sâmbătă, decembrie 7, 2024
spot_img

Pe ce rute vor circula cele 23 de locomotive moderne achiziționate

În Monitorul Oficial 1120 din 11 noiembrie 2024 a fost publicată HG 1381/2024 privind achiziția a 23 de locomotive capabile de a atinge viteza de 160 de kilometri la oră.

HG menționată arată rutele pe care vor circula cele 23 de locomotive. Introducerea locomotivelor electrice (LE), ce fac obiectul acestei achiziții publice, conform cererii de finanțare transmise la Comisia Europeană vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:

  • București—Craiova—Drobeta-Turnu Severin—Timișoara—Arad;
  • București—Craiova—Simeria—Deva—Arad;
  • București—Brașov—Sighișoara—Arad—Curtici;
  • București—Brașov—Sighișoara—Cluj-Napoca—Oradea;
  • București—Brașov—Miercurea-Ciuc—Dej;
  • București—Buzău—Pașcani—Suceava—Vatra Dornei;
  • București—Buzău—Tecuci—Iași;
  • București—Buzău—Pașcani—Iași;
  • București—Giurgiu Nord;
  • Iași—Constanța/(Mangalia) via Tecuci;
  • Suceava—Constanța/(Mangalia) via Buzău;
  • Galați—Constanța/(Mangalia);
  • București—Constanța/(Mangalia).

Cum au fost selectate rutele

La determinarea rutelor următoarele obiective și criterii au fost luate în considerare la determinarea rutelor interregionale prioritare (cele care ar fi operate cu noile seturi de trenuri achiziționate prin prezentul proiect):

  • prioritatea a fost acordată pentru prima dată axei coridorului principal Constanța—București—Brașov— Sighișoara—Arad (coridorul IV), care a fost sau este modernizată în prezent, unde majoritatea fondurilor UE pentru infrastructură au fost investite până în prezent;
  • s-a acordat prioritate rutelor cu cerere dovedită, existentă pentru transportul feroviar care leagă orașele în care se înregistrează trafic ridicat de pasageri pe transportul feroviar, fapt care reclamă un trafic intens, respectiv cât mai multe perechi de trenuri interurbane;
  • s-a acordat prioritate rutelor care leagă orașele principale și orașele secundare de cele patru orașe gravitaționale (București, Cluj, Iași și Timișoara), precum și servicii de conectare a celor patru orașe. Rutele care fac acest lucru prin servirea cât mai multor orașe secundare posibile au fost de preferat;
  • s-a acordat preferință rutelor în care serviciile feroviare ar putea deține un avantaj concurențial temporal în ceea ce privește serviciile rutiere;
  • preferința a fost acordată rutelor care asigură conexiuni bune la principalele rute ale coridorului principal, care funcționează ca rute de alimentare, sporind sinergia rețelei.

Knorr Bremse

Patru ani pentru noul contract

Nota de fundamentare arată că vârsta medie a vehiculelor feroviare în România este de 30 de ani. Parcul de vagoane al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” — S.A., cel mai mare operator de servicii feroviare din România, însumează 2.280 de unități cu o vechime medie de 30 de ani, dar reținând faptul că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani și peste 220 de unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în planul de mers, respectiv pentru îndeplinirea obligației de serviciu public.

Parcul de locomotive al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” — S.A. este de peste 1.080 de unități, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel:

  • locomotive electrice — 38 de ani;
  • locomotive diesel — 44 de ani;
  • automotoare — 49 de ani;

Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009— 2011. HG menționează o valoare unitară de 6,65 milioane euro cu TVA și o durată de derulare a contractului de patru ani.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. Galele Feroviare 2024, eveniment in memoriam Octavian Udriște. LISTA premiilor

La București au avut loc miercuri seara Galele Feroviare 2024, eveniment desfășurat in memoriam Octavian Udriște, președintele onorific al Club Feroviar, care ne-a părăsit...

Ultimele Articole