spot_img
miercuri, decembrie 8, 2021
spot_img

Parlamentul European cere implementarea rapidă a ERTMS

Parlamentul European a adoptat miercuri două măsuri care au implicații majore pentru viitorul paradigmei mobilității durabile a Europei: un raport privind sistemul european de gestionare a traficului feroviar (ERTMS) și un regulament „Facilitatea de Conectare Europeană 2” (CEF2).

ERTMS în România

Deputații europeni consideră că „implementarea (ERTMS – n.red.) este prea lentă și necesită o mai bună coordonare și mai multe investiții”. Raportorul Izaskun Bilbao a explicat proliferarea în continuare a acestui instrument important afirmând că „trebuie să ne asigurăm că ERTMS este desfășurat la timp, deoarece acesta este un pas decisiv pentru a garanta interoperabilitatea sistemelor feroviare naționale”. Activarea unui spațiu feroviar unic european este esențială pentru a permite adoptarea rapidă pe piață a celor mai recente soluții de mobilitate, cele mai durabile și fiabile din întreaga Uniune a industriei feroviare europene.

Totodată, Parlamentul a văzut aprobarea unui regulament CEF2 care va oferi un sprijin esențial pentru finanțarea avansului în ceea ce privește conectivitatea la transport și energie, precum și digitalizarea ecosistemului nostru de mobilitate. Cu 25,8 miliarde de euro alocați pentru inițiativele de transport, CEF2 va oferi sprijin pentru proiectele feroviare de-a lungul coridoarelor rețelei transeuropene de transport (TEN-T), ERTMS și infrastructurii combustibililor alternativi.



Deputații cer înzecirea ritmului de implementare

Ca parte a eforturilor de îmbunătățire a gestionării feroviare europene, deputații solicită o mai bună coordonare în implementarea ERTMS. Parlamentarii susțin că este necesară urgent o creștere de zece ori a ritmului de implementare pentru a realiza tranziția digitală, pentru a îmbunătăți siguranța sistemului feroviar european și pentru a respecta termenul de lansare existent în 2030.

Textul adoptat miercuri menționează că, la sfârșitul anului 2020, doar aproximativ 13% din coridoarele rețelei centrale erau operate cu ERTMS, desfășurarea acestuia în alte coridoare atingând un interval cuprins între 7% și 28%. În prezent, aproximativ 30 de sisteme naționale de semnalizare diferite împiedică implementarea ERTMS.

Prin urmare, rezoluția solicită alinierea planurilor naționale de implementare la obiectivele de desfășurare obligatorii stabilite la nivelul UE pentru a impune dezafectarea sistemelor naționale de semnalizare învechite. Întrucât normele naționale creează bariere în calea interoperabilității și împiedică funcționarea fără probleme a rețelei feroviare europene, deputații sugerează să armonizeze în continuare cerințele operaționale, inclusiv regulile de inginerie sau dimensiunea vagoanelor.

Pentru a depăși ineficiențele actuale ale achizițiilor publice pentru desfășurarea ERTMS, Comisia trebuie să stabilească un format comun de licitație pentru achiziții publice, adaugă deputații. (D.C.)

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole