Opt luni de contre: Consiliul de Soluționare a Contestațiilor dă dreptate CRRC – Astra Vagoane la licitația de trenuri inter -regionale

18 decembrie 2020

Asocierea româno-chineză a solicitat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) anularea cerinței ca participanții la licitația de 20 de trenuri inter-regionale (cu posibilitatea unei comenzi suplimentare de încă 20 de trenuri) să facă dovada faptului că au furnizat anterior produse similare în Uniunea Europeană. O decizie de vineri a CNSC îi dă dreptate.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Astra Vagoane la licitația de trenuri

Consiliul de Soluționare a Contestațiilor dă dreptate CRRC – Astra Vagoane la licitația de trenuri inter-regionale

Decizia de vineri este favorabilă asocierii Astra Vagoane – CRRC. „Dispune remedierea” au stabilit membrii completului CNSC.  Nemulțumirea acesteia a fost faptul că, după ce Curtea de Apel a respins ideea ca punctare suplimentară a ofertelor depuse de firmele care au mai livrat trenuri în UE, ARF a elaborat noi condiții în care participarea la licitație era condiționată de o dovadă a livrării unor astfel de rame în interioul UE.

Cerința a fost inclusă în noiembrie într-un pachet de nu mai puțin de 40 de pagini de modificări ale condițiilor ce trebuie îndeplinite de oferte. Cea menționată mai sus ar fi dus la excluderea din licitație a asocierii româno-chineze Astra Vagoane Arad – CRRC China și pare a fi contrară dispozițiilor de până acum ale instanțelor de judecată.

Cum a justificat ARF elaborarea unor noi cerințe

Modificările sunt justificate de către ARF prin decizia 1612 a CNSC care a obligat autoritatea să reia procedura anulată de licitație, după plângerea depusă la CNSC de către CRRC.

În fruntea listei de modificări stă cererea ARF ca ofertantul să prezinte documente doveditoare privind produsele livrate, respectiv omologarea acestora de către un organism neutru în conformitate cu reglementările europene.

Cerința nu se referă la ramele care vor fi ofertate, ci la alte rame livrate până acum, pe al căror design se vor baza produsele vândute statului român. Cum până în prezent Astra Vagoane – CRRC nu a livrat trenuri similare pe piața europeană, ei sunt singurii care nu vor putea îndeplini condiția, urmând să părăsească astfel competiția. Omologarea ar putea fi obținută ușor de către producătorul chinez, însă în niciun caz în cele două săptămâni până la licitație.

Câteva alte precizări ale ARF sunt lămuritoare în acest sens. „Furnizorul va oferi un vehicul care să îndeplinească cerințele din caietul de sarcini, vehicul bazat pe design dovedit (produs proiectat construit omologat de către un organism neutru) aflat în exploatare cu călători. Ofertantul va prezenta în oferta tehnică dovezi că RE-IR ofertat este bazat pe un produs omologat care este în exploatare comercială”, cere acum ARF.

Ce spunea Curtea de Apel privind cerința ARF

Cerințele contravin unei hotărâri a Curții de Apel București care a respins autorizarea/omologarea după cum o numește ARF drept bază de excludere din licitație a unui participant. Într-o decizie în care dădea dreptate CRRC, Curtea de Apel București, instanța supremă care judecă astfel de cazuri a stabilit că este legală analiza Consiliului (CNSC – n.red.), în sensul că factorul de evaluare contestat nu reprezintă o barieră în calea liberei concurențe, „accesul la procedură fiind permis, în egală măsură, operatorilor economici care au pus în funcțiune rame omologate pe piața europeană, dar și celor care nu îndeplinesc această condiție”.

Aceeași instanță a mai stabilit că afirmația CRRC, potrivit căreia toate trenurile licitate (chiar dacă provin din modele existente pe piața europeană) urmează a trece prin autorizare/reautorizare, este corectă.

La acel moment, Curtea de Apel a stabilit că punctarea ofertei prin prisma existenței unor rame identice/asemănătoare pe rețele feroviare europene este eronată, căci factorul nu poate fi considerat un avantaj tehnic (varianta inițială a licitației ARF acorda 10% în punctaj pentru companiile ce au rame livrate în Europa, în circulație. Licitația a demarat în aprilie 2020 și de atunci nu s-a ajuns nici măcar la faza de depunere a ofertelor.