PKP CARGO, cel mai mare operator feroviar din Polonia şi al doilea operator feroviar ca mărime din Europa, are planuri de a intra pe piaţa feroviară est europeană, ţintind state precum România, Bulgaria, Serbia, Ungaria şi Grecia.
Intenţia de intrare pe piaţa feroviară din Europa de Est face parte din strategia de extindere a operatorului, ce implică achiziţia de material rulant adecvat în materie de calitate şi cantitate pentru a răspunde cererilor şi cerinţelor de transport în această regiune.
Recent, PKP CARGO a preluat ultimele 5 locomotive electrice Vectron MS de la Siemens Mobility, ajungând la un parc de 25 de astfel de vehicule ce permit operatorului să ofere servicii de transport transfrontalier.
În septembrie 2015, PKP CARGO a decis semnarea unui contract cu Siemens Mobility pentru livrarea a 15 locomotive, iar în 2019 şi-a exercitat opţiunea de a comanda încă 5 locomotive. Ca urmare a cererilor, în 2022 compania a decis achiziţionarea acestor ultime cinci locomotive Vectron MS comandate, destinate dezvoltării transportului intermodal din Polonia şi Europa.
„În fiecare an, PKP CARGO alocă cea mai mare a parte a fondurilor de investiţiii proiectelor de achiziţie şi modernizare a materialului rulant deoarece în acest mod ne ocupăm de creşterea capacităţilor operaţionale ale companiei şi, în consecinţă, a competitivității noastre. Achiziţia actuală de locomotive Vectron are ca scop creşterea capacităţii pentru transportul intermodal în cadrul traficului internaţional. Această orientare este foarte importantă pentru noi, deoarece este unul dintre obiectivele strategice ale PKP CARGO de a dezvolta transportul internaţional, în special pe pieţele din țările din Tricity”, a declarat Dariusz Seliga, directorul general al PKP CARGO.
Pe lângă achiziţia de locomotive, compania a semnat şi un contract de achiţie a 220 de vagoane-platformă produse de consorţiul Wagony Świdnica şi Astra Rail Industries, ambele făcând parte din grupul Greenbrier, care se concentrează pe producţia de material rulant şi servicii pe piaţa feroviară din Europa de Est şi Vest.
Acordul semnat de PKP CARGO cu Centrul pentru Proiectele UE de Transport (CEUTP) din Polonia, organizaţie care sprijină beneficiarii în pregătirea şi implementarea proiectelor prin finanţarea europeană, prevede cofinanţarea achiziţiei de vagoane-platformă pentru transportul de containere şi cinci locomotive multi-sistem prin Fondul de Coeziune, în cadrul Programului Operaţional pentru Infrastructură şi Mediu. Valoarea ambelor contracte este de 243.5 milioane zloţi (52.9 milioane de euro), din care aproape 92.4 milioane de zloţi (20 milioane de euro) reprezintă cofinanţarea alocată de Uniunea Europeană.
„Avem oportunitatea de a vedea modul în care fondurile europene sprijină dezvoltarea companiei PKP CARGO. Datorită utilizării eficiente a fondurilor OPIŚ, compania îşi modernizează parcul de material rulant prin achiziţia de platforme intermodale şi locomotive moderne multi-sistem precum cele din familia Vectron. Suntem încântaţi de perspectiva dezvoltării continue a transportului feroviar de marfă, un element cheie al unui sistem de transport durabil şi ecologic al Poloniei“, a precizat Joanna Lech, Director al CEUTP.
Locomotivele Vectron sunt cele mai moderne vehicule universale de pe piaţa europeană, iar prin abilitatea lor modulară permit o adaptare uşoară şi rapidă la cerinţele şi necesităţile de utilizare şi la specificul de funcționare în diferite țări. Premisa de bază în dezvoltarea acestui tip de locomotivă a vizat eficienţa şi rentabilitatea activităţilor de tracţiune în cadrul traficului naţional şi transfrontalier, atât pentru serviciile de transport de pasageri, cât şi pentru cele de marfă în Europa.
Locomotivele Vectron achiziţionate de PKP CARGO au o putere de 6.4 MW în varianta AC şi de 6.0 MW în cea DC şi sunt echipate cu ETCS Baseline 3. Acestea sunt aprobate să opereze pe reţelele feroviare din Polonia, Germania, Austria, Cehia, Slovacia şi Ungaria, fiind singurele locomotive ce au aprobare de operare în peste 20 de state europene.
“Locomotivele Vectron sunt unice, permiţând circulaţia transfrontalieră fără oprire – un element important care oferă avantajul competitiv al PKP CARGO nu doar pe piaţa din Polonia, ci în toată Europa. Eliminarea opririi în graniţe rezultă în economii la nivelul materialului rulant şi timpilor de parcurs, un consum energetic mai mic şi aduce beneficii semnificative pentru mediu,” a precizat Hubert Meronk, CEO al Siemens Mobility Sp. z o.o..
