Operatorii își vor primi subvențiile integral, chiar mergând cu trenurile goale

19 noiembrie 2020

Operatorii de transport feroviar de călători își vor primi subvențiile integral pe perioada de urgență sau alertă, indiferent de neatingerea indicatorilor tren-kilometru sau călători – kilometru, potrivit unui proiect legislativ al Ministerului Transporturilor.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Proiectul, publicat joi, aduce modificări HG 146/2020 privind aprobarea contractelor de servicii publice pe perioada 2020-31 decembrie 2021. În forma actuală, operatorii care nu ating 13% din veniturile aferente activității de transport cu trenuri regionale și 40% cu trenuri inter-regionale sunt penalizați prin retragerea sumelor nerealizate din subvenție.

Pandemia a făcut ca veniturile înregistrate de operatori în perioada 15 martie-15 mai să fie cu mult sub nivelurile menționate. Astfel, la trenurile regionale nivelul veniturilor proprii în total au fost de 12,02% la CFR Călători, 7,13% la Regio Călători, 12,33% la Transferoviar etc. La capitolul trenuri inter-regionale ponderile sunt 67,68% la CFR Călători și cel mult 22% la operatorii privați.

Măsurile urgente cu caracter excepțional, adoptate în condițiile instituirii stării de urgență și de alertă pe teritoriul României, au condus la suspendarea cursurilor pentru elevi și studenți, introducerea muncii la domiciliu în multe sectoare de activitate, tele-munca, închiderea unor sectoare de activitate, ceea ce a condus la diminuarea drastică a numărului de călători. Precizăm că o mare parte din călătorii pe calea ferată o reprezintă navetiștii, elevii și studenții.

Măsurile menționate mai sus au condus la diminuarea drastică a numărului de călători pe calea ferată, respectiv la diminuarea indicatorului călător-km.

Având în vedere cele de mai sus, pentru asigurarea continuității serviciului public de transport feroviar de călători, a fost redus numărul trenurilor de călători, ceea ce a determinat implicit și la reducerea celor doi indicatori pe baza cărora se acordă compensația, indicatorul tren-km, respectiv călători-km, în conformitate cu prevederile art.7 ale HG nr.146/2020”, spune nota de fundamentare.

Din cifrele prezentate se vede că cei mai favorizați vor fi operatorii privați care nu au îndeplinit în măsură mai mare volumele angajate prin contracte.

Ca urmare, se propune: „Nerealizarea veniturilor minime obligatorii stabilite (…) în perioada stărilor de urgență și/sau alertă, nu va conduce la penalizarea operatorului prin diminuarea compensaţiei cu suma nerealizată din total venituri minime obligatorii.

Cum se face modificarea serviciilor publice

Proiectul aduce noutăți și în privința serviciului public, mai precis referitor la modificarea acestuia. Recent, mai mulți operatori feroviari de transport persoane au anunțat schimbări în circulația trenurilor pe rutele deservite.

Cum se vor modifica serviciile în cursul anului?

  • Modificarea în cursul anului a obligației de serviciu public aprobată se poate face, fără depășirea volumului anual aprobat de tren-km și călători-km, cu condiția ca acestea să fie aprobate în baza avizului CTE – A.R.F., după cum urmează:

a) în funcție de cerințele pieței de transport, astfel:

(i) pentru trenurile programate să circule pe secțiile de circulație interoperabile sau pe secțiile de circulație neinteroperabile administrate de CNCF”CFR”-S.A., la propunerea operatorului de transport feroviar de călători interesat, cu avizul CNCF ”CFR”-S.A.privind capacitățile disponibile;

(ii) pentru trenurile programate să circule pe secțiile de circulație neinteroperabile închiriate, la propunerea operatorului de transport feroviar care are contract de servicii publice încheiat pe acele secții de circulație, cu avizul gestionarului de infrastructură privind capacitățile disponibile;

(iii) pentru trenurile nou-introduse și/sau a căror trasă se modifică odată cu schimbarea mersului de tren.

b) în funcție de lucrările la infrastructura feroviară sau de necesitatea adaptării la situații independente de voința operatorului de transport – inundații, fenomene meteorologice deosebite, defectarea materialului rulant în parcurs (locomotive, automotoare, rame electrice, vagoane), defectări ale elementelor infrastructurii feroviare, accidente sau evenimente feroviare, greva personalului de mișcare, instituirea stărilor de urgență și/sau alertă pe teritoriul României, precum și alte cazuri fortuite, astfel:

(i) pentru trenurile programate să circule pe secțiile de circulație interoperabile sau pe secțiile de circulație neinteroperabile administrate de CNCF”CFR”-S.A., la propunerea operatorului de transport feroviar de călători interesat, cu avizul CNCF”CFR”-S.A. privind capacitățile disponibile, modificări care se transmit lunar, centralizat;

(ii) pentru trenurile programate să circule pe secțiile de circulație neinteroperabile închiriate, la propunerea operatorului de transport feroviar care are contract de servicii publice încheiat pe acele secții de circulație, cu avizul gestionarului de infrastructură, modificări care se transmit lunar, centralizat.

Proiectul, disponibil aici, face precizări și privitoare la pachetul de rezervă stabilit de CFR SA la un nivel de patru perechi de trenuri pe zi.