spot_img
marți, noiembrie 30, 2021
spot_img

Percheziții la SNCF, într-un dosar în care este implicat și gigantul american IBM

Mai multe percheziții la SNCF, inclusiv la sediul central al companiei franceze de stat, au avut loc miercuri dimineață, în cadrul unui dosar în care este implicat și gigantul american IBM.

percheziții la SNCF

Sediul SNCF și alte puncte de lucru ale grupului feroviar, dintre care și cel din Lyon, au fost percheziționate și marți, în cadrul unei anchete preliminare care vizează nereguli la nivelul unei filiale a grupului, Stelsia, în legătură cu grupul informatic american IBM, au indicat miercuri pentru postul de radio Europe 1 surse judiciare.

Perchezițiile au avut loc cu precădere la sediul grupului din Saint-Denis, dar și la Lyon, potrivit unor sursze apropiate dosaruli, confirmând astfel o informație publicată de cotidianul Le Parisien. Parchetul național financiar din Franța a declanșat în 2017 o anchetă preliminară, după depunerea a două plâgeri de către un angajat al SNCF, afectat de Direcția de achiziții de la Lyon, denunțând nereguli vizând atribuirea de contracte.

Percheziții la SNCF, după două plângeri ale unui angajat

Acest angajat al SNCF, Denis Breteau, a depus prima plângere în octombrie 2012, în care denunța ceea ce el numea nereguli în cadrul unei filiale a grupului, societatea Stelsia, în legătură cu grupul informatic american IBM. Însă această primă plângere a fost clasată imediat. După o nouă plângere, un an mai târziu, Parchetul national financiar a lansat în 2017 o anchetă preliminară.

Între anii 2009 și 2011, SNCF și IBM au pus bazele unui parteneriat informatic care ar fi trebuit să realizeze economii și să ducă la creșterea cifrei de afaceri a grupului feroviar. Alianța între cele două companii, semnată la finele anului 2009, a dus la înființarea filialei Stelsia, deținută în proporție de 51% de SNCF și însăcinată cu externalizarea serviciilor informatice ale grupului feroviar francez. SNCF intenționa astfel să-și optimizeze gestiunea informatică și, pe cale de consecință, să reducă costurile.

Însă în decembrie 2011, de comun accord, SNCF și IBM au decis să nu mai continue parteneriatul, din cauza unor ”dificultăți contractuale”, potrivit sindicatelor. Denunțat încă de la bun început de organizațiile sindicale, care se temeau cu precădere de delocalizări, acest contract ar fi trebuit să genereze 1,7 miliarde de euro în decurs de șase ani. Ulterior, compania feroviară de stat din Franța a repreluat controlul asupra societății Stelsia.

În aprilie anul acesta, Tribunalul pentru litigii de muncă din Lyon a obligat SNCF să-l reintegreze pe Denis Breteau, concediat la finele lui 2018, căruia i-au recunoscut statutul de avertizor.

SNCF, o companie gigant în Franța

SNCF (Société nationale des chemins de fer français) este una din cele mai importante companii publice din Franța.

Grupul este deopotrivă companie de transport feroviar însărcinată cu exploatarea comercială a serviciilor de transport feroviar de călători și marfă, dar și gestionar al rețelei de căi ferate din Franța. În 1990, modelul acestui monopol de stat a fost preluat și de România, prin înființarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române (SNCFR), care apoi a fost divizată în 1998, iar piața feroviară românească a devenit deschisă.

SNCF are în total aproximativ 250.000 de angajați din care 155.000 sunt salariați direcți ai companiilor din grup. exploatează 32.000 km de cale ferată, dintre care 1.850 km de linii de mare viteză și 14.800 km de linie electrificată. În medie, compania pune în circulație 14.000 de trenuri pe zi.

SNCF este a doua cea mai mare companie feroviară europeană, după volumul de activitate, după Deutsche Bahn din Germania.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole