În primele șase luni ale anului în curs, pierderile CFR Marfă au crescut cu aproape 70% față de perioada similară a anului 2023. Și pierderile din exploatare au crescut cu peste 50% comparativ cu primul semestru al anului trecut. Explicațiile sunt multiple.
Pe site-ul CFR Marfă a fost publicată recent Raportarea contabilă semestrială la data de 30 iunie 2024 (aferentă primelor șase luni din acest an) a transportatorului feroviar național.
În primul semestru al anului 2024, societatea a avut o cifră de afaceri netă de 357.894.165 de lei, în creștere față de nivelul consemnat în aceeași perioadă a anului trecut, de 355.976.208 lei. Veniturile din exploatare au crescut de la 397.393.620 de lei în primele șase luni din anul 2023 la 432.937.586 de lei în aceeași perioadă a anului în curs. Numai că majorarea cheltuielilor de exploatare a crescut mai mult, de la 491.053.373 de lei, la 575.251.450 de lei.
27 de milioane de euro, pierderile CFR Marfă în perioada ianuarie-iunie 2024
Pe cale de consecință, în primul semestru din 2024, pierderea de exploatare a CFR Marfă a fost de 142.313.864 de lei (echivalentul a aproximativ 28 de milioane de euro), cu 51% mai mare decât cea din primele șase luni din 2023, de 93.659.753 de lei (aproape 19 milioane de euro). Rezultatul final a mai fost ”îndulcit” de obținerea unui profit financiar de 8.319.525 de lei (aproximativ 1,7 milioane de euro), dar și el în scădere față de cel obținut în perioada ianuarie-iunie 2023, de 14.021.239 de lei (2,8 milioane de euro).
Trăgând linie, piederile CFR Marfă la șase luni s-au ridicat la valoarea de 133.994.339 de lei, echivalentul a aproape 27 milioane de euro, în creștere cu aproape 70% față de valoarea consemnată în contabilitate în aceeași perioadă a anului trecut, de 79.638.514 lei (16 milioane de euro).
Salariile au crescut ca urmare a aplicării Statutului personalului feroviar
Explicațiile sunt multiple și sunt legate de creșterea costurilor. Dacă este să ne raportăm doar la cheltuielile cu personalul, ele au crescut de la 149.309.541 de lei în perioada ianuarie-iunie 2023 la 202.924.048 de lei în primul semestru din acest an.
Această majorare de 36% a apărut în principal ca urmare a aplicării coeficienților de ierarhizare prevăzuți de Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. De altfel, cheltuielile cu salariile au explodat la toate societățile și companiile feroviare.
Altfel, la CFR Marfă nu a fost nici pe departe un dezmăț al angajărilor, ba dimpotrivă. La data de 30 iunie 2023 transportatorul feroviar național avea 3.278 de angajați, iar la finele lunii iunie a acestui an numărul lor a scăzut la 3.223.
Fiscul face profit, dar creează o groapă financiară în contabilitatea CFR Marfă
O altă cauză a pierderilor în creștere este, așa cum a mai scris Club Feroviar, vânzarea de material rulant (locomotive și vagoane) la doar 25% din valorile de inventar. Vânzările au fost derulate de ANAF în numele CFR Marfă la sume mult mai mici. Diferențele au fost raportate ca venituri ale ANAF, dar au intrat ca „alte pierderi” în contabilitatea CFR Marfă.
Anul trecut a fost încheiat de CFR Marfă cu o pierdere totală 231,13 milioane de lei, în creștere cu aproximativ 80 de milioane de lei față de cele de 153 de milioane de lei din 2022. Societatea din subordinea Ministerului Transporturilor are ca ”piatră de moară” ajutorul de stat acordat la privatizarea eșuată din 2013, pe care Comisia Europeană a decis că trebuie restituit.
Patru companii feroviare de stat s-au situat în Top 20 al societăților cu pierderi în 2023. Pe listă se regăsesc și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA și Societatea Comercială de Transport cu Metroul București Metrorex SA.