spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Operatorii feroviari din Marea Britanie și-au prezentat viziunea asupra viitorului căii ferate

Câteva zeci de operatori feroviari de pasageri și marfă din Marea Britanie grupați în Rail Delivery Group și-au prezentat propunerile de reformă a căii ferate in urma solicitărilor formulate de Great British Railways, pentru reformarea sistemului feroviar britanic.

 

Noul sistem prevede înlocuirea actualului Network Rail cu Great British Railways (GBR), un organism public de stat aflat in stare de proiect  care va supraveghea transportul feroviar în Marea Britanie din 2023. GBR va înlocui Network Rail ca operator de infrastructură feroviară și va controla, de asemenea, contractarea serviciilor feroviare, stabilirea tarife și orarelor, precum și colectarea veniturilor din tarife în cea mai mare parte a Angliei.

Sistemul contractului de concesiune urmează să inlocuiască sistemul anterior de francizare feroviară de pasageri în Marea Britanie gestionat de Department for Transport, care s-a prăbușit în 2020 în timpul pandemiei COVID-19. GBR va fi modelat după operațiunile Transport for London, care contractează servicii pe sisteme precum London Overground.

 

O istorie zbuciumată, divizată intre privat și sector public

Sistemul feroviar al Marii Britanii a fost construit de companii private, dar a fost naționalizat prin Transport Act 1947 și gestionat de British Rail (cunoscut sub numele de British Railways până în 1965) până la reprivatizare care a fost începută în 1994 și finalizată în 1997 (în mandatul de premier al lui Margaret Thatcher. La acel moment serviciile de infrastructură, transport pasageri și serviciile de transport de marfă erau separate. Infrastructura era proprietate privată fiind operată de Railtrack din 1994 până în 2002, când a fost renaționalizată și transferată la Network Rail.

În 2020, în plină pandemie de COVID-19, toate companiile care operează trenuri  au încheiat acorduri Emergency Recovery Measures Agreements privind măsurile de recuperare de urgență cu guvernele Regatului Unit și Scoției. Mecanismele normale de franciză de servicii pentru pasageri au fost modificate, astfel încât să fie transferate aproape toate veniturile și riscurile de cost către guvern, ceea ce a reprezentat o renaționalizare efectivă a acestor servicii temporar.

Noua organizație – Great British Railways a fost propusă în cadrul Williams-Shapps Rail Review care a fost realizată de Keith Williams (om de afaceri britanic)  și publicată ca o Carte albă la 20 mai 2021. Cu două săptămâni înainte de dezvăluirea Planului Williams-Shapps pentru transport feroviar, Departamentul pentru Transport a notificat un contract de 6,5 milioane de lire sterline pentru Deloitte până în februarie 2023 ca „partener de livrare a schimbărilor strategice: programul de reformă feroviară”. Andrew Haines, actual lider al echipei de tranziție a GBR și Peter Hendy, președinte al Network Rail, supraveghează înființarea Great British Railways.

 

 Radiografia sistemului britanic și problemele acestuia

În mai 2021 planul Williams Shaps făcea o radiografie a sistemului feroviar britanic, identificând problemele ce obligă la reforma acestuia.            Privatizarea sistemului a adus o ameliorare a sistemului feroviar britanic se arăta în deschiderea planului. „În multe privințe, căile ferate din Marea Britanie s-au îmbunătățit dramatic sub privatizare. În ajunul pandemiei, căile ferate au trecut peste cap 21.000 de mișcări zilnic în medie – cu o treime mai mult decât înainte privatizare. Investițiile guvernamentale s-au majorat de patru ori de la începutul privatizării și ultimii ani au înregistrat aproximativ 1 miliard de lire sterline pe an investit de sectorul privat.

Finanțarea publică, cu alocații financiare pe cinci ani, este mai sigură și mai previzibilă decât regimul stop-start impus British Rail. Asumarea unei declin inevitabil al rețelei a luat sfârșit: în schimb, există mii de vagoane noi, mai curate, îmbunătățiri ale stațiilor și deschiderea altora noi, creșterea electrificării pentru a face serviciile mai ecologice și mai silențioase. În 2019, călătoriile cu trenul au atins cea mai mare pondere din întregul parcurs din Marea Britanie după 1967. În ajunul pandemiei, numărul de pasageri cel puțin s-a dublat de la privatizare, a înregistrat o creștere mai mare decât utilizarea drumurilor în Marea Britanie și o creștere mult mai mare decât în ​​majoritatea țărilor comparabile peste aceeaşi perioadă.

Marea Britanie a avut una dintre cele mai intens utilizate rețele din Europa: în medie, o milă de cale ferată în Marea Britanie înregistrează trafic de două ori mai mare decât în ​​Franța. În mod esențial, căile noastre ferate sunt tot printre cele mai sigure din Europa”, spunea raportul menționat.

Tocmai de aceea inițiativa privată va continua să joace un rol important, dau asigurări autorii raportului. „Acestea sunt succese semnificative, pentru care privatizarea căii ferate nu primește suficient credit. Guvernul este angajat menținerea unui rol major pentru afacerile și capitalul privat în sprijinirea căilor ferate din Marea Britanie în viitor. Nu ar trebui romantizată epoca naţionalizării”, avertiza Guvernul britanic.

