Pentru salvarea CFR Marfa s-ar putea aplica modelul Oltchim

Salvarea combinatului petrochimic Oltchim Ramnicu Valcea prin metoda intrarii in insolventa si a privatizarii pe bucati poate fi aplicata si in cazul altor companii care au aceleasi probleme, precum CFR Marfa si Complexul Energetic Hunedoara, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.

In toate cele trei cazuri, Comisia Europeana a declansat investigatii privind acordarea unor posibile ajutoare de stat ilegale prin stergerea datoriilor istorice.

“Din discutiile noastre cu cei de la Comisia Europeana, erau sanse foarte mari ca datoriile necolectate de-a lungul timpului sa fie considerate ajutoare de stat necompatibile cu legislatia, astfel ca ne asteptam la o decizie de acest gen”, a spus Chiritoiu.

Potrivit acestuia, pentru continuarea productiei in combinatul petrochimic, Comisia Europeana a sugerat impartirea acestuia pe bucati si privatizarea cu mai multi ofertanti, care sa nu preia si datoriile istorice.

“Am convenit cu Comisia Europeana ca decizia sa vina dupa ce este finalizata preluarea de active de catre noii proprietari. A fost un mecanism care a mers asa cum l-am planificat si asa am reusit sa salvam o companie care era pe moarte si care acum se poate redresa si poate creste. Acesta este posibil sa devina un precedent si pentru salvarea altor companii care sunt in aceeasi situatie, precum CFR Marfa, unde sa aplicam aceeasi metoda”, a adaugat presedintele Concurentei.

In momentul de fata, CFR Marfa este blocata financiar intre creante si datorii.

Operatorul national de transport feroviar de marfa are de platit datorii de 835,8 milioane de lei catre CFR SA, dar are si de incasat creante de peste 550,5 milioane de lei de la diversi clienti, fiind prinsa intr-un blocaj financiar.

Pe de-o parte, CFR Marfa este somata sa plateasca o serie de facturi si are conturile blocate, iar de cealalta parte are de incasat sume consistente de la clienti care se afla ori in insolventa, ori in faliment, astfel ca si conturile acestora sunt blocate.

In cea mai mare parte, acumularea datoriei catre CFR SA este si consecinta neplatii de catre o serie de societati cu capital de stat a serviciilor prestate de CFR Marfa, nivelul actual al creantelor operatorului national fiind de aproximativ 262 milioane lei.

Dintre principalele companii beneficiare de servicii de transport, cu debite inregistrate in contabilitatea CFR Marfa, aflate in insolventa sau faliment, amintim Oltchim Râmnicu Vâlcea, CET Arad, CET Bacau, CET- Govora, Regia Autonoma de Activitati Nucleare, CET Brasov, CET Iasi, Compania Nationala a Huilei, Sidermet Calan,Termica Suceava si Sucursala Miniera Banat – Anina.

CFR Marfa are de recuperat creante mai vechi de 60 de zile, in valoare de 294,78 milioane lei. Cu datorii la CFR Marfa sunt societatile Oltchim Râmnicu Vâlcea, CET Arad, Complexul Energetic Hunedoara, CET Bacau, CET Govora, RAAN, Interagro, CET Brasov, CET Iasi si Compania Nationala a Huilei.

Foto: CFR Marfa