Imperiul feroviar al lui Gruia Stoica nu se oprește în a racola oamenii aduși de fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă în sistemul feroviar de stat. După Casandra Tecșa-Cozma și Radu Balcu, acum și fostul director general al CFR Călători Ovidiu Vizante va fi angajatul GFR. Prin aceste racolări, transportatorul privat are acces neîngrădit la toate situațiile financiare și privind clientela ale CFR Marfă și CFR Călători.
Ovidiu Vizante a ocupat funcția de director general al CFR Călători în perioada 30 aprilie-30 septembrie 2021. A fost un apropiat al ministrului, dovadă în acest sens fiind faptul (pentru a da doar un exemplu) că Drulă a refuzat să dea curs cererii lui Cîțu, în vara lui 2021, de a-l înlătura din funcție după scandalul trenului cu copii ținut o noapte întreagă în câmp la Fundulea, la doar câțiva kilometri de București. Un bilanț amănunțit al mandatului său de cinci luni la conducerea operatorului feroviar de stat a fost făcut de Club Feroviar la finele luni septembrie 2021 și îl puteți citi AICI.
Ovidiu Vizante lucrase ani buni în sistemul feroviar și de stat, și privat. Originar din Făgăraș, și-a început cariera la Regionala Braşov a CNCF CFR SA, ca şef regulator circulaţie, şi a ajuns manager de trafic. După o perioadă, Vizante a intrat în transportul privat de marfă. Din 2013 și până în 2021, Ovidiu Vizante a fost administrator al SC Rail Cargo Romania SRL, filiala românească a operatorului de marfă austriac Rail Cargo Logistics Austria GMBH.
Ovidiu Vizante va fi angajatul GFR de la 1 august. Salariu de peste 9.000 de euro
După ce a plecat de la CFR Călători, Ovidiu Vizante s-a întors în sectorul feroviar privat, întâi la Rail Force (companie din grupul care include Regio Călători, fondat de Iorgu Ganea și Costel Comana, care a făcut obiectul unui dosar penal cu un prejudiciu imens pentru stat), iar de la 1 iunie 2023 a fost numit director general al Vest Trans Rail, așa cum a scris atunci Club Feroviar. Nu a stat mult acolo și s-a reorientat către Grup Feroviar Român, cel mai mare transportator feroviar privat din sud-estul Uniunii Europene, înființat de Gruia Stoica.
Club Feroviar a intrat în posesia ofertei de angajare pe care GFR i-a făcut-o lui Ovidiu Vizante. Concret, fostul șef al CFR Călători va fi angajatul GFR, unde va ocupa de la 1 august funcția de director general adjunct, cu un salariu net de 45.000 de lei lunar, echivalentul a aproximativ 9.100 de euro. În fiecare lună va primi și tichete de masă în valoare de 30 de lei pentru fiecare zi lucrată.
De asemenea, noul director general adjunct al GFR va beneficia de câte o primă de Paști și Crăciun în valoare de 598 de lei brut fiecare și de o primă de vacanță de 718 lei brut. Alte beneficii oferite sunt laptop și telefon mobil de serviciu, plata chiriei pentru locuința de serviciu și posibilitatea de a lucra vinerea de acasă.
Statutul personalului feroviar, adaptat special la GFR pentru fostul șef al CFR Călători
Practic, asistăm la o aplicare originală a Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar la GFR, special pentru Ovidiu Vizante.
Salariul oferit fostului șef al CFR Călători este mai mult decât dublul salariului oricărui alt director din cadrul transportatorului feroviar privat. Care transportator feroviar nu a avut un impact prea mare din punct de vedere financiar atunci când a aplicat coeficienții de ierarhizare prevăzuți de legea sus-amintită, pentru că oricum, nici înainte nu erau decât câțiva angajați care aveau sub 4.500 de lei brut.
În treacăt fie spus că salariul net de 45.000 de lei al lui Ovidiu Vizante corespunde unui salariu brut de 78.654 de lei.
