Operatorii feroviari privați despre CFR Marfă: banii obținuți de CFR SA să fie folosiți pentru repararea Infrastructurii

17 martie 2020

Banii obținuți de CFR SA ar trebui utilizați integral pentru lucrări de reparaţii la calea ferată, spun operatorii feroviari privați despre CFR Marfă și recuperarea datoriilor de către gestionarul infrastructurii. Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România este de părere că orice altă formă de stingere a datoriilor, prin transferul de active neperformante, nu va reprezenta decât un nou ajutor de stat.

Adrian Bărbulescu

operatorii feroviari privați despre CFR Marfă Planul de redresare pentru CFR Marfă restructurare la CFR Marfă Bugetul CFR Marfă pe 2020 salvarea CFR Marfă restituirea supraaccizei la motorină

Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), care este formată din 15 operatori de transport feroviar, reprezentând aproape 70% din cota de piață la nivelul activității de transport de marfă din România, speră că CFR SA își va recupera banii de la CFR Marfă și îi va folosi integral pentru lucrări de reparaţii la infrastructura feroviară. ”Sperăm ca această așa-zisă compensare să fie direcționată către repararea infrastructurii, de care să beneficieze atât operatorul național cât și operatorii privați”, a declarat pentru Club Feroviar președintele OPSFPR, Vasile Șeclăman.

În opinia organizației, orice altă modalitate de stingere a datoriilor nu va avea efecte benefice pentru piața de transport feroviar din România. ”Membrii organizaţiei consideră că o eventuală stingere a datoriilor prin transferul de active ale CFR Marfă, majoritatea fiind la acest moment în stare avansată de deteriorare, supraevaluate, fără o situație juridică clară (e.g. clădiri și terenuri neintabulate) și care nu au nicio legătură cu principalul obiect de activitate al Companiei Naționale CFR SA, nu reprezintă decât o altă formă mascată de ajutor de stat. Mai mult, această soluție nu va ajuta cu nimic procesul de îmbunătățire a infrastructurii feroviare și va aduce, în continuare, grave prejudicii tuturor operatorilor de transport feroviar din țara noastră”, se arată într-un comunicat dat publicității de OPSFPR.

Operatorii feroviari privați despre CFR Marfă: titlul executoriu încă nu există

Pe 18 decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de statul român în sprijinul societății CFR Marfă au respectat normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat.

La finalul lunii februarie 2020, Comisia Europeană a anunțat că CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat declarat incompatibil în valoare de aproape  570 milioane de euro. Potrivit legislației în vigoare, după publicarea Deciziei Comisiei în Registrul ajutoarelor de stat  de pe site-ul Comisiei Europene, urmează o perioadă, care depinde de autoritățile statului român, în care aceasta devine titlul executoriu. Până în prezent, la aproape o lună de la acest anunţ, acest titlu executoriu încă nu există, remarcă organizația.

Oferta de concordat preventiv nu cuprinde returnarea ajutorului de stat

Încă din luna martie compania CITR (fosta Casă de Insolvență Transilvania), administrator concordatar provizoriu și coordonator al restructurării CFR Marfă, a depus la dosarul concordanței preventive oferta față de creditori.

Potrivit CITR, oferta de concordat pentru care s-a solicitat omologarea nu cuprinde plata ajutorului de stat, însă iminența plății a fost luată în calcul încă de la începutul  elaborării strategiei de restructurare. Între timp, Planul de redresare pentru CFR Marfă prin concordat preventiv a fost omologat joi, 12 martie 2020, de judecătorul sindic, după aprobarea acestuia de către creditorii care dețin peste 75% din totalul creanțelor, conform prevederilor legale.

„Accesarea concordatului preventiv a luat în considerare încă de la început și contextul iminentei decizii a Comisiei Europene cu privire la recuperarea ajutorului de stat acordat CFR Marfă de către statul român, chiar dacă nu era cunoscut cuantumul sumei datorate. Omologarea concordatului preventiv creează contextul favorabil redresării CFR Marfă și deblochează relațiile sale cu partenerii de business. Înțelegem provocările operatorului feroviar și suntem pregătiți să folosim experiența noastră și toate instrumentele juridice  în beneficiul restructurării CFR Marfă”, declara la vremea respectivă Aurel Podariu, senior partner la CITR.

CFR SA deține peste 75% din totalul datoriilor CFR Marfă

Principalii creditori ai Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă sunt statul român, pentru ajutorul primit la momentul încercării eșuate de privatizare de acum șapte ani, pentru suma de 568 milioane de euro, și CFR SA, cu o creanță asupra CFR Marfă de aproximativ un miliard de lei, echivalentul a aproximativ 205 milioane de euro.

CFR SA deține, deci, peste 75% din totalul datoriilor CFR Marfă, dacă nu luăm în calcul şi datoria către statul român, pentru care nu există deocamdată titlul executoriu.