Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) și Asociația Industriei Feroviare din România (AIF) propun înființarea unui Consiliu Consultativ Feroviar, un organism independent, onorific și consultativ menit să contribuie la revitalizarea transportului feroviar din România.
Consiliul Consultativ Feroviar ar avea rolul de a sprijini Ministerul Transporturilor în elaborarea strategiilor naționale, a politicilor publice și a programelor guvernamentale, prin aportul unor experți de top din domeniul feroviar, potrivit unui comunicat de presă remis zilele acestea.
Consiliul ar facilita consultarea specialiștilor din sectorul privat, mediul academic și centrele de cercetare, contribuind astfel la dezvoltarea unor soluții integrate și eficiente, inclusiv reducerea blocajelor în implementarea proiectelor feroviare.
Principalele beneficii identificate:
- Coordonarea unei viziuni strategice pentru revitalizarea sectorului feroviar și alinierea cu politicile europene privind transportul verde și digitalizat.
- Crearea unui forum de colaborare între autorități, operatori publici și privați, mediul academic și industria feroviară.
- Identificarea și eliminarea blocajelor din sistemul feroviar, cum ar fi subfinanțarea infrastructurii și birocrația excesivă.
- Îmbunătățirea siguranței feroviare prin modernizarea infrastructurii și consolidarea reglementărilor.
- Prioritizarea investițiilor în infrastructură și utilizarea eficientă a fondurilor europene disponibile.
- Promovarea transportului feroviar verde, prin electrificare și digitalizare.
- Stimularea competitivității sectorului feroviar pe piața europeană.
Măsuri pentru stoparea declinului transportului feroviar
Potrivit OPSFPR, stoparea declinului transportului feroviar din România necesită o abordare integrată care să includă:
- Îmbunătățirea condițiilor de trafic: Reabilitarea infrastructurii feroviare, reducerea restricțiilor de viteză și implementarea unor soluții tehnologice moderne pentru fluidizarea traficului.
- Actualizarea legislației: Simplificarea reglementărilor și reducerea barierelor birocratice care afectează operatorii feroviari, aliniind cadrul legislativ cu bunele practici europene.
- Reducerea cheltuielilor nejustificate ale CFR SA: OPSFPR subliniază necesitatea unei analize aprofundate a cheltuielilor administrative și operaționale ale administratorului de infrastructură, cu accent pe eliminarea risipei și eficientizarea alocării resurselor.
„Transportul feroviar din România poate redeveni o soluție viabilă și competitivă pentru economia națională, însă acest lucru necesită măsuri curajoase și bine coordonate. Îmbunătățirea condițiilor de trafic, actualizarea legislației și eliminarea cheltuielilor inutile reprezintă pași esențiali pentru a transforma transportul feroviar într-un pilon de dezvoltare economică și sustenabilitate,” spune Simona Istrate, președinte OPSFPR.
Rolul Consiliului Consultativ Feroviar
Prin reunirea actorilor relevanți, Consiliul Consultativ Feroviar ar oferi soluții pentru îmbunătățirea calității serviciilor, eficiența economică și atractivitatea transportului feroviar. De asemenea, ar sprijini un proces decizional bazat pe date și analize, prevenind fragmentarea și inconsecvența investițiilor.
Această inițiativă reprezintă un pas esențial către o abordare unitară și transparentă a provocărilor din transportul feroviar, contribuind la transformarea acestuia într-o soluție modernă, sustenabilă și competitivă.
Ideea înființării unui astfel de organism consultativ s-a creionat în cursul întâlnirilor avute în perioada pre-electorală de patronate și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. O entitate similară funcționează în prezent la Ministerul Energiei. De-a lungul anilor au mai existat propuneri similare, una dintre acestea fiind cea a secretarului de stat Dragoș Titea privind un Colegiu Feroviar. Club Feroviar a scris despre acest subiect aici.