GALERIE FOTO Parcarea Metrorex de la Străulești, ”sabotată” de Poliția Locală Sector 1

24 iulie 2020

Construită cu fonduri europene, parcarea Metrorex de la Străulești, prima de tip park&ride din Capitală, stă mai mult goală, în condițiile în care tariful pe oră a fost redus la doar 50 de bani. Șoferii își parchează mașinile pe trotuar, pe bulevard sau lângă poarta cimitirului. Primarul Sectorului 1, Daniel Tudorache, spune că ”o să-i mai bată la cap” pe polițiștii locali, să dea amenzi.

Adrian Bărbulescu

La ultima stație a Magistralei 4 a metroului bucureștean a fost dată în funcțiune în urmă cu doi ani în scopul de a descongestiona traficul din Capitală.

Rețeta era simplă și funcționează în toate marile orașe din Europa: dacă locuiești în județul Ilfov, vii cu mașina până la Străulești, o parchezi într-un loc păzit și la adăpost de ploi, ninsori sau caniculă și îți continui călătoria cu metroul până la serviciu sau unde ai treabă. Numai că rețeta europeană n-a funcționat în București. Oamenii preferă să-și lase mașinile în orice alt loc decât în parcarea de tip park&ride.

Tariful pentru parcarea Metrorex de la Străulești, doar 50 de bani pe oră

Asta cu toate că, începând cu 4 februarie 2019, tariful pentru parcarea în Terminalul Multimodal Străulești a fost redus de la un leu la 50 de bani/mașină/oră. La acea vreme, decizia a fost luată de către conducerea executivă și cea administrativă a societății, după ce s-a constatat gradul scăzut de ocupare a parcării. Mai mult, începând din 1 Martie 2020, posesorii unui abonament lunar valabil beneficiază de parcare gratuită la Străuleşti.

Și parcarea tot aproape goală rămâne, după cum a recunoscut vineri directorul general al Metrorex, Gabriel Mocanu. ”Nu vorbim de gradul de ocupare, ci mai degrabă vorbim de gradul de neocupare al parcării. Au fost mai multe încercări de a face cât mai atractivă această parcare. S-au făcut adrese la administrația locală, pentru ca Poliția Locală să-i amendeze pe cei care parchează neregulamentar în zonă”, a spus Mocanu, în cadrul unei conferințe de presă prilejuite de finalizarea oficială a lucrărilor la Magistrala 4. El a lăsat să se înțeleagă că Primăria Sectorului 1 nu a dat curs acestui demers.

Daniel Tudorache spune că se dau amenzi, dar recunoaște că nu destule

Primarul Daniel Tudorache spune că se dau amenzi. ”Am trimis Poliția Locală să dea amenzi, nu de acum, ci de când s-a făcut parcarea 50 de bani”, a declarat el pentru Club Feroviar.

Când i-am spus că sunt în continuare autoturisme parcate neregulamentar, și pe trotuar, și pe carosabil, și la poarta cimitirului, edilul a admis că acțiunile Poliției Locale nu sunt chiar atât de eficiente: ”O să-i mai bat la cap pe ai mei (pe cei de la Poliția Locală – n.red.) să se ducă zilnic”.

Au vrut să-și parcheze mașinile în cimitir

Imaginile din galeria foto sunt mai mult decât grăitoare despre gradul de ocupare a parcării cu plată și despre cum își parchează românii mașinile în zonă. Pe gardul cimitirului cineva (probabil administratorul sau preotul paroh) a scris cu vopsea ”Interzis parcarea mașinilor în cimitir”, semn că au fost și șoferi cărora le-a trecut prin cap să-și lase mașinile printre locurile de veci.

Terminalul multimodal are un regim de înălțime P+3 etaje și are în alcătuirea să un parcaj pentru 660 de autovehicule, sală de așteptare pentru călătorii transportului public orășenesc și interurban, terminalul fiind dotat cu lifturi de acces în parcajul suprateran, precum și cu acces direct către stația de metrou Străulești, prin intermediul unei galerii subterane dotate cu trotuare mobile.

Primarul Sectorului 1 voia să mute Gara de Nord

Nu este prima oară când primarul Daniel Tudorache nu cooperează cu Ministerul Transporturilor. Ba vine și cu idei contrare principiilor europene de mobilitate, care favorizează transportul pe șină.

În vara anului trecut, edilul a readus în discuţie o idee mai veche a lui Miron Mitrea, și anume mutarea Gării de Nord din Bucureşti. El spunea la vremea respectivă că mutarea gării mai înspre nord – fără demolarea actualei clădiri care ar putea fi transformată într-un muzeu, de exemplu – ar face ca întreaga suprafaţă de teren ocupată în prezent de şinele de cale ferată să fie eliberată.

“Asta mi-am dorit. E un proiect de anvergură, dar trebuie să se pună de acord toate instituţiile, Ministerul Transporturilor, toţi. Trebuie să punem umărul pentru acest proiect. Noi avem două poduri care trec peste calea ferată şi leagă Sectorul 1 de Sectorul 6. Din cele două, unul este în reparaţii în prezent (n.red. – Podul Grant) şi Bucureştiul e efectiv blocat”, spunea primarul Daniel Tudorache.

Ideea mutării Gării de Nord a fost pusă pe tapet pentru prima oară de Miron Mitrea, pe vremea când era ministru al Transporturilor. Primarul general de atunci, Traian Băsescu, voia să construiască Pasajul Basarab, proiect respins fățiș de PSD. Dacă ar fi fost mutată gara, nu ar mai fi fost nevoie de pasaj.

Magistrala de metrou finalizată în 31 de ani

Lucrările la Magistrala 4 a metroului bucureștean, care ulterior au inclus și parcarea Metrorex de la Străulești, au început în urmă cu 31 de ani, în 1989.

Abia recent, pe 15 iulie, au fost finalizate, prin punerea în funcțiune a sistemului de automatizare, așa cum a anunțat Club Feroviar. Proiectul a costat, în cadrul Programului Operațional Transport, 432.775.217 lei, din care valoarea totală eligibilă prin finațare europeană a fost de 286.252.047 lei. În cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare, valoarea totală a proiectului a fost de 318.285.293,61 lei, din care valoarea totală eligibilă a fost de 200.965.212 lei.

Odată cu punerea în funcțiune a sistemului de automatizare, pe Magistrala 4 circulă șase trenuri în loc de patru, fapt ce a făcut ca intervalul de succedare între două garnituri să scadă de la peste 15 minute, uneori la doar opt minute (câteodată și cinci minute).

Întrebat de Club Feroviar care a fost costul total de construcție al Magistralei 4, directorul general Gabriel Mocanu nu a putut să dea un răspuns, având în vedere faptul că lucrările s-au desfășurat pe parcursul a mai bine de trei decenii. ”Când se va încheia devizul general se va calcula și valoarea de inventar”, a spus el.