În afară de livrarea locomotivelor electrice, contractul dintre PKP CARGO şi Siemens Mobility include asigurarea serviciilor de mentenanţă pentru toate cele cinci locomotive până la prima reparaţie periodică de Nivel P4 (adică opt ani) şi opţiunea de a furniza reparaţii necesare. În plus, Siemens Mobility va furniza software pentru a asigura operarea locomotivelor şi un set de piese de schimb şi componente noi incluse în kit-ul de anti defecțiune.
În februarie 2023, directorul general al PKP CARGO, Dariusz Seliga, a prezentat strategia revizuită a companiei prin care aceasta intenţionează să rămână operatorul numărul 1 în regiunea Celor Trei Mări şi pe rutele Noului Drum al Mătăsii în cadrul Uniunii Europene în materie de activitate a transportului de marfă şi a volumelor de mărfuri transportate. De asemenea, compania intenţionează să îşi consolideze poziţia pe piaţa de transport feroviar şi de a atinge o cotă de 50% pe piaţa poloneză până în 2027. Viziunea PKP CARGO este de a intra activ pe piaţa feroviară din Europa de Est prin furnizarea unui transport rapid şi conectat, oferind servicii cuprinzătoare privind operaţiunile de logistică pentru a deveni prima alegere pe piaţa transportului feroviar de marfă şi cea intermodală.
Componentene cheie pentru atingerea acestor obiective includ activităţi de vânzări intense, optimizarea continuă a proceselor de vânzare şi serviciu pentru clienţi şi a proceselor de transport şi mentenanţă.
Extinderea companiei pe piaţa domestică şi internaţională este asigurată şi de planul de achiziţii, ceea ce va consolida prezenţa pe diferite pieţe. De exemplu, în 2015, PKP CARGO a semnat un acord de cooperare cu HZ Cargo (operatorul feroviar de marfă al Croaţiei), iar la doar două luni, a achiziţionat 80% din acţiunile PKP CARGO International (fosta Advanced World Transport- AWT), al doilea mare operator feroviar de marfă din Cehia. Prin cumpărarea celor 20% de acţiuni rămase, din 2017 PKP CARGO a devenit deţinătorul companiei. Strategia de extindere a mers mai departe şi în decembrie 2018 PKP CARGO International a achiziţionat 80% din compania slovenă PKP Cargo INTERNATIONAL SI care a primit licenţă de a asigura servicii de transport pe piaţa din Slovenia.
Operatorul feroviar polonez deţine subsidiare care oferă servicii de transport intermodal pe piaţa domestică şi internaţională – prin PKP CARGO CONNECT – şi servicii pentru mentenanţa materialului rulant – prin PKP CARGOTABOR care operează în 15 locaţii din Polonia.
Grupul PKP CARGO INTERNATIONAL, parte a PKP CARGO, închiriază şi administrează un parc de vehicule format de 150 de locomotive şi 4.500 de vagoane. Cehia este centrul cel mai important al PKP CARGO INTERNATIONAL datorită poziţiei strategice şi a accesului pe piaţa europeană, unde oferă servicii care asigură conexiuni către importante porturi şi terminale europene.
PKP CARGO INTERNATIONAL este unul din cei mai importanţi furnizori de servicii de transport din Europa, oferind o paletă largă de soluţii, în special marilor companii industriale din Europa Centrală şi de Est, punând accentul pe tipuri de mărfuri grele precum cărbune, oţel, materiale de construcţie şi produse din industria auto, alimentară şi chimică. Serviciile importante le includ pe cele feroviare de lung parcurs şi intermodale, precum şi închirieri, reparaţii şi mentenanţă pentru vagoane şi locomotive.
Conform Biroului pentru Transport Feroviar din Polonia (UTK), PKP CARGO are cea mai mare cotă din piaţa naţională atât în materie de volum transportat (35,5%), cât şi de performanţă a traficului (39,3%). Este de menţionat că pe piaţa de transport feroviar de marfă din Polonia există 31 de operatori.
În 2023, PKP CARGO a transportat 100.6 milioane de tone de mărfuri, cu o creştere de 5.5% a performanţei de transport, ajungând la 27.008 miliarde t-km.
În aprilie, când s-au anunţat rezultatele pe anul 2022, reprezentanţii companiei au ţinut să precizeze că se vor concentra nu doar pe creşterea volumului de transport, ci şi pe dezvoltarea serviciilor pe axa nord-sud. PKP CARGO deţine 7 licenţe de transport în afara Poloniei şi lucrează intens pentru extinderea în Regiunea Celor Trei Mări, considerată o zonă strategică pentru dezvoltarea activităţilor internaţionale.