Piața trenurilor inteligente, fără operator, în creștere susținută

31 mai 2019

 

Firma franceză Navya este unul dintre producătorii internaționali de vehicule autonome

Piața trenurilor autonome va înregistra o rată anuală medie de creștere de 12,7% pentru perioada 2017 – 2025, arată un studiu internațional.

Potrivit raportului de piață publicat miercuri de către thetechnologymarket.com și Transparency Market Research, numit “Piața tehnologică a trenurilor autonome – Analiza, dimensiunea, proporția, creșterea, tendințele și prognoza globală a industriei, 2017-2025”, se estimează că piața trenurilor autonome globale va crește în medie anual cu 12,7% în perioada de prognoză.

Transportul feroviar este considerat un mijloc de transport extrem de sigur, deoarece este cel mai puțin afectat de condiții meteorologice adverse. Transportul feroviar este modul cel mai puțin poluant, în comparație cu toate modurile de transport și, prin urmare, este preferat.

Trenurile  autonome încep să se impună din ce în ce mai mult pe piețele internaționale deoarece se dovedesc eficiente în reducerea numărului de accidente și leziuni mortale cauzate de deciziile incorecte ale mecanicilor.

Diferența trenuri automate – trenuri autonome

Trenurile autonome funcționează și își administrează componentele în mod autonom, pe baza condițiilor din jur și a datelor colectate de la diferite servere. În prezent, cele mai multe trenuri considerate autonome, în exploatare la nivel mondial, sunt doar automate. În acestea unele operațiuni, cum ar fi oprirea și pornirea trenului, funcționarea ușilor și frânele de urgență funcționează automat sub supravegherea mecanicului de locomotivă. În schimb, trenurile complet autonome sunt nesupravegheate și funcționează singure în coordonare cu datele de la servere și cu ajutorul comunicațiilor dintre trenurile care rulează în paralel.

Trenurile autonome sporesc siguranța

Transportul feroviar este un mod de transport bine gestionat. Cu toate acestea, numărul accidentelor de tren a crescut semnificativ în ultimii ani. În 2016, numai în Europa au avut loc 1.777 accidente de trenuri în care aproximativ 1.742 de persoane au fost ucise sau rănite grav. Valorile au fost cu 6% mai mari decât cele înregistrate în 2015. Potrivit Uniunii Internaționale a Căilor Ferate (UIC), în anul 2016, 52% din totalul accidentelor de tren au fost cauzate traversarea neregulamentară a căii ferate. 24% din accidente au avut loc la trecerile la nivel și doar 13% au fost atribuite unor defecțiuni interne, tehnice sau organizaționale. Organismele de conducere se concentrează asupra creșterii nivelului de automatizare și implementare a tehnologiilor avansate de siguranță, cum ar fi CBTC (Control al Trenului cu ajutorul Comunicațiilor), ERTMS (Sistemul european de management al traficului feroviar) și PTC (Control pozitiv al trenului, tip de sistem destinat protecției trenului) din cauza creșterii semnificative a numărului accidentele de tren.

Sistemele menționate domină piața trenurilor autonome. Implementarea tehnologiilor avansate, cum ar fi CBTC și ERTMS, permite gestionarea în timp real a trenurilor și planificarea rutelor, informații privind personalul, starea componentelor de la bord și comunicarea dintre trenurile care rulează în paralel. Accidentele pot fi evitate prin integrarea acestor date cu modulul de control al trenului. Prin urmare, preocuparea sporită privind siguranța pasagerilor este cheia de boltă pe piața trenurilor autonome. Cererea  pentru un mod de transport bine gestionat, punctual și sigur este în creștere datorită creșterii rapide a gradului de urbanizare și a globalizării. A existat o creștere constantă a numărului de pasageri datorită majorării fluxurilor de călători către și de la locul de muncă. În plus, trenurile care sunt de ajutor la economisirea timpului și un mod ieftin de transport, sporesc cererea de trenuri autonome, ceea ce reduce în mod eficient timpul de călătorie și asigură siguranța pasagerilor care se urcă în tren.

Costurile încă ridicate ale tehnologiei sunt un impediment

Costul ridicat al instalării componentelor și tehnologiilor de infrastructură este un factor cheie care restrânge piața autonomă a trenurilor. Industria feroviară fiind esențială în țări precum China, India și Japonia a stimulat  piața din aceste țări.

În prezent, trenurile complet autonome sunt foarte puține în număr. Pe baza gradului de automatizare, segmentul de nivel GoA1 și GoA2 domină piața trenurilor autonome. Nivelul GoA1 presupune funcționarea automată a trenului în prezența unui mecanic, în timp ce trenurile de nivel GoA2 constă în protecția automată a trenului, funcționarea automată a trenului cu mecanic  și călătoria/oprirea automată a trenului. Având în vedere siguranța pasagerilor, majoritatea trenurilor de mare viteză sunt implementate cu nivel de automatizare GoA1 și GoA2.

Un tren autonom cuprinde în general un modul RADAR, senzori și camere optice, telemetre, antene, module LiDAR, camere cu infraroșu și alte componente. Modulele LiDAR (sistem de măsurare a distanței prin emiterea unui fascicol laser până la un obiect) sunt mai scumpe decât toate celelalte componente. Ieftinirea sistemului va impulsiona dezvoltarea segmentului trenurilor autonome.