vineri, august 30, 2024
spot_img

Dacă tot nu au construit peroane, primarii sunt invitați să pună panseluțe pe calea ferată

În condițiile în care primăriile și consiliile județene nu se înghesuie să facă investiții în infrastructura feroviară, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii vine cu o nouă modificare legislativă, cu scopul de a-i motiva și mai mult. Și dacă investițiile în linii și peroane pot fi numărate pe degete (în toată țara doar patru primării au construit cinci peroane), acum edilii sunt invitați să facă ce știu ei mai bine: să pună panseluțe pe calea ferată.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 187/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 112 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române.



Investiții în infrastructura feroviară făcute de primării: cinci peroane în toată țara

A trecut mai bine de jumătate de an de la ultima modificare a legislației (prima datează de acum doi ani) care le permite autorităților locale să facă investiții în infrastructura feroviară. Ordonanța de Urgență a Guvernului nr 131/2023 a fost aprobată la finele anului trecut, pe 28 decembrie. Anterior mai avuseseră loc și ale schimbări legislative menite să-i sensibilizeze pe edili și pe șefii consiliilor județene.

Cu toate acestea, în ultima perioadă de timp singurele acțiuni care s-au și materializat au fost construirea de către patru primării, Cernica, Mogoșoaia (județul Ilfov), Gura Vitioarei și Măneciu (județul Prahova) a cinci peroane în stații de cale ferată, așa cum a scris în primăvară Club Feroviar. Iar acești primari nu au așteptat o legislație care să-i impulsioneze, ci au acționat pentru că așa au considerat că este în interesul cetățenilor pe care îi reprezintă. În rest, primarii de orașe sau de comune au preferat să câștige alegerile în mod ”tradițional”: cu grătare și manele.

Legislația se tot modifică de doi ani, dar degeaba

Acum, Ministerul Transporturilor mai face o încercare de a-i determina pe aleșii locali să investească în peroane, gări și linii. Greu de crezut că vor acționa acum, din moment ce nu au făcut asta înainte de alegerile care au trecut.

În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ pus în dezbatere publică se arată că înainte de adoptarea OUG 107/2022 (deci sunt deja doi ani de la prima modificare a legislației în acest sens) prevedea un sistem centralizat, realizat exclusiv prin intermediul CFR SA.

”Bunurile proprietate privată a CFR SA, precum și a celor două societăți naționale rezultate din reorganizarea SNCFR prin OUG 12/1998, puteau fi închiriate către terți, inclusiv autoritățile publice locale, în baza unor proceduri competitive și la prețuri rezultate din derularea acestor proceduri, care nu țin seama de interesul public al intervenției autorității publice locale. Prin modificările aduse O.U.G. 12/1998 prin O.U.G. 131/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 93/2024, s-au creat premisele constituirii de asocieri în participațiune între autoritățile publice locale (direct prin unitățile administrativ teritoriale sau prin structurile asociative constituite legal, respectiv asociațiile de dezvoltare intercomunitară)”, se arată în documentul citat.

Apoi, a fost reglementată posibilitatea încheierii de acorduri de asociere în participațiune, denumite și acorduri de asociere cu unităţile administrativ-teritoriale, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti (cele șase sectoare), asocierile de UAT sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, zonele metropolitane sau consorţiile administrative legal constituite pentru iniţierea, continuarea şi realizarea unor proiecte de dezvoltare locală, judeţeană, zonală sau regională.

Investiți în bănci și spații verzi!

Și pentru că în linii, peroane și gări nu se îmbulzește niciun primar să investească, inițiatorul proiectului le propune acestora să facă ce știu mai bine, adică să pună bănci și să planteze panseluțe: ”Sunt prevăzute 6 tipuri de proiecte din sfera dezvoltării și revitalizării zonelor urbane și rurale, cu un grad mai mare sau mai mic de complexitate (regenerarea urbană; dezvoltarea zonelor rurale; căile de comunicație, clădiri, împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spații verzi, parcuri și grădini publice, piețe pietonale și celelalte lucrări de amenajare a spațiilor publice care contribuie la reutilizarea spațiului urban sau, după caz, rural și la creșterea calității vieții pentru cetățenii din zonele vizate; producerea, gestionarea inteligentă, distribuția, stocarea și, după caz, utilizarea de energie din surse regenerabile; sistemele de transport inteligente și, după caz, subsisteme sau componente ale acestora; sistemele de transport multimodal), astfel încât bunurile publice concesionate către CFR SA să aibă un grad de utilizare mai bună și să sprijine proiectele de dezvoltare locală, fără a fi scoase din circuitul feroviar”.

Proiectul de act normativ pare să vină, la acest capitol, în sprijinul primarului PNL al Sectorului 6 din București, Ciprian Ciucu, care a transformat o cale ferată neutilizată din ”parohia” sa în Parcul Liniei.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole