spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

Peste 150 de vagoane scoase la licitație de Fisc

Agenția Națională de Administrare Fiscală, Direcția Galați scoate la vânzare nu mai puțin de 177 de vagoane CFR Marfă aflate sub sechestru în Portul Constanța.

Vagoanele, bune de dat direct la fier vechi, au o valoare estimată dublă față de cea care ar putea fi obținută prin vânzare la fier vechi, ceea ce ar putea indica dorința statului de a șterge de pe răboj datoriile CFR Marfă către stat. Este iarăși interesant dacă CFR Marfă plătește CFR SA, proprietarul liniilor, taxe de staționare pentru aceste vagoane.

Potrivit anunțului publicat și care poate fi consultat aici licitația urmează să aibă loc la data de 14 iunie la Constanța. Este vorba de 177 de vagoane care au „durata de viață utilă depășită, sunt în stare tehnică necorespunzătoare/necirculabilă, în stare de defectare care cer reparații generale tip RK, cu subansamble piese lipsă sau defecte la echipamentele de rulare, suspensie, tracțiune, ciocnire, legare”. Cumpărătorii își asumă starea tehnică a vagoanelor și cheltuielile reprezentate de TUI, transport, tăiere etc, se arată în anunț.

Vagoanele sunt de mai multe tipuri, majoritatea (44 bucați) fiind EACS. Sunt disponibile la vânzare și vagoane pentru transportul cerealelor, produselor chimice sau carburanților.

Prețurile sunt în jurul a doi lei pe kilogram, mult peste prețul fierului vechi de pe piață. Astfel, un vagon EACS cu masă tara de 22 de tone se vinde cu prețuri între 51 mii lei și 89 mii lei (fabricație 2000-2004). De aici rezultă o medie a prețului pe kg de fier vechi de 2-4 lei față de un preț de achiziție a fierului vechi de un leu pe kilogram. Diferența poate fi explicată prin aceea că prețurile comunicate de ANAF sunt cele la care s-a făcut sechestrul și la care se calculează returnarea datoriei către stat. În realitate, în licitație, sumele obținute vor fi mult mai mici. Socotind un preț mediu pe vagon de 80.000 de lei dacă ANAF ar vinde la prețul de evaluare, vagoanele CFR Marfă ar scăpa de o datorie de 14 milioane de lei față de Fisc.

După cum a explicat Club Feroviar,  datoriile CFR Marfă către bugetul de stat prevăzute în planul de concordat sunt de aproximativ 60 de milioane de lei cu plăți anuale de 32 -33 de milioane de lei pe parcursul a doi ani.

Pentru participare, doritorii trebuie să depună cu cel puțin o zi înainte oferta de cumpărare și dovada plății de participare, cifrată la 10% din prețul de pornire a licitației.

În urmă cu o lună, întrebat despre soarta vagoanelor rămase în Portul Constanța, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a răspuns că „dacă nu pot fi transportate (vagoanele din portul Constanța – n.red.), este clar că starea lor este proastă”. „Nu văd altă destinație decât fier vechi. Cei de la ANAF au sechestru pe vagoane. O să avem zilele viitoare o discuție. Cele 350 de vagoane rămase în Portul Constanța din 700 să poată să fie valorificate rapid și liniile să fie eliberate. Toate cele 700 de vagoane erau sub sechestru. De fapt, sunt mii de vagoane. Nu doar din Port. Din cele 357 de vagoane, să spun mai precis, unele au putut fi transportate. Celelalte nu pot fi momentan transportate”, a mai precizat ministrul.

 

Ultimele Articole