miercuri, mai 8, 2024
spot_img

Transportul feroviar a câștigat pariul mobilității pe Coasta de Azur. La Nisa nu e ca la Constanța

Pariul mobilității pe Coasta de Azur a fost câștigat de transportul feroviar, după investiții de miliarde de euro. În luna septembrie a acestui an se va finaliza ultima etapă a unui proiect de peste 700 milioane de euro – Linia 2 a tramvaiului din Nisa.

Adrian Bărbulescu

În vreme ce la Constanța fostul primar Radu Mazăre a scos șinele de tramvai, la Nisa, oraș situat tot la malul mării, a fost introdus transportul feroviar urban și așa s-a câștigat pariul mobilității pe Coasta de Azur.

Istoria liniei Vest – Est a tramvaiului din Nisa începe pe 4 decembrie 2009, când a fost organizat un referendum pentru trasarea liniilor directoare ale evoluției rețelei de transport urban până la orizontul anului 2030.

Apoi, lucrările propriu-zise au început în octombrie 2013, iar punerea în funcțiune totală a liniei este prevăzută pentru septembrie 2019. Cu 20 de stații și în lungime de 11,3 km, linia urmează axa Vest – Est a orașului, cu două ramificații în Vest: o ramură nordică de 1,7 km, de la Saint-Augustin până la Nikaïa și Centrul Administrativ Departamental (CADAM), și una sudică, de 1,9 km care ajunge de la Saint-Augustin până la Aeroportul Nice Côte d’Azur.

Liniile se reunesc apoi pe un traseu comun de 7,7 km, de la polul multimodal de la Saint-Augustin din Vest spre cartierele din Est. Linia de tramvai continuă în subteran în centrul orașului (patru stații sub nivelul solului, pe o distanță de 3,2 km) până în Portul Nisa. În urma unei licitații publice, contractul pentru construcția tunelului, a stațiilor subterane și a gurilor de intrare și de ieșire a fost atribuit consorțiului Thaumasia, lider de asociere fiind Bouygues TP. Pe 30 iunie 2018 a fost pus în funcțiune tronsonul Cadam – Magnan, iar în luna decembrie a aceluiași an tramvaiul a ajuns la aeroport.

”Linia de tramvai Vest – Est este de acum și înainte de toate a voastră. Ea va facilita deplasările voastre, chiar la ore de vârf, și va revoluționa mobilitatea în zonă. Datorită celor două interconectări cu Linia 1 de tramvai și cu viitorul nod de la Saint-Augustin, transportul va deveni multimodal și se vor apropia colinele din Vest și din Est. Mai mult decât un proiect de transport, înființarea acestei linii va contribui la recalificarea urbană, favorizând o mai bună calitate a vieții în metropola noastră. Mai multă natură și spații verzi, mai puține mașini (și deci mai puțin zgomot și mai puțină poluare), o mai bună sistematizare a spațiilor publice: mai mult ca niciodată, orașul nostru se dovedește a fi metropola verde a Mediteranei”, a declarat Christian Estrosi, primarul din Nisa, care este și președinte delegat al regiunii la région Provence Alpes-Côte d’Azur.

Un mix de finanțare pentru pariul mobilității pe Coasta de Azur

Într-adevăr, cu un interval de succedare de numai trei minute, linia Vest – Est va deveni o alternativă indiscutabilă la transportul rutier. Tramvaiul poate circula cu până la 70 km/oră pe tronsonul subteran. Cu o viteză comecială de 25 km/oră, una dintre cele mai ridicate din Franța, tramvaiul este o modalitate de a câștiga timp pentru localnici, dar și pentru turiști.

Linia 2 a tramvaiului din Nisa și cele două intersectări ale sale cu Linia 1 realizează conexiuni între marile concentrări de activități (port, aeroport, Palatul Congresului și Palatul Expozițiilor), orașul vechi, dar și cartierele în dezvoltare, cum ar fi Éco-Vallée (Grand Arénas, Les Moulins și Nice Méridia).

