Decizie halucinantă a ÎCCJ: căile ferate sunt ”bunuri mobile”. 50 km ies din patrimoniul CFR SA

10 iulie 2020

Aproape 50 km de cale ferată din patru stații și 120 de aparate de cale (macazuri) vor ieși din patrimoniul CFR SA, în urma unei decizii halucinante a Înaltei Curți de Casație și Justiție, potrivit căreia liniile ferate sunt ”bunuri mobile”. Valoarea de inventar cumulată a acestor mijloace fixe este de peste 26,5 milioane de lei, echivalentul a 5,5 milioane de euro.

Adrian Bărbulescu

patrimoniul CFR SA Gara Săvârșin se redeschide
FOTO cu rol pur ilustrativ

Este vorba de 48,638 km constructivi de cale ferată și 120 de aparate de cale din stațiile Brazi, Ghighiu, Bradu Rafinărie și Barboși Triaj. Valoarea de inventar a acestora este de 26.613.137,4 lei.

Mijloacele fixe sunt amplasate astfel:

Stația CF Brazi

Descriere tehnică – 13,654 km constructivi (12,631 km reali și 37 de aparate de cale).

Valoare de inventar – 18.936.714,35 lei.

Stația CF Ghighiu

Descriere tehnică – 25,079 km constructivi (23,879 km reali și 40 de aparate de cale).

Valoare de inventar – 4.591.807,05 lei.

Stația CF Bradu Rafinărie

Descriere tehnică – 9,905 km constructivi (8,783 km reali și 17 aparate de cale).

Valoare de inventar – 2.599.629,00 lei.

Stația CF Barboși Triaj

Descriere tehnică – 26 de aparate de cale.

Valoare de inventar – 484.987,00 lei.

Patrimoniul CFR SA, disputat în procese succesive

La această situație s-a ajuns în urma unei sarabande de procese în instanță având ca obiect patrimoniul CFR SA care a început în urmă cu 14 ani. Acum, printr-un proiect de Hotărâre de Guvern postat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor se intenționează a se opera și scriptic ceea ce de facto s-a întâmplat de ani buni.

Astfel, printr-o sentinţă civilă din 2006 pronunțată de Secţia Comercială şi de Contencios Administrativ a Tribunalului Braşov, a fost admisă acţiunea formulată de societatea Tunele SA Brașov împotriva CFR SA, care a fost obligată să plătească  reclamantei suma de 14.728.251 de lei reprezentând facturi şi penalităţi, precum şi suma de 154.524 de lei cheltuieli de judecată.

Împotriva sentinţei civile pronunţate de Tribunalul Braşov, CFR SA a declarat apel, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Curtea de Apel Braşov – Secţia Comercială a admis apelul, a schimbat în parte sentinţa, în sensul obligării gestionarului infrastructurii feroviare la plata sumei de 13.728.251 de lei, fiind menţinute celelalte dispoziţii ale sentinţei anterioare. Între timp, Tunele Brașov a cesionat creanța către firma Trans Expedition Feroviar (TEF) SRL.

Executorul judecătoresc a pus sechestru pe o parte din patrimoniul CFR SA

Pentru recuperarea creanței, TEF a apelat la un birou de executor judecătoresc, care a întocmit un dosar de executare silită a CFR SA și a pus sechestru pe bunuri mobile (vagoane și locomotive), precum și pe bunuri imobile (linii de cale ferată).

CFR SA a făcut contestație la executare, pe motiv că liniile de cale ferată supuse executării nu au fost identificate, o parte din ele aparțin domeniului public, nefiind posibilă vânzarea și liniile sunt bunuri imobile prin destinație, și nu bunuri mobile, așa cum le-a calificat executorul judecătoresc. Contestația a fost judecată la Judecătoria Sectorului 1 și Tribunalul București.

Argumentul că o parte dintre linii aparțin domeniului public nu a fost reținut de instanța de fond, dar a reținut argumentul că liniile de cale ferată sunt bunuri imobile, iar pe  acest aspect executarea asupra lor se impune a fi anulată. Având în vedere această soluție, CFR SA a declarat recurs numai cu privire la aspectele legate de executarea asupra  vagoanelor și locomotivelor, executare apreciată drept legală de către instanța de fond.

Instanța supremă a decis: liniile de cale ferată sunt ”bunuri mobile”

La rândul ei însă, TEF a declarat recurs față de soluția instanței de fond cu privire la executarea liniilor de cale ferată, argumentând ca acestea sunt bunuri mobile, recurs care a fost admis de instanța superioară. ”Instanța de recurs a criticat soluția instanței de fond, apreciind că în mod eronat a calificat liniile ca fiind bunuri imobile, reținând apărarile TEF în sensul că acestea sunt bunuri mobile, consecința fiind aceea că executarea asupra liniilor c.f. a fost considerată valabilă și legală de către instanța de recurs”, se arată în documentul citat.

Ca urmare a soluției date de instanța de recurs, contestația la executare formulată de CFR SA a fost respinsă. Ulterior, printr-un dosar înregistrat la Tribunalul București în 2011 s-a urmărit readucerea în patrimoniul public a liniilor de cale ferată ce au fost executate silit. Acțiunea companiei a fost analizată de trei instanțe de judecată (Tribunalul București, Curtea de Apel București și Înalta Curte de Casație și Justiție) fiind respinsă irevocabil ca neîntemeiată printr-o decizie din 2016. În acest dosar, Ministerul Transporturilor a avut calitatea de intervenient.

Astfel, în dosarul nr. 77456/3/2011 s-a stabilit irevocabil faptul că liniile de cale ferată supuse executării silite în dosarul de executare nr. 516/2006 sunt bunuri mobile aflate în patrimoniul privat al CFR SA care puteau fi înstrăinate și supuse executării silite, precum și faptul că  aceste linii au ieșit din patrimoniul companiei și au intrat în cel al SC Trans Expedition Feroviar SRL.

Mijloacele fixe trebuie scoase din evidențele CFR SA

Deși în drept, bunurile executate silit nu mai aparțin de mult timp domeniului public al statului, în fapt, aceste linii de cale ferată se regăsesc în prezent în inventarul domeniului public al statului și în concesiunea CFR SA.

Acum, Ministerul Transporturilor propune Guvernului scoaterea din evidențele contabile a bunurilor cu pricina.