Până să ajute Bode și Orban feroviarii, UDMR ajută camionagiii

23 aprilie 2020

La o lună după ce patronatele din transporturile feroviare au prezentat Guvernului, ministrului Transporturilor, Lucian Bode, și premierului Ludovic Orban, o listă de sugestii privind susținerea sectorului feroviar afectat de coronavirus, nu s-a întâmplat nimic. Singurul element de noutate este o propunere venită din partea a 30 de parlamentari UDMR de susținere a sectorului… rutier. Propunerea vine în contra tendințelor europene de susținere a sectorului feroviar ca modalitate de transport nepoluantă, principală, la nivel european.

Doru Cireașă

ajută UDMR camionagiii
Până să ajute Bode și Orban feroviarii, ajută UDMR camionagiii

Promisiuni, comunicate de presă privind implicarea lor, declarații verbale de susținere a sectorului feroviar și de conștientizare a importanței acestuia pentru viitoarea configurație a transporturilor europene și cam atât.

La aproape o lună de la întâlnirea patronatelor din domeniu cu premierul Orban și cu ministrul Transporturilor, Lucian Bode, nicio măsură specifică de ajutorare a sectorului nu a fost adoptată. Aceasta în pofida libertăților lăsate de către Comisia Europeană pentru acordarea de ajutoare acestuia.

În schimb, transporturile rutiere și lobby-ul acestora sunt foarte active. Treizeci de parlamentari UDMR au semnat o propunere legislativă, disponibilă aici pe situl Senatului, prin care se propune scutirea transportatorilor rutieri atât de rovinietă, cât și de taxa de trecere a podurilor până la finele anului.

Propunerea privește mijloacele de transport rutier cu masă de peste 2,4 tone și ar intra în vigoare la zece zile de la publicarea actului legislativ în Monitorul Oficial.

UDMR: Scutirea camionagiilor de viniete ajută economia

Cei 30 de parlamentari UDMR susțin că au identificat cele două sectoare care ar ajuta economia să se redreseze. Acestea sunt cel al transporturilor rutiere și cel al construcțiilor. Nu este clar de ce nu sunt incluse aici și transporturile feroviare și nu este dată nicio explicație, nicio evaluare a impactului acestei măsuri asupra echilibrului dintre diferitele sectoare ale transporturilor.

Club Feroviar a încercat să afle de la unul dintre inițiatori de ce măsura propusă nu se aplică într-un fel sau altul și sectorului feroviar.

„Ne gândum și la ajutorarea transportului feroviar, vom depune o propunere legislativă și în acest sens”, spune Benedek Zacharie, deputat UDMR, primul în capul listei de inițiatori. Propunerea va veni, desigur, dacă nu va fi uitată. Benedek pretinde că proiectul lui sprijină și sectorul feroviar. Cum așa? Este vorba de o prevedere care spune că firmele de stat, precum CFR SA, pot solicita Trezoreriei împrumuturi fără dobânzi sau alte costuri.

Sectorul feroviar nu numai că nu e încurajat, ci e călcat în picioare

Astfel de măsuri vor duce la îngroparea sectorului feroviar. Eliminarea vinietei plătite de transportatorii rutieri, combinată cu scăderea drastică a prețului motorinei (element important de cost în transporturile rutiere), va conferi firmelor de transport rutier o poziție superioară celei a transportatorilor feroviari, explică Vasile Șeclăman, președinte al Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) , dar și reprezentanți ai unui operator feroviar.

Reprezentanți ai companiilor feroviare de transport mărfuri au cerut CFR SA scutire de TUI pentru vagoanele nefolosite, staționate din cauza lipsei comenzilor de transport. „Am cerut să nu perceapă o lună-două din martie încoace. Ei au răspuns că ne pun la dispoziție toate liniile că nu au nicio obligație. Ne-au trimis facturi fără nicio problemă, ca înainte”, spune el.

Poziția CFR SA este de înțeles. În lipsa oricărei scheme de ajutor de stat prin care TUI cerut să scadă, CFR își vede de afacerile sale și cere bani ca înainte. „Am cerut ca austriecii și nemții, pe bani europeni scheme de ajutor de stat pentru reducerea parțială a TUI, în funcție de unele criterii. Nu că nu ni s-a redus, dar știți ce ni s-a întâmplat? În 4 martie a venit cutremurul pe calea ferată, CFR Infrastructură prin decizie a majorat tarifele chiar și cu 25-30% peste inflația ultimilor ani”, spune Vasile Șeclăman.

Lucian Bode: Transportul feroviar de marfă nu o duce prost

Toate aceste probleme par a avea legătură cu o convingere a conducerii Ministerului Transporturilor că lucrurile în transporturile de marfă nu stau atât de prost pe cât se plâng unii.

“În transportul feroviar, noi aveam înainte de criză sau în condiţii normale, să spun aşa, în România circulau aproximativ 600 de trenuri de marfă, din care jumătate aparţin CFR Marfă, operatorul de stat. În prezent, sub 10% din capacitatea de transport marfă pe calea ferată este afectată. Practic, s-au redus cantităţile. S-a redus foarte puţin numărul de trenuri. În schimb, la transportul de persoane, astăzi, ultima raportare pe care am primit-o arată destul de îngrijorător: 30% din trenuri au fost suspendate, vorbim de peste 500 de trenuri de călători suspendate în acest moment din cele 1.760 câte circulau în condiţii normale. Asta raportându-ne la CFR Călători, operatorul de stat, care are cam 80% din piaţă, automat ne duce la pierderi semnificative, importante. În primele zile din aprilie, în ultima raportare pe care am analizat-o, veniturile CFR Călători au scăzut cu 75%”, a menţionat ministrul la începutul acestei luni.

Ori lucrurile nu stau tocmai așa. Vasile Șeclăman apreciază că cifrele avansate de ministru privesc perioada de început a crizei, însă de atunci multe firme s-au închis și deci au scăzut și operațiunile de transport de mărfuri. El apreciază că volumul transportului de marfă pe calea ferată este acum de 45% din cel anterior crizei. În ceea ce privește transportul feroviar de călători, acesta, de bine, de rău, mai primește câte o subvenție de la stat, spre deosebire de cel de bunuri. Reluarea transporturilor feroviare de mărfuri se va face mult mai lent decât cel de persoane, mai spune președintele patronatului.

Nu au transmis nici măcar minuta întâlnirii. Acum o lună se lăudau cu ajutorarea mediului de afaceri

Cum poți lua în serios ce promite o instituție a statului când aceasta nu este în stare să trimită nici măcar minuta celor convenite la discuții?

”Pe 18 martie am trimis prima adresă la nivelul ministrului în care am arătat ce trebuie făcut… nu s-a făcut nimic”, conchide el. Ministerul Transporturilor nu i-a transmis nici măcar minuta întâlnirii avute cu premierul Orban și cu ministrul Bode. „Pe 4 aprilie am făcut vido conferința și ni s-a promis minuta, nu am primit nimic. Nu putem dovedi nici măcar ceea ce ni s-a promis”, spune Șeclăman.