Operatorii străini amenință că părăsesc România. Curtea de Conturi nu mai lasă CFR să reducă TUI la traficul internațional. Companiile străine amenință cu mutarea traficului prin Serbia.
Curtea de Conturi nu ar mai lăsa CFR SA să reducă TUI la traficul internațional, căci, chipurile, nu ar fi observabile beneficiile aduse de măsura în cauză.
Informația a fost difuzată miercuri după ce câteva zeci de operatori feroviari de călători și marfă au avut o discuție la CFR SA privind viitorul contract de acces pe calea ferată, valabil în 2025.
Concret, surse participante la discuții au informat că CFR SA i s-ar fi reproșat verbal de către Curtea de Conturi că reducerea acordată traficului internațional, undeva 33% din TUI, nu se regăsește într-o sporire a traficului și a veniturilor.
Legea 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european permite introducerea unor stimulente în condiții nediscriminatorii pentru toți operatorii.
Comparația a fost făcută de către Curtea de Conturi, instituție ai cărei angajați nu au nici cea mai mică pregătire în domeniul economiei transporturilor feroviare, cu anul trecut. Comparația este nepotrivită, spune Simona Istrate, președinta Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).
„Comparația cu anul trecut e artificială, căci 2023 nu seamănă cu 2024 din cauza reducerilor de trafic, secțiilor modernizate, lucrărilor quick-wins și reducerii transporturilor de cereale din Ucraina”, afirmă ea. Istrate spune că 2024 este primul an dintr-un posibil șir mai lung de ani care vor aduce dificultăți în sector.
Operatorii străini amenință că părăsesc România
Anunțul CFR SA a fost primit cu iritare de către operatorii străini prezenți în România. DB Cargo Germania este al treilea operator după CFR Marfă și GFR, iar Rail Cargo Austria este și aceasta printre primii operatori. Reprezentanți ai unora dintre aceste companii au amenințat că își vor muta operațiunile pe la sud prin Serbia. Oricum, mai multe persoane din domeniu discută faptul că un coridor sudic, și anume Bulgaria, Serbia este un concurent puternic variantei de transport prin România.
Ca și cum nu ar fi suficientă această veste proastă, voci ale CFR SA au menționat la întâlnirea avută posibilitatea creșterii TUI, după o altă creștere care a avut loc în martie.
Supărarea patronatelor este aceea că CFR SA s-a împăcat cu ideea subfinanțării sectorului din partea Guvernului, însă nu face nimic pentru a redresa situația. Și noi, și CFR SA spunem că este subfinanțare a sectorului. CFR SA s-a împăcat însă cu ideea și recurge la majorarea TUI ca singura soluție confortabilă pentru ei, spune Simona Istrate.
Încă trei runde de discuții
Se așteaptă ca forma definitivă a contractului de acces pe rețea să fie negociată până la finele lunii. Mai există trei întâlniri între operatori și CFR SA. OPSFPR cere derularea următoarelor întâlniri în format fizic, afirmând că în format on-line au existat deficiențe de comunicare în bună măsură cauzate de neajunsurile tehnice ale organizatorilor de la CFR SA.
„Legea 202/2016 prevede obligativitatea ca administratorul infrastructurii să asigure OTF acces la informaţii relevante şi posibilitatea de a-şi exprima opiniile cu privire la condiţiile de acces şi de utilizare a infrastructurii feroviare. Derularea acestor ședințe de consultare în format on-line ar trebui să se desfăşoare prin mijloace de telecomunicaţie audiovizuală care permit verificarea identităţii părţilor şi garantează securitatea, integritatea, confidenţialitatea şi calitatea transmisiunii. Or, aceste condiții nu au fost îndeplinite în cadrul ședinței din 13 noiembrie, aspect care a nemulțumit participanții și conduce la concluzia că se evită consultarea reală a OTF, care are ca unic scop dezvoltarea transportului feroviar din România”, spune Simona Istrate.