Pentru construcția acestei linii de tramvai, de fapt un metrou ușor, dacă e să luăm în calcul faptul că liniile sunt separate de partea carosabilă, dedicată traficului auto, și pe o distanță de 3,2 km are traseu subteran, s-a apelat la un mix de finanțare. Costul total al proiectului s-a ridicat la 721 milioane de euro (valoarea din 2013), din care 203,23 milioane de euro au fost asigurați prin subvenții, astfel: statul (Banca Teritoriilor) – 57,49 milioane de euro, Consiliul Departamental al Regiunii Alpes Maritimes – 50 milioane de euro, Regiunea Sud – 39,2 milioane, fonduri europene (FEDER) – 6,54 milioane, Primăria Nisa – 50 milioane. Apoi, societatea aeroportuară a asigurat 12,6 milioane de euro – costurile pentru rețeaua de tramvai de pe teritoriul ei. Nu în ultimul rând, s-a apelat și la credite bancare de 500 milioane de euro: Banca Europeană de Investiții – 250 milioane de euro și Banca Teritoriilor – 250 milioane de euro.

Material rulant de ultimă generație

În ceea ce privește materialul rulant, ramele Citadis X05 alese pentru linia Vest – Est a tramvaiului din Nisa au fost proiectate și fabricate de Alstom la uzina din La Rochelle, pe o nouă linie de producție. Uzina, una dintre cele mai mari din Franța, este specializată în producția de rame pentru TGV și tramvaie. În fiecare lună, pe poarta acestei noi unități de producție ies până la zece tramvaie.

Revenind pe Coasta de Azur, grație sistemului său de reîncărcare statică din sol (SRS), o premieră mondială, noul tramvai din Nisa este primul echipat cu sistemul de stocare a energiei Citadis Ecopack. O tehnologie revoluționară care este asociată cu un puternic dispozitiv de stocare a energiei la bord, astfel încât tramvaiul funcționează în totală autonomie între două stații. Și nu necesită decât 20 de secunde pentru a se reîncărca.

Bateriile dotate cu o foarte mare capacitate de stocare a energiei (13,5 KWh) sunt poziționate pe acoperișul tramvaiului. Bateriile sunt reîncărcate cu energie cu ajutorul unui sabot care coboară între șine pe sistemul în timpul opririi în stație. Astfel, tramvaiul circulă prin oraș fără linii aeriene de contact și se integrează perfect în peisajul urban. Această tehnologie a fost aleasă din cauză că pe traseu se află poduri unde înălțimea și configurația împrejurimilor nu permiteau utilizarea de catenare.

Consum redus de energie electrică

În plus, se economisește peste 30% din energie, grație unei alte inovații a companiei Alstom. În momentul frânării, rama recuperează energia utilizată pentru a încetini vehiculul și reîncarcă bateriile. Pe de altă parte, sondele termice bine poziționate permit reglarea perfectă a temperaturii în interiorul tramvaiului. În acest fel, încălzirea sau aerul condiționat sunt pornite doar atunci când este nevoie.

Ramele  produse de Alstom consumă de patru ori mai puțină energie pentru iluminat decât alte tramvaie, datorită utilizării unei tehnologii LED, pentru un iluminat mai performant, estetic și mai puțin energofag. Consumul mic de energie pentru iluminat este influențat și de faptul că 40% din suprafața tramvaiului este dedicată geamurilor. Acest lucru contribuie și la confortul pasagerilor, alături de scaunele comode, spațiile pentru bagaje (să nu uităm că Linia 2 a tramvaiului din Nisa asigură legătura cu aeroportul) și cele opt mari ecrane pentru informare.

Cetățenii, consultați în alegerea designului

Accesibilitatea este asigurată de cele șapte uși duble amplasate pe fiecare parte a vehiculului, iar circulația călătorilor în interior este fluidizată. Trebuie menționat și faptul că tramvaiele sunt dotate cu tehnologie de accesibilitate totală pentru persoanele cu mobilitate redusă. Pentru mai multă securitate, în interiorul ramelor sunt montate camere de supraveghere conecate direct cu poliția.

Pentru a-i implica pe cetățenii metropolei în alegerea designului ramelor care circulă pe noua linie Vest – Est, Primăria din Nisa a organizat o dezbatere publică. Cu acest prilej, 14.886 de persoane au votat pentru o nuanță de roșu, inspirată din propunerea avansată de designerul Ora Ïto. Este vorba de culoarea emblematică a orașului, pe care o regăsim pe fațadele clădirilor din Nisa sau în Piața Masséna, de exemplu.

