Analistul Petrișor Peiu opinează într-o postare pe pagina sa de socializare că Uniunea Europeană a pierdut pariul cu transportul feroviar și că, mai mult, la nivel european, au apăruit niște giganți ai industriei feroviare, concentrați în doar câteva țări, fapt ce pune in dificultate țările mai mici și mai puțin dezvoltate.
Analiza sa este disponibilă aici, pe pagina sa de socializare, și separat în publicația Gândul.ro.
Redăm rândurile publicate pe pagina sa de socializare:
„Hai să vedem cam cum se prezintă autoritățile noastre în procesul de modernizare a rețelei feroviare. Ei bine, și aici avem un record greu de egalat: în aceeași zi (20 octombrie 2022), guvernul României a reușit performanța să declare câștigătoarea lucrării de electrificare și reabilitare a liniei Cluj Napoca-Aghireș consorțiul Railworks și, în același timp, să emită două certificate constatatoare negative (adică certificate care indică proasta performanță) pentru același consorțiu (firmele Alstom + Arcada + Aktor)! O mostră de penibilitate funcționărească absolută: pe de o parte, constați că acest consorțiu nu și-a îndeplinit obligațiile în două contracte, dar în același timp, îi atribui un contract nou-nouț! Cum oare să putem merge înainte cu asemenea comportament la nivelul guvernului?
Să încheiem, totuși, cu o notă de optimism: pentru Mecanismul de redresare și reziliență plus cadrul financiar actual, Uniunea europeană alocă 2000 de miliarde de euro, din care o zecime pentru transporturi 9205 miliarde de euro). Din cele 205 miliarde de euro, peste 40% (86 de miliarde de euro) revin căii ferate.
Da, avem toate motivele să fim optimiști, dar să nu uităm barierele pe care Uniunea Europeană le pune, la fel de mari și importante precum sumele pe care le alocă dezvoltării feroviare.
Prima și cea mai importantă este bariera creată de aplicarea lipsită de inteligență a programului Green Deal, care a adus prețuri exorbitante pentru transportul feroviar european.
A doua barieră este cea a concentrării industriei feroviare în doar câteva state, ceea ce exclude de la prăjitura acestor mari sume investite statele mici și neadaptate la marea industrie europeană.
A treia barieră, la fel de mare, este cea administrativă, cea care exclude firmele locale de la lucrările feroviare și care produce monștri precum recent-invocatele certificări negative date unui consorțiu care, în paralel, primește noi și noi lucrări.
Poate dacă cineva se va lupta într-un mod inteligent cu aceste bariere vom reuși să creștem ponderea traficului feroviar european. Poate”, scrie el.
Separata, pe gândul.ro, Peiu notează: „Uniunea Europeană și-a impus, încă din anul 2011, un obiectiv extrem de ambițios: creșterea ponderii traficului feroviar de marfă – până în 2030 – la 30% din totalul traficului intern și până la 50% în 2050. (…) Cum ar veni, în practică s-a întâmplat exact pe dos: a crescut ponderea transportului rutier și a scăzut ponderea transportului feroviar…”, scrie el.