Operatorul de transport public din Cracovia, MPK, a selectat Pesa Bydgoszcz pentru a livra până la 90 de tramvaie de trei tipuri, cu o comandă fermă pentru 30 de noi vehicule ușoare pe șine bidirecționale.
Livrările celor 30 de tramvaie bidirecționale comandate ar trebui să înceapă cel târziu în 2028 și se preconizează că vor fi cofinanțate prin programul FEnIKS (Fonduri europene pentru infrastructură, climă, mediu), pentru care a fost deja depusă cererea.
Cele trei tipuri de tramvaie pe care Pesa le va livra includ:
- până la 30 de tramvaie unidirecționale cu o lungime de 32-34 de metri;
- până la 30 de tramvaie bidirecționale cu o lungime de 32-34 metri;
- până la 30 de tramvaie unidirecționale cu o lungime de 42-45 de metri.
Comanda este din cele trei licitații lansate de MPK pentru 90 de vehicule feroviare ușoare cu podea joasă Twist 3.0, cu un formular de comandă pentru 15 tramvaie din fiecare tip al licitațiilor. În două din cele trei proceduri, Pesa a fost singurul ofertant care și-a prezentat oferta. 643,7 milioane de zloți (153,6 milioane de euro) este valoarea comenzii ferme.
Livrarea bidirecțională de 32 de metri a fost estimată la 691,8 milioane de zloți (165 milioane de euro) cu un buget al MPK de 445,8 milioane de zloți (106,4 milioane de euro).
Pentru tramvaiele unidirecționale de 42 de metri, ofertele au fost depuse de Pesa și Škoda. 570,4 milioane de zloți (136 de milioane de euro) a fost bugetul MPK pentru această licitație, în cadrul căreia Pesa a depus o ofertă în valoare de 854 de milioane de zloți (203,8 milioane de euro), în timp ce oferta Škoda a fost de 895 de milioane de zloți (213,5 milioane de euro). Pesa a câștigat contractul deoarece oferta sa a obținut 92 de puncte din 100, în timp ce Škoda, 77,7 puncte din 100.
Selectarea ofertei Pesa Bydgoszcz de către transportatorul din Cracovia și întreaga procedură de licitație privind achiziționarea de tramvaie bidirecționale trebuie încă să fie supuse unei proceduri de control prealabil de către Oficiul Național pentru Achiziții Publice. Dacă această evaluare se încheie pozitiv, se poate semna un acord-cadru pentru livrarea a până la 90 de tramvaie de trei tipuri, cu o durată de patru ani.
Decizia de a achiziționa cele 60 de tramvaie rămase depinde de obținerea unor surse externe de finanțare, inclusiv a planului de redresare și reziliență al Poloniei (KPO). Întreaga comandă, care include 90 de tramvaie, va necesita 1,8 miliarde de zloți (429,5 milioane de euro).
Atunci când a decis cu privire la domeniul de aplicare al comenzii și la tipul de tramvaie care urmează să fie achiziționate, MPK a luat în considerare atât așteptările pasagerilor, cât și dezvoltarea intensivă a rețelei de căi ferate din Cracovia.
MPK intenționează să retragă toate tramvaiele fără podea joasă și aer condiționat după livrarea a cel puțin 30 de tramvaie noi. Datorită acestui fapt, după finalizarea livrării, întreaga flotă de tramvaie MPK va consta exclusiv din vehicule cu podea joasă dotate cu aer condiționat și sistem de informare a călătorilor. Acest lucru este deosebit de important pentru persoanele cu mobilitate redusă, în special cele care folosesc scaune cu rotile și persoanele nevăzătoare și cu deficiențe de vedere.
Aceste tramvaie nou comandate vor fi utilizate pe rețeaua orașului, inclusiv pe noua linie Azory, care se află în faza finală de construcție. Noua linie de tramvai a fost planificată să fie construită în urmă cu mai bine de un deceniu pentru a oferi cartierului Azory acces la serviciile de tramvai. Proiectul acoperă construcția unei linii de tramvai din districtul Krowodrza Górka până în districtul Azory, pentru care s-au alocat 2 milioane PLN (477.250 EUR) prin bugetul pentru 2025. Linia de tramvai de 2,2 km ar conecta două bucle, una în Krowodrza și cealaltă în Azory, unde un terminal de autobuze deservește în prezent locuitorii. Acesta este motivul pentru care tramvaiele bidirecționale vor deservi noua linie.
Noua linie de tramvai face parte din proiectul Krakow Fast Tram, care va îmbunătăți semnificativ transportul public în oraș și va oferi noi conexiuni și capacitate suplimentară. O secțiune a proiectului global (conexiunea de tramvai Górka Narodowa) a fost pusă în funcțiune, în timp ce linia către Mistrzejowice este în prezent în construcție. Linia de tramvai care leagă intersecția Lema/ Meissnera de bucla de tramvai Mistrzejowice reprezintă faza a IV-a a proiectului Krakow Fast Tram și este primul proiect de transport din Polonia implementat într-o schemă de parteneriat public-privat. Proiectul include construirea unei linii de tramvai de 4,5 km și a unui tunel de 900 de metri, o secțiune de extindere a liniei de tramvai care va conecta două linii de tramvai existente în Cracovia. Acest lucru va permite 40 de călătorii suplimentare cu tramvaiul pe oră, sau aproximativ 550 de călătorii suplimentare pe zi. Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Bank Pekao și Fondul polonez de dezvoltare au fost de acord să cofinanțeze investiția.
În decembrie 2020, Cracovia a selectat consorțiul format din PPP Solutions Polska și Gülermak pentru implementarea proiectului.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com