”Un tramvai performant și inovativ, aceasta este alegerea pe care am făcut-o pentru maximul confort al locuitorilor din Nisa. Grație tehnologiei sale, această ramă <made in France> asigură un aer international pentru metropola noastră”, a declarat primarul din Nisa, Christian Estrosi.

Puncte multimodale pe traseu

Pentru a facilita deplasările pe axa Vest – Est, sunt prevăzute mai multe puncte multimodale pe traseu, cum ar fi cel de la Saint-Augustin, care va pune tramvaiul în legătură directă cu toate celelalte moduri de transport – avion, tren, autobuz, autoturism, bicicletă.

Punerea în funcțiune a acestei linii de tramvai a fost însoțită de reorganizarea rețelei de autobuze. Orarele au fost reduse, pentru a favoriza o maximă corespondență imediată între tramvai și autobuz, cu precădere grație generalizării conceptului de peron comun de fiecare dată când spațiul permite acest lucru.

Linia de tramvai Vest – Est va permite o scădere cu 20% a traficului de autoturisme și de autobuze (în scădere cu 1.000 de călători pe zi) pe Promenade des Anglais. Liniile de tramvai sunt pe Avenue de Californie, arteră paralelă cu celebra Promenade des Anglais. Evident, asta va determina o diminuare a poluării și a zgomotului. În paralel, punctele Vélobleu amplasate în apropierea stațiilor de tramvai, permit închirierea de biciclete, pentru deplasări mai simple, economice și fără stres.

Cu sistemul de transport în comun anterior, 70.000 de persoane traversau în fiecare zi Nisa de la Vest la Est și invers. Noua linie de tramvai Vest – Est va permite transportarea a 105.000 călători pe zi încă de la punerea totală în funcțiune și va atinge rapid obiectivul de 140.000 de pasageri/zi. La nivelul zonei metropolitane Nice Côte d’Azur, tramvaiul Vest – Est și Linia 1 vor transporta 260.000 de persoane, adică două treimi din populație, iar deplasările zilnice vor fi facilitate.

De exemplu, o călătorie cu autobuzul din Portul Nisa până la Aeroport durează 63 de minute la orele de vârf, în vreme ce cu tramvaiul același traseu este străbătut în 26 de minute, ceea ce înseamnă o reducere cu 59% a timpului de parcurs.

Pariul mobilității pe Coasta de Azur. Atenție pentru comerț și mediu

Construcția unei rețele de tramvai legată la puncte multimodale este un factor important de creștere a atractivității zonei pentru companii. De altfel, și autoritățile subliniază faptul că activitățile economice nu au fost uitate în cadrul acestui proiect feroviar urban la malul Mării Mediterane. ”Facilitând accesul la comerț și servicii, noua linie va întări atractivitatea metropolei pentru decidenții economici și pentru turiști. Un factor esențial pentru vitalitatea teritoriului, păstrarea și crearea de locuri de muncă”, susține conducerea Lignes d’Azur (compania care asigură transportul urban și interurban pe Coasta de Azur) pe site-ul propriu.

Pentru a susține activitatea economică pe durata lucrărilor de construcție, au fost adoptate măsuri specifice pentru comercianți, în parteneriat cu primăria Nisa, Camera de Comerț și industrie din localitate, Camera Meseriilor și Artizanatului din Departamentul Provence Alpes-Maritimes și Federația Comerțului din Nisa și de pe Coasta de Azur.

Au fost amenajați peste 77.000 de metri pătrați de spațiu verde și au fost plantați 2.400 de arbori din diverse specii pe traseul Liniei 2 de tramvai. Pe de altă parte, pentru construcția liniilor de tramvai pe Avenue de Californie au fost tăiați zeci de portocali de pe mijlocul acestei artere, însă Primăria din Nisa a vrut să compenseze ”înverzind” în alte locuri.

Cifre cheie

721 milioane de euro, costul total al proiectului

20 stații

11,3 km lungimea

3,2 km de tunel

44 m lungimea unei rame

300 călători capacitate

2,65 m lățimea unei rame

25 rame pe Linia 2

30% economie de energie față de Linia 1

105.000 pasageri pe zi la inaugurarea în totalitate a Liniei 2, în septembrie

85% din hoteluri servite de cele două linii de tramvai

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole