Patronatele feroviare din transportul de marfă din România solicită înființarea unui așa-zis Fond Feroviar care să asigure resursele financiare refacerii infrastructurii. Un astfel de fond funcționează în Elveția, am documentat.
România se confruntă cu probleme majore în sectorul feroviar, cauzate de subfinanțare cronică și lipsa unei strategii sustenabile pe termen lung, justifică înființarea unui astfel de Fond Organizația Patronatelor Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).
Starea precară a infrastructurii feroviare, întârzierile frecvente și viteza medie scăzută pe rețea au redus semnificativ atractivitatea acestui mod de transport. În acest context, crearea unui fond feroviar dedicat întreținerii infrastructurii ar putea reprezenta o soluție financiară esențială pentru oprirea declinului și revitalizarea transportului feroviar, spune Simona Istrate, președinte OPSFPR.

Ce este un fond feroviar dedicat?
Un fond feroviar dedicat este un mecanism financiar special creat pentru asigurarea resurselor necesare întreținerii și modernizării infrastructurii feroviare. Acesta ar funcționa pe baza unor contribuții stabile din bugetul de stat, taxe specifice, fonduri europene și alte surse identificate. Ca surse, OPSFPR enumeră:
- Alocări bugetare stabile. Stabilirea unui procent fix din bugetul de stat, alocat anual pentru fondul feroviar.
- Taxe din sectorul de transport. Introducerea unei taxe speciale pentru utilizatorii infrastructurii rutiere (vignete, taxe de autostradă) pentru a sprijini tranziția către un transport feroviar sustenabil.
- Parteneriate publice și alte surse. Atrageri de investiții private în anumite sectoare și utilizarea veniturilor generate de transportul feroviar pentru alimentarea fondului.
Argumente
Crearea unui fond feroviar dedicat ar ajuta la depășirea multor impedimente actuale.
- Reducerea dependenței de finanțările ad-hoc. În prezent, finanțarea infrastructurii feroviare în România depinde de alocările anuale din bugetul de stat care sunt insuficiente și imprevizibile. Un fond dedicat ar asigura o sursă constantă de resurse.
- Asigurarea întreținerii preventive. Lipsa întreținerii regulate a condus la degradarea accelerată a infrastructurii. Prin alocări consistente, fondul feroviar ar permite implementarea unor programe de mentenanță preventivă, reducând costurile pe termen lung.
- Stimularea dezvoltării economice. Investițiile în infrastructura feroviară generează efecte pozitive în economie, inclusiv crearea de locuri de muncă, creșterea competitivității operatorilor și reducerea costurilor logistice.
- Promovarea unui transport sustenabil. În conformitate cu Pactul Verde European, statele membre trebuie să prioritizeze transportul feroviar. Un fond dedicat ar contribui la tranziția către un sistem de transport mai ecologic și mai eficient.
Administrare transparentă
Fondul ar trebui gestionat de o entitate autonomă, formată din experți și reprezentanți ai autorităților, pentru a preveni utilizarea ineficientă sau politizarea utilizării resurselor.
Ca obiective, un astfel de Fond și-ar propune prioritizarea întreținerii liniilor principale, modernizarea sistemelor de semnalizare și creșterea siguranței.
Fondul ar urma să publice periodic rezultatele și modul de utilizare a resurselor pentru a asigura transparența și încrederea publicului.
Efecte
Impactul creării unui fond feroviar dedicat ar fi unul semnificativ, dau asigurări Patronatele. Astfel:
- Creșterea vitezei și fiabilității transportului feroviar
- Investițiile în infrastructură ar reduce întârzierile și ar crește viteza medie de deplasare, atât pentru pasageri, cât și pentru mărfuri.
- Recâștigarea încrederii utilizatorilor
- Reducerea costurilor pe termen lung. Mentenanța preventivă și modernizarea infrastructurii reduc costurile asociate reparațiilor de urgență și accidentelor.
- Alinierea la standardele europene. O rețea feroviară întreținută la parametrii proiectați ar contribui la integrarea României în rețelele transeuropene de transport, la respectarea angajamentelor de mediu și ar asigura un grad sporit al siguranței circulației feroviare.
Propunerea OPSFPR și lipsa unui răspuns concret
Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) a solicitat anul trecut crearea unui fond feroviar dedicat întreținerii infrastructurii, însă această inițiativă a rămas fără un răspuns concret din partea autorităților. Ignorarea unei astfel de propuneri demonstrează o lipsă de voință politică, în ciuda faptului că situația critică a infrastructurii necesită măsuri urgente și sustenabile.
Crearea unui fond feroviar dedicat întreținerii infrastructurii feroviare reprezintă o soluție pe termen lung pentru redresarea sectorului feroviar din România. Este nevoie de voință politică, transparență și colaborare între autorități și operatorii feroviari pentru implementarea acestei măsuri. O astfel de inițiativă ar contribui nu doar la revitalizarea transportului feroviar, ci și la dezvoltarea economică și sustenabilă a României.
Modelul elvețian
Începând cu 2016, operațiunile și întreținerea, reînnoirea și modernizarea infrastructurii feroviare existente din Elveția, precum și extinderea ulterioară, au fost finanțate exclusiv prin intermediul Fondului pentru infrastructura feroviară (FIF). FIF dispune permanent de următoarele fonduri:
- până la două treimi din veniturile nete din taxa pentru vehiculele grele de marfă (HGVC);
- unu la mie din taxa pe valoarea adăugată;
- 2% din veniturile provenite din impozitul federal plătit de persoanele fizice;
- 2,3 miliarde CHF din bugetul federal ordinar, ajustat în funcție de evoluția PIB-ului și de inflație, și contribuții cantonale de 500 de milioane CHF.
În plus, RIF dispune de următoarele surse de finanțare limitate în timp:
- un procent suplimentar de unu la mie din taxa pe valoarea adăugată (din 2018 până în 2030 cel târziu);
- 9% din veniturile nete din taxa pe hidrocarburi (cu anumite condiții).
În conformitate cu legea RIF, retragerile din Fondul elvețian trebuie să servească în primul rând la asigurarea necesarului pentru exploatarea și întreținerea infrastructurii feroviare. La fiecare patru ani, Adunarea Federală aprobă un calendar de plăți în acest sens. Acordurile de performanță coordonate pe patru ani stabilesc obiectivele și fondurile acordate de Confederație celor 39 de întreprinderi feroviare.
Etapele de extindere a infrastructurii feroviare sunt, de asemenea, decise de Adunarea Federală. Parlamentul aprobă angajamentele financiare necesare în acest sens. La fiecare patru ani, Consiliul Federal prezintă Adunării Federale un raport privind stadiul extinderii rețelei.