Pasajul rutier București-Roșiori trece de la CFR la Primăria Capitalei. La Târgu Jiu, lucrurile stau taman pe dos

12 februarie 2020

Pasajul rutier București-Roșiori din Capitală, aflat într-o stare avansată de degradare, va trece din administrarea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA în cea a Consiliului General al Municipiului București, pentru reparații. La Târgu Jiu lucrurile stau taman pe dos: Podul Romanești, reparat de Primărie, se întoarce la CFR SA.

Adrian Bărbulescu

Pasajul rutier București-Roșiori

Pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF București se află bunul imobil ,,Pasaj superior km 6+645 București-Roșiori”, construit în anul 1963 pentru a facilita accesul la fostele magazii CFR şi implicit la toată zona amplasată pe partea dreaptă a căii ferate.

Strada Drumul Săbăreni din Sectorul 6 traversează linia de cale ferată Bucureşti – Roşiori, la km 6+645, spre strada Drumul Poiana Pietrei din Sectorul 1, prin intermediul pasajului acestui pod din beton armat. În urmă cu cinci ani de zile, pasajul rutier a fost expertizat şi catalogat cu stare tehnică necorespunzătoare, iar prin expertiză au fost instituite o serie de restricţii privind circulaţia rutieră pe pod, atât de viteză cât şi de tonaj, până la executarea lucrărilor pentru punerea lui în siguranţă.

Pasajul rutier București-Roșiori era amenințat cu închiderea

Deoarece CNCF CFR SA nu are ca obiect de activitate întreţinerea podurilor rutiere, fapt pentru care nu se pot aloca resurse financiare necesare păstrării în bune condiţii a pasajului rutier, s-a propus administraţiilor locale preluarea în administrare a obiectivului. Dacă acest lucru nu se întâmplă, singura soluție pe care o pot lua oficialii CFR este să închidă circulaţiei rutiere peste pod.

Nu s-a ajuns până acolo, pentru că s-a găsit un ”mușteriu”, iar pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern în acest sens. Prin Hotărârea nr. 204/23.04.2019, Consiliul General al Municipiului București, și-a exprimat acordul să preia Pasajul București-Roșiori, care nu va mai fi încadrat ca bun de interes public naţional, ci bun de interes public local, în scopul reabilitării şi întreţinerii. La rândul ei, CFR SA a obţinut aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor nr. 20/31.10.2019, pentru a transfera acest pod la Primăria Capitalei. Valoarea de inventar a pasajului care supratraversează liniile de cale ferată este de 60.673,70 lei.

La Târgu Jiu, podul Romanești se întoarce la CFR

La Târgu Jiu, lucrurile stau taman pe dos, după cum o arată nota de fundamentare a unui alt proiect de HG postat în dezbatere publică pe site-ul MT. Primăria a încheiat în 2018 programul,,Modernizarea Drumurilor de Rocadă pentru Municipiul Târgu Jiu, Pasaj Inferior km 2+210,40“.

Cu acest prilej, podul de cale ferată Romanești a fost reconstruit de Municipalitate cu o deschidere mai mare, necesară pentru fluidizarea traficului rutier intens din zonă. Noul pod este acum înregistrat în inventarul domeniului public al Primăriei.

Având în vedere faptul că podul în cauză se află pe linia de cale ferată Amaradia-Bârseşti, la km 2+210,40, care aparţine infrastructurii feroviare publice, Sucursala Regională CF Craiova a solicitat Primăriei Târgu Jiu trecerea lui în domeniul public al statului, în administrarea Ministerului Transporturilor şi în concesiunea  CFR SA. Primăria Municipiului Târgu Jiu, prin Hotărârea Consiliului Local nr. 472/21.11.2019, şi-a exprimat acordul privind transferul podului la CFR, cu titlu gratuit.

La rândul ei, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a obţinut aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor nr. 07/31.05.2019. Valoarea de inventar a podului Romanești este de 7.004.982,71 lei, echivalentul a aproape 1,5 milioane de euro.