Pierderile Metrorex se vor apropia de 400 milioane lei în 2023 se prevede în actualizarea contractului de servicii publice al societății, obiectul unui proiect de act normativ dat publicității miercuri de către Ministerul Transporturilor.
Pe lângă date privind bugetul pe 2023, proiectul disponibil aici cuprinde prevederi referitoare la numărul de călători transportați și evoluția acestuia pe 2020-2024, investiții în material rulant, nivelul compensațiilor.
Astfel, nivelul pierderilor pe acest an se prevede a fi 390,77 milioane lei. Compania va înregistra venituri totale de 2 miliarde de lei și cheltuieli de 3,2 miliarde de lei. Veniturile încasate vor veni în majoritate din subvenția încasată din sectorul public, astfel Metrorex urmând să primească venituri din subvenții de investiții cifrate la 1,63 miliarde de lei și 329 de milioane de lei venituri din activitatea de transport.
De opt ori populația României, transportată
Se prevede transportarea a 160 de milioane de călători în 2023. Pe partea de cheltuieli, serviciile de mentennță vor costa Metrorex 203 milioane de lei, iar cheltuielile cu personalul vor fi 955 de milioane de lei. Compensația pentru efectuarea obligațiilor de serviciu public se va ridica la un nivel de 850 de milioane de lei, în condițiile în care ar fi de 1,23 miliarde lei raportat la venituri și cheltuieli eligibile serviciului public.
Aferent Obligației de Serviciu Public, numărul total de tren mii kilometru va fi 8.708, iar costurile eligibile vor fi 1,59 miliarde de lei.
Per total, magistrale vor înregistra creșteri ale traficului în jurul a 10%.
Magistrala Drumul Taberei, cea mai puțin bătută
Astfel, totalul de kilometri planificați va crește la 8,7 milioane (2023) și 9,2 milioane (2024), de la nivelul actual de 8 milioane. Pe magistrale, situațiile sunt următoarele: Pantelimon – Dristor 2 creștere de la 2,62 la 2,74 milioane km, Anghel Saligny – Preciziei 1,84-1,93 milioane km, Berceni – Pipera 2,31 – 2,53 milioane km, Gara de Nord -Străulești 704 mii – 711 mii km, Râul Doamnei – Eroilor 588 – 595 mii km.
Proiectul arată că a fost luat în considerare faptul că până la sfârșitul anului 2023 vor fi livrate cele 13 trenuri noi achiziționate pentru exploatarea pe Magistrala 5. Prin urmare, în anul 2024 cele 13 trenuri noi se vor utiliza pe Magistrala 5, iar trenurile tip BM utilizate pe această magistrală în perioada 2020-2023 vor reveni în parcul Magistralelor 1 și 3, acțiune care va crea posibilitatea aplicării graficelor de circulație prin care este prevăzută scăderea intervalului de urmărire a trenurilor de la 6 minute la 5 minute în orele de vârf de trafic.
Pentru Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni se prevede achiziția a 12 trenuri în perioada 2023 – 2027, valoarea investiției fiind de 576 milioane lei, TVA inclus.
Pierderile inițiale din 2022, devenite profit
Și anul 2022 a început pentru Metrorex cu pierderi importante pe hârtie. În final însă se pare că Metrorex va înregisra profit, chiar și unul minim.
Compania de Transport cu metroul Metrorex va încheia anul 2022 cu un profit de 1,8 milioane de lei, în pofida faptului că bugetul aprobat inițial stabilea o pierdere brută la nivelul de 418 milioane de lei. Ulterior, la rectificarea bugetului, pierderea a fost ajustată la 100 de milioane de lei pentru ca acum execuția să indice un profit minim de 1,8 milioane de lei.
Declarațiile au fost făcute recent pentru Club Feroviar de surse apropiate companiei. Rezultatele sunt obținute într-un mediu economic dificil marcat de inflație, costuri în creștere cu energia electrică. „Cheltuielile cu energie electrică, termică și apă au fost estimate în creștere în anul 2022 față de valorile preliminate/realizate ale anului 2021, cu 222,36 %, din cauza creșterii prețurilor practicate de furnizorii actuali de energie pe piața de profil și la nivel internațional, a creșterii prețurilor practicate de furnizorii de ultimă instanță (FUI) și de nefinalizarea procedurilor de achiziție prin licitație deschisă la prețurile estimate”, se arăta în proiectul de buget al Metrorex pe anul 2022.
Totuși, deși nu a reușit să încheie mai multe licitații destinate achiziției de energie electrică, Metrorex a beneficiat în 2022 de prețuri reglementate de stat care au ajutat compania să se mențină pe linia de plutire.