Gruia Stoica racolează oameni cheie de la concurența de stat
Dar de ce ar vrea Gruia Stoica să racoleze mai mulți oameni de încredere ai lui Cătălin Drulă? În primul rând, fostul ministru al Transporturilor, este din data de 2 februarie 2022, președintele Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților, funcție deloc onorifică, pentru că acolo se fac și se desfac multe reglementări privind transporturile feroviare.
Apoi, acționarul GFR își aduce în ”ograda” sa oameni care au lucrat în Ministerul Transporturilor și în companiile subordonate acestuia. Mai ales, așa cum vom vedea imediat, de la CFR Marfă, principalul său concurent.
În context, mai trebuie menționat faptul că, la inițiativa liderului pieței, adică GFR, tarifele de transport feroviar au crescut cu aproximativ 30%, în condițiile în care energia electrică nu s-a scumpit și valoarea tarifului de utilizare a infrastructurii a rămas neschimbată. Deci sunt bani pentru majorări de salarii.
Casandra Tecșa-Cozma, fosta consilieră care știe bucătăria internă a CFR Marfă
Casandra Tecșa-Cozma a fost consiliera lui Cătălin Drulă cât timp acesta a fost ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Florin Cîțu, după care a fost recuperată de Nicușor Dan (sau de viceprimarul USR Horia Tomescu) la Primăria Capitalei, unde a fost pusă director general la Compania Municipală Întreținerea Arborilor și Spațiului Verde București SA.
La Transporturi, ea a ocupat, potrivit CV-ului său, funcția de ”consilier juridic cabinet ministru”, poziție din care s-a ocupat de radiografierea IBR a tuturor companiilor deținute de minister, elaborarea și implementarea strategiei de restructurare a companiilor din sectorul feroviar deținute de minister, elaborarea de ordonanțe de urgență privind transportul naval, aerian și feroviar și participarea la negocieri și grupuri de lucru cu reprezentanți ai altor ministere sau entități partenere.
De formație jurist, licențiată la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, dar și cu o diplomă ulterioară în Finanțe-Bănci, Casandra Tecșa-Cozma a lucrat la societatea de insolvență CITR, cea care s-a ocupat inclusiv de intrarea SNTFM CFR Marfă în concordat preventiv, pe vremea când transportatorul național de marfă era condus de actualul șef al CFR Călători, Traian Preoteasa. Deci cunoaște din interior și în detaliu toate situațiile CFR Marfă.
Mai nou, chiar dacă acest lucru nu este menționat nici pe pagina sa de Facebook, nici în CV și nici în vreun alt loc, ea este consiliera lui Gruia Stoica, acționarul majoritar al Grup Feroviar Român.
Radu Balcu se ocupă de strategie la Grampet Group
Casandra Tecșa-Cozma nu este singurul apropiat al lui Cătălin Drulă care este ”recuperat” de Gruia Stoica. Anterior, și Radu Valentin Balcu a avut același traseu, din sistemul feroviar de stat către GFR.
Acum, potrivit prezentărilor sale oficiale, el este angajat al Grampet Group pe funcția de ”Executive Strategic Advisor”, adicătelea consilier executiv strategic, mai pe românește. Radu Balcu a fost și el consilier al lui Cătălin Drulă în cele nouă luni petrecute de acesta din urmă la conducerea Ministerului Transporturilor.
Balcu este absolvent de Psihologie la Universitatea București, dar și de Marketing la ASE, cu un master în domeniu. Înainte de a veni la minister, Radu Balcu a avut doar două locuri de muncă, ambele în privat, potrivit CV-ului său. Timp de un an (august 2011-august 2012) a fost manager de proiect la Poftă Bună Communications SRL și apoi, nouă ani, director de Logistică la Ferosa Sped SRL.
Adus la Ministerul Transporturilor, Balcu s-a dovedit a fi ”omul bun la toate” al lui Drulă, care l-a numit atât în Consiliul de Administrație al CFR Călători (în martie 2021, așa cum a scris atunci Club Feroviar), cât și în cel al Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați (în iulie).
Acum, după Casandra Tecșa-Cozma și Radu Balcu, și Ovidiu Vizante va fi angajatul GFR. Așteptăm ”cu atenție și îngrijorare”, vorba președintelui Klaus Iohannis, să vedem cine mai apare pe statul de plată al GFR.