. Acestea vor avea Wi-Fi, un sistem de iluminat individual, precum și prize electrice și porturi USB care vor fi instalate la nivelul scaunelor. Interiorul va avea un sistem dinamic de informare a pasagerilor pe panouri luminoase. Autocarele vor fi echipate cu un sistem de diagnosticare la distanță, monitorizare cu posibilitatea transmiterii datelor de la distanță și un sistem de protecție împotriva incendiilor.
La clasele 1 și 2, vagoanele vor oferi spațiu suplimentar pentru bagaje sub scaune. O soluție inovatoare va fi un spațiu pentru părinții care călătoresc cu copii, acesta fiind o combinație între o secțiune pentru pasageri și un spațiu sigur pentru joacă, ceea ce va permite o călătorie confortabilă cu pasagerii tineri. Scaunele de la clasa întâi vor dobândi un nou standard, care va include vagoane cu compartimente și cele fără compartimente, iar în interior, pe lângă facilitățile standard, vor exista noutăți precum încărcătoarele inductive. În vagoanele restaurant, pasagerii vor vedea un interior mai intim și mai atmosferic.
„Astfel de vagoane sunt o noutate pe șinele poloneze. Designul lor inovator va ieși în evidență printre restul trenurilor în funcțiune. Așteptăm cu nerăbdare producția lor, astfel încât să poată încânta ochii pasagerilor noștri cât mai curând posibil. Obiectivul nostru comun pe care l-am stabilit este o nouă calitate pe șine”, a declarat Grzegorz Kucia, președintele Consiliului de Administrație al H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
Noile vagoane vor deservi serviciile de transport intern și internațional, inclusiv către destinații din Republica Cehă, Germania, Austria, Slovacia, Ungaria și Lituania.