Patronatele Feroviare solicită retragerea a patru proiecte propuse de Ministerul Transporturilor, toate acestea păcătuind prin necorelarea cu restul legislației naționale și europene, nerespectarea normelor de tehnică legislativă și caracter imprecis.
Patronatele feroviare grupate în Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) a efectuat o analiză a patru proiecte prezentate public recent de către Ministerul Transporturilor, în final solicitând retragerea acestora.
Este vorba despre:
- HG privind cerințele specifice pentru autorizarea de furnizor a operatorilor economici din domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și verificarea respectării acestor cerințe;
- HG privind cerințele specifice pentru omologarea tehnică a produselor realizare de operatorii economici în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și verificarea respectării acestor cerinţe;
- HG privind cerințele specifice pentru avizarea documentației tehnice înaintate de operatorii economici din domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și verificarea respectării acestor cerințelor;
- HG privind cerințele specifice pentru autorizarea laboratoarelor de încercări şi a atestării standurilor, dispozitivelor speciale utilizate în activităţile de încercări şi verificări din domeniul feroviar, transportului cu metrolu, metroul, uşor, monorai şi transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și verificarea respectării acestor cerințelor.
Legile sunt binevenite dacă nu fac talmeș – balmeș
Reprezentanții OPSFPR afirmă că „este binevenită stabilirea unui cadru general de norme și principii legate de activităţile de evaluare a conformităţii, inclusiv etalonare, încercare, certificare şi inspecţie din sectorul feroviar”, dar că tot acest cadru „nu ar trebui să afecteze normele de fond ale legislației în vigoare care stabilesc dispoziții ce trebuie respectate în scopul protejării intereselor publice, ci ar trebui să aibă ca scop eficientizarea aplicării acestora”.
La modul concret, OPSFPR face următoarele observații:
- Privind obținerea Autorizației de Furnizori inclusiv de către persoane juridice străine. OPSFPR întreabă „cum se poate determina un operator economic persoană juridică străină, care își desfășoară activitatea sau urmează să își desfășoare activitatea în domeniul feroviar, să obţină AFF de la AFER”.
Tot la acest proiect, OPSFPR obiectează că „nu este precizat dacă pentru produsele feroviare care deţin certificare „CE” de la AFER este necesară supravegherea prin inspecţie tehnică AFER sau dacă trebuie şi omologare” și dacă „pentru serviciile de întreţinere pentru care operatorul economic deţine certificat pentru „Funcţii de întreţinere” emis de ASFR este necesară supravegherea prin inspecţie tehnică de către AFER”.
Valabilitate crescută a AFF
Patronatele propun:
– Valabilitatea AFF să fie de 10 ani;
– „Vizarea AFF” să se realizeze la 2 ani, nu anual;
– Contractul de supraveghere prin acţiuni de inspecţie tehnică să se încheie pe o perioadă de 2 ani.
- În ceea ce privește proiectul despre omologarea tehnică a produselor, „nu este precizat statutul produselor feroviare care deţin certificate „CE”, emise de AFER, mai precis dacă acestea se pot comercializa fără omologare și dacă pentru acestea este nevoie de contract de inspecţie tehnică.
- În ceea ce privește al treilea proiect privind avizarea documentației înaintate de operatorii economici din domeniu, OPSFPR spune că nu sunt specificate, pentru fiecare domeniu, categoriile de produse și servicii vor fi stabilite de către AFER și care se publică pe pagina de internet a AFER.
- Nici al patrulea proiect, cel referitor la autorizarea laboratoarelor de încercări și a standurilor, nu este lipsit de observații. Patronatele consideră că AFER ar trebui să definească clar pe subansambluri ale vehiculelor feroviare care sunt standurile şi dispozitivele speciale utilizate în activităţile de încercări şi verificări din domeniul feroviar, care trebuie atestate. În plus nu trebuie excluse organismele internaţionale de acreditare.
Suprapuneri de atribuții între AFER și ASFR
OPSFPR solicită ca „la elaborarea actelor normative cu impact asupra sectoarelor care nu sunt acoperite de legislaţia aferentă Pachetului IV Feroviar, în speţă ne referim la metrou, tramvaie şi mocăniţe, acestea să fie incluse în acte normative separate, care nu generează o suprapunere a atribuţiilor ASFR şi AFER”.
„Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România ar trebui să ia în considerare stabilirea unei cooperări cu părțile interesate, inclusiv cu organizațiile profesionale sectoriale, pentru a beneficia de cunoștințele disponibile privind situația de pe piață la elaborarea, aplicarea și actualizarea cadrului normativ de supraveghere a pieței, în măsura posibilului şi în scopul promovării dezvoltării industriale şi a unui sistem eficient de asigurare a calităţii”, recomandă patronatele.