 

Eșecuri evidente

Însă același raport nu ezita să pună degetul și pe rană. „Spre deosebire de majoritatea privatizărilor, cea a căilor ferate nu a fost niciodată acceptată pe de-a întregul public, pentru că eșecurile sale au rămas prea evidente. Spargerea British Rail în zeci de bucăți ar fi urmat să favorizeze competiția și, împreună cu implicarea sectorului privat, trebuia să aducă mai mult eficienta si inovatie. S-a întâmplat puțin din aceasta. În schimb, fragmentarea rețelei a făcut serviciul feroviar mai confuz  pentru pasageri și mai dificil și mai costisitor pentru atingerea sarcinilor de operare la timp a trenurilor În timp ce guvernele succesive au căutat să echilibreze costurile a căilor ferate între contribuabili și călători, finanțarea guvernamentală încă reprezintă aproape o treime din veniturile industriei în 2019/20, iar tarifele au crescut cu 48% din 1997 în  termeni reali. Modelul pus în aplicare la privatizare nu a făcut suficient pentru a oferi un sector mai eficient din punct de vedere al costurilor și multe costuri au crescut constant mai repede decât inflația, cu contribuabilii și clienții care trebuie să plătească factura”.

Însă care este direcția în care trebuie să o ia calea ferată britanică? Ce trebuie schimbat pentru ca greșelile trecutului să nu se mai repete? Cum pot fi aflate răspunsurile potrivite la intrebări? Nu cumva este cel mai bine să afli gândurile zecilor de operatori privați de trenuri? Nu cumva ei sunt cei mai în măsură să ofere răspunsuri la toate dilemele oficialilor britanici?

 

În căutarea evidențelor

Tocmai de aceea, undeva în toamna anului trecut, echipa de inițiativă a GBR a lansat un așa zis studiu de piață „call of evidence”, colecție de opinii care să stea la baza unei dezvoltări pe trei decenii a căii ferate din UK. „Planurile guvernamentale pentru transportul feroviar includ angajamentul de a dezvolta o strategie pe termen lung la nivelul sectorului feroviar: Planul strategic pentru întreaga industrie (Planul strategic). Strategic Plan, produs de GBR pentru miniștri, va fi prima strategie de acest gen, de treizeci de ani plan la nivel înalt modelat de un set de obiective strategice care au fost dezvoltate pentru beneficiul pasagerilor, utilizatorilor de marfă, contribuabililor și personalului nostru, pentru a sprijini regiunile Marii Britanii, comunitățile cu scopu de a își atinge obiectivele și pentru a beneficia economia și mediu pe termen lung. „Dacă vrem să reușim să stabilim o direcție pentru calea ferată în următorii treizeci de ani, dezvoltarea Planului Strategic va trebui să fie un efort colectiv bazat pe expertiză și cunoștințe nu numai ale sectorului feroviar, ci și ale celor dincolo de acesta. Acest apel pentru dovezile vor ajuta la conturarea Planului Strategic și a viitorului căii ferate și ne dorim acest lucru pentru a fi informat de cât mai multe perspective diferite, pentru a învăța din lecții a trecutului și pentru a face față provocărilor viitorului”, spun reprezentanții GBR.

 

Propuneri pe trei orizonturi de timp

Echipa de inițiativă a GBR a solicitat prezentarea propunerilor pe trei planuri. Un termen scurt, o perioadă de cinci ani de la livrarea Planului strategic în 2022, un termen mediu: următorii zece ani, intervalul de timp caracterizat prin niveluri moderate de certitudine în planificarea și succesiunea proiectelor noastre și termen lung, anume treizeci de ani până în 2052, perioadă caracterizată de incertitudine, caz în care sistemul feroviar trebuie pregătit pentru o serie de scenarii diferite care se vor putea adapta la provocările viitorului.

Obiectivele urmărite de Guvern ar fi: satisfacerea nevoilor clienților, asigurarea durabilității financiare, creșterea economică pe termen lung, creșterea nivelului de dezvoltare regională și conectivitate, precum și și asigurarea durabilității mediului (modal shift, poluare zero, biodiversitate). Pentru a înțelege principiul consultării, trebuie menționată, spre exemplu, una dintre intrebările adresate în privința așteptărilor călătorilor. „Cum credeți că așteptările pasagerilor, inclusiv accesibilitatea, vor evolua în următorii 5, 10 sau 30 de ani, care vor fi factorii ce vor duce la schimbarea așteptărilor și cum credeți ca vor putea fi atinse de către sectorul feroviar?”

Întrebările au privit modalitățile de creștere a locurilor de muncă în sector, impact asupra locuirii, inovații, dezvoltare economică post pandemia de COVID-19, inserarea transportului feroviar în actualele lanțuril logistic, etc.

Pe partea de dezvoltare regională și conectivitate actorii sectorului feroviar au fost intrebați cum poate fi crescută autoritatea liderilor și comunităților locale, cum poate fi ridicat nivelului de trai, răspândite oportunitățile și îmbunătățite serviciile publice și chiar restabilită mândria locală.

 

Răspunsul operatorilor

Reuniți în puternica asociația Rail Deliever Group, câteva zeci de companii din transporturile de marfă și pasageri au oferit în februarie 2022 propriile răspunsuri la chestionarul GBR. „Oferta pentru clienții căii ferate ar trebui să își propună depășirea nevoilor acestora ce sunt în continuă evoluție, stimulând creșterea pasagerilor și a veniturilor, precum și transferul modal și integrarea modală, care va îmbunătăți sustenabilitatea financiară cu sprijinirea unei palete largi de alte obiective. Călătoriile ar trebuie să fie caracterizate în mod constantnt prin accesibilitate, confort, siguranță, predictibilitate.

Trebuie dezvoltat și implementat un program strategic susținut pentru reduce risipa și îmbunătățită productivitatea, alături de eforturile de a genera venituri. O reducere simplă a costurilor prin reducerea serviciilor va face calea ferată mai puțin atractivă pentru clienții și va afecta în mod disproporționat veniturile.

Având în vedere constrângerile financiare și modelele de călătorie care se schimbă semnificativ, pe lