Operatorul feroviar privat cu licența 001 dă faliment

18 februarie 2021

Grup Transport Feroviar, primul operator privat feroviar din România, intră în faliment. La capătul a câțiva ani de reorganizare judiciară Grup Transport Feroviar (GTF), fostă Compania de Transport Feroviar, intră în faliment. Potrivit Registrului Comerțului, procedura a fost deschisă la începutul acestei luni.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

sursa foto Andrei Dicu, Youtube

Intrarea în faliment a ceea ce odinioară a fost considerat primul transportator feroviar privat din România, deținătorul licenței 001, a fost decisă la finele lunii ianuarie de către Tribunalul București. Intrarea în faliment a avut loc în urma unei cereri a CFR SA, iar procesul a demarat în 2013.

Ce a dispus Tribunalul

 În temeiul art. 107 alin. 1 lit. C din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, dispune intrarea în faliment prin procedura generală a debitoarei Grup Transport Feroviar SA. Au decis judecătorii. De asemenea, instanța a decis:

  • Ridicarea dreptului de administrare al debitorului şi dispune dizolvarea societăţii debitoare.
  • Dispune sigilarea bunurilor din averea debitoarei şi trimiterea de notificări tribunalelor din alte judeţe în care debitorul are bunuri în vederea sigilării, în sarcina lichidatorului judiciar.
  • Stabileşte termen de maximum 5 zile de la data notificării deschiderii procedurii falimentului de predare a gestiunii averii de la debitor către lichidator, împreună cu lista actelor şi operaţiunilor efectuate până la deschiderea procedurii.
  • Dispune întocmirea şi predarea către lichidatorul judiciar, în termen de maximum 5 zile de la intrarea în faliment, a unei liste cuprinzând numele şi adresele creditorilor şi toate creanţele acestora, cu indicarea celor născute după data introducerii cererii de deschidere a procedurii.
  • Fixează următoarele termene limită: a) termenul limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor menţionate la art. 108 alin. (3) din lege, în vederea întocmirii tabelului suplimentar – 05.03.2021; b) termenul de verificare a creanţelor menţionate la art. 108 alin. (3) din lege, de întocmire, afişare şi comunicare a tabelului suplimentar al acestora – 05.04.2021; c) termenul de depunere la tribunal a contestaţiilor – 26.04.2021; d) termenul de întocmire a tabelului definitiv consolidat – 05.05.2021.
  • Numeşte lichidator judiciar pe Cris Consult SPRL care va îndeplini atribuţiile prevăzute de art. 25 din Legea 85/2006 şi stabileşte onorariul de 3000 de lei din averea debitoarei.

Firma Cris Consult SPRL, deținută de avocata Cristina Dică este administratorul judiciar al GTF. Potrivit legii , administratorul judiciar este practicianul în insolvenţă compatibil, autorizat în condiţiile legii, desemnat să exercite atribuţiile prevăzute de lege sau stabilite de instanţa de judecată, în procedura insolvenţei, în perioada de observaţie şi pe durata procedurii de reorganizare. Tot administratoul este cel care asigură conducerea integrală, respectiv în parte, a activităţii debitorului, în acest ultim caz cu respectarea precizărilor exprese ale judecătorului-sindic cu privire la atribuţiile sale şi la condiţiile de efectuare a plăţilor din contul averii debitorului;

La începutul lunii februarie, GTF a făcut recurs potrivit informațiilor de pe situl Tribunalului București.

Cum a vrut Movilă să salveze compania

În 2016 compania condusă de omul de afaceri Ștefan Movilă, administrator special, depunea la Tribunalul București un plan de reorganizare. Compania, cu un capital social de 120 milioane lei, era deținută în proporție de 99,5% de către International Rail Transport LLC, o altă firmă deținută de Ștefan Movilă și de Daniela Movilă. Obiectul de activitate al companiei înființate în 2001 era transporturi feroviare, reparații locomotive, construcții si reparații vagoane de cale ferată, căi ferate, motoare electrice.

Planul de reorganizare depus menționează că GTF a fost „primul operator licențiat de către AFER”.

Intrarea în faliment a companiei ar împiedica recuperarea integrală a creanețlor de către creditori, susținea în planul de organizare administratorul Ștefan Movilă. Dimpotrivă, reorganizarea ar fi dus la acoperirea creanțelor în proporție de 100%, mai afirma omul de afaceri.

Movilă avertiza că în cazul unui faliment pot fi recuperați „doar” 31 milioane lei din care 18,4 milioane lei erau clienți neîncasați, iar 12 milioane valoarea activelor imobilizate la un procentaj de 50% din valorile contabile. În acest scenariu, deținătorii creanțelor chirograface ar fi primit „doar” 84% din valoarea totală.

Reorganizarea ar fi dus însă și la menținerea locurilor de muncă pentru cei aproximativ 130 de angajați. Durata planului ar fi fost de trei ani, timp în care societatea urma să fie condusă de administratorul special (Ștefan Movilă) și de administratorul judiciar Cris Consult SPRL.

Cei doi piloni ai reorganizării

Reorganizarea companiei mergea pe doi piloni: încasările din activitate curente (47,1 milioane lei) și recuperări creanțe (48,7 milioane lei). O componentă de bază a planului era un contract semnat cu CFR Marfă în cadrul căruia GTF repara 684 vagoane pentru suma de 10,15 milioane lei.

Creanțele chirografare adică cele despre care Movilă spunea că se pot recupera în proporție de doar 84% în caz de faliment, sunt deținute majoritar de către două companii de stat, anume CFR SA și CFR Marfă cu 12,6 milioane lei și, respectiv 4 ,38 milioane lei.

Un aspect interesant este și faptul că creanța cea mai mare, 38% din total sau 14,13 milioane lei este deținută de European Rail Transport Feroviar SRL, companie deținută de Damaris Movilă, fata lui Ștefan Movilă.

 

Damaris Movilă, fiica lui Ștefan Movilă, este acționar al unei firme creditoare a Grup Transport Feroviar, compania tatălui. Tot ea deține și Fourwood Laundry

GTF intră în faliment

În mod inexplicabil însă, planul de reorganizare nu a funcționat. Contactată de Club Feroviar, avocata Cristina Dică, administratorul judiciar al companiei falite, a refuzat o explicație privind ratarea planului de reorganizare, coordonat de ea. Dică susține că are clauză de confidențialitate pe subiect ceea ce nu i-ar permite să răspundă întrebărilor.

Singurele posibile explicații au venit de la Ștefan Movilă. „Am combătut această deschidere, aveam în cont 2,2 milioane lei bani cash, aveam de la CFR Marfă 200 miliarde vechi (20 milioane lei noi – n.red.) mai aveam de încasat, acopeream totul. CFR s-a unit cu niște oameni și au zis gata, faliment”, susține el.

(sursa foto, pagina de gardă Ștefan Pușcașu, http://stfp.net)