spot_img
miercuri, decembrie 7, 2022
spot_img

COS Târgoviște, devalizat de ruși, preluat de italieni. Oțel-beton pentru lucrările feroviare

De zece ani, toată cantitatea de oțel beton necesară pentru lucrările feroviare din România provine din import. Compania rusească Mechel, deținută de oligarhul Igor Ziuzin, a pus pe butuci Combinatul de Oțeluri Speciale (COS) Târgoviște și alte combinate adiacente, singurele care produceau acest material de construcții vital pentru lucrările de infrastructură și nu numai. Acum, combinatul a fost preluat de italienii de la Beltrame.

Premierul Nicolae-Ionel Ciucă a avut miercuri o întâlnire cu reprezentanții grupului Beltrame, după finalizarea de către aceștia a achiziției Combinatului de Oțeluri Speciale Târgoviște, a anunțat Palatul Victoria.

„Compania a prezentat planurile de investiții majore în retehnologizare, pentru producerea de oțeluri speciale în condiții de protejare a mediului. Investițiile de peste 250 milioane de euro pe care Grupul Beltrame le va face la Târgoviște vor transforma vechiul combinat în cea mai modernă fabrică de producere a oțelurilor speciale, cu emisii de carbon la unul dintre cele mai scăzute niveluri din Europa. Producția va începe în următoarele luni. Reprezentanții Grupului au anunțat că au în plan dezvoltarea, la Târgoviște, a unui nou combinat, pentru producerea oțel-betonului și a sârmei laminate. Aceste investiții vor genera încă din prima etapă 200 de noi locuri de muncă, până la finalizarea planurilor de dezvoltare, fiind create în total peste 1.000 de locuri de muncă”, a precizat Guvernul.



Toată cantitatea de oțel-beton pentru lucrările feroviare provine din import

oțel beton pentru lucrările feroviare grinzi la linia de Otopeni
Grinzile folosite de Arcada Company la construcția viaductului de la Otopeni au fost produse în România, dar cu armătură de oțel din import

De altfel, directorul general al Donalam Călărași, Carlo Beltrame, anunțase încă de la finele lunii august a anului trecut că grupul italian intenționează să investească peste 200 de milioane de euro într-o capacitate de producţie de oţel-beton şi sârmă laminată în România.

„În 2024 va ieşi pe poarta fabricii prima bucată de oţel-beton. Vrem ca toată producţia noastră să rămână în România. Încă nu am decis asupra amplasării fabricii, dar ţintim 45% din piaţa de oţel-beton din România”, spunea atunci Carlo Beltrame, citat de Ziarul Financiar. Acum, amplasarea fabricii este certă, și anume la Târgoviște, după ce grupul a preluat combinatul dâmbovițean.

„Eu sper că va rămâne toată producţia în România. România importă în momentul de faţă 1,5 milioane de tone de fier-beton. Se vor produce la Călăraşi  600-700.000 de tone, adică 40-50% din piaţă. Eu cred că obiectivul nostru e să trimitem marfa doar în România”, spunea italianul la vremea respectivă.

Oțelul-beton este un material de construcție esențial pentru viaducte de cale ferată și alte tipuri de lucrări feroviare. Producerea acestuia în România, din nou, va impulsiona lucrările de infrastructură feroviară, cu precădere cele din fonduri europene și cuprinse în Planul Național de Redresare și Reziliență.

COS Târgoviște a fost prădat de rușii de la Mechel timp de două decenii

oțel beton pentru lucrările feroviare
Miting de protest al angajaților concediați de ruși, în 2013

Combinatul de Oțeluri Speciale Târgoviște a avut o istorie tristă în ultimii 20 de ani. El a fost privatizat în 2002, în timpul guvernării lui Adrian Năstase, cu firma Conares Trading, înregistrată în Elveția, pentru numai 35 de milioane de dolari. Aceasta era suma totală, care includea și investițiile asumate (care nu s-au mai realizat), căci tranzacția propriu-zisă a fost de numai 2.027.335,62 de dolari pentru 76,7% din acțiuni.

Conares Trading era un off-shore înfiinţat, cu doar câteva luni înainte de privatizare, în cantonul Zug din Elveția, de rusul Vladimir Iorici, apropiat al oligarhului Igor Ziuzin, patronul grupului Mechel.

Rușii, care au mai cumpărat în România și alte combinate din industria metalurgică, cum ar fi Industria Sârmei Câmpia Turzii sau Laminorul Brăila, nu au făcut decât să dea oameni afară și să închidă capacități de producție.

CITEȘTE și Mechel, gropar al singurului combinat de oțeluri aliate din România, vinde 5000 de tone șină metroului din Moscova

Fabrica de tunuri, demontată și transportată pe calea ferată la Celiabinsk

Ba mai mult, unele capacități au fost demontate și transportate pe calea ferată în Federația Rusă, la alte combinate deținute de grupul Mechel, în special la cel de la Celiabinsk, în Urali. Așa s-a întâmplat, bunăoară, cu Forja de Blocuri și Bare, la vremea respectivă singura instalație certificată NATO din estul Uniunii Europene, care se încadra în categoria capacităţilor speciale prevăzute de legea privind pregătirea în caz de război.

Concret, forja respectivă producea țevi de tun, în urma unei investiții de 100 de milioane de doalri făcute de statul român în 1988. Ea a fost dezmembrată, împachetată și dusă cu trenul la Celiabinsk, transportul fiind însoțit de angajați ai combinatului din Târgoviște, care să-i instruiască pe lucrătorii combinatului de la destinație.

Tribunalul București a pronunțat anul trecut falimentul COS Târgoviște

furt de la calea ferată executare silită la STB Greva STB suspendarea grevei STB reducerea salariilor la metrou calea ferată Brașov-SighișoaraPentru a nu mai lungi povestea, la finalul lui 2012, Mechel oprește întreaga activitate de la Câmpia Turzii, Târgoviște și Brăila. În același timp, ANAF trece la executarea silită împotriva COS Târgoviște pentru datorii de peste 10 milioane de euro. De atunci, oțelul beton necesar României se importă.

Combinatul dâmbovițean a fost preluat, la pachet cu alte patru, de o firmă care s-a dovedit a fi apropiată de Mechel, Invest Nikarom SRL, pentru suma totală de 52 de euro (!), și a intrat în procedură de insolvență. În vara anului trecut, Tribunalul București a pronunțat oficial falimentul.

Sindicaliștii au încredere în noul investitor

Administrația Mechel a însemnat o permanentă și continuă dezafectare a capacităților de producție. Acum au mai rămas o singură oțelărie cu turnare continuă și două laminoare. Oțelăria 1 au ras-o. Utilajele din forje au fost duse în Rusia”, a declarat pentru Club Feroviar Nicolae Dragodănescu (foto), președintele Sindicatului Valahia de la COS Târgoviște.

El a confirmat informația că în ultimii zece ani toată cantitatea de armătură de oțel beton pentru lucrările feroviare și nu numai a fost adusă din import, din țări ca Turcia, Bulgaria, Grecia sau chiar Federația Rusă.

Acum, liderul sindical este optimist: „Avem încredere în acest investitor (grupul Beltrame – n.red.) care are experiență în metalurgie, că va face tot ce este posibil pentru a relua producția. Cu o revizie rapidă și cu oameni readuși rapid la muncă se poate produce oțel beton. Ar trebui ca statul să ne păsuiască cu autorizațiile de mediu, pentru că, să fim serioși, bombardează rușii de două ori în Ucraina și se mărește amprenta de carbon în regiune mai mult decât ar emite COS Târgoviște în câteva luni”.

Ultimele Articole