Petrișor Peiu: trei proiecte de cale ferată care ar putea transforma România

Analistul Petrișor Peiu, fost consilier al mai multor primi – miniștri, enumeră trei proiecte de cale ferată care, alături de alte 12 proiecte, ar schimba la față România. Care sunt proiectele menționate de economist?

Primul și cel mai important proiect enumerat de Petrișor Peiu, coordonator al Departamentului de Analize Economice al Fundaţiei Universitare a Mării Negre (FUMN), este cel al căii ferate de mare viteză București-Cluj-Napoca. „500 de kilometri de cale ferată de mare viteză care ar permite ca un drum dintre principalele două oraşe ale ţării să se facă în maxim două ore şi jumătate. Pare un scenariu SF? Nu chiar. În Uniunea Europeană se află în exploatare 9.000 kilometri de cale ferată de mare viteză şi încă 2.000 de kilometri se află în construcţie. În total 11.000 de kilometri de cale ferată de mare viteză, realizate la un cost mediu de 26 milioane de euro/km”, spune economistul într-un articol apărut pe Ziare.com.

Calculele menționate de el arată că acest segment feroviar ar costa probabil în jur de 8 miliarde de euro. Suma nu este mare căci din anul 2000 până în 2017, UE a alocat aproape 24 de miliarde de euro pentru astfel de proiecte, din care peste 92% numai în şapte state membre: 47% în Spania, 11,4% în Germania, 8,6% în Italia, câte 8,4% în Franţa şi Polonia, 4,4% în Grecia şi 4,2% în Austria.

Pe calea ferată din România nu există nici prea multe lucrări de modernizare. „Noi avem sub 1.000 de kilometri în lucru, polonezii au aproape 3.000 km, iar ungurii aproape 2.000 km…. doar Croaţia sta mai prost decât noi”, spune el.
Alte două proiecte avute în vedere sunt cele ale unor linii de mare viteză. „ Calea ferată de mare viteză București – Iași. 400 de kilometri, care ar reduce drumul din capitala ţării în capitala Moldovei la mai puţin de două ore! Ar costa probabil 5 miliarde de euro. Calea ferată de mare viteză București -Craiova. 200 de kilometri în mai puţin de o oră, contra a puţin peste 2 miliarde de euro. Ar mai fi Oltenia aşa de puţin dezvoltată?”, întreabă el retoric.

Lista mai include patru proiecte de autostrăzi, unități energetice nucleare, alimentare cu gaze, universități de stat, etc.

Petrişor Gabriel Peiu este doctor al Universităţii Politehnica din Bucureşti, fost consilier al premierilori Radu Vasile 1998-1999) şi Adrian Năstase (2001-2002), subsecretar de stat pentru politici economice (2002-2003) şi vicepreşedinte al Agenţiei pentru Investiţii Străine (2003-2004). Este coordonator al Departamentului de Analize Economice al Fundaţiei Universitare a Mării Negre (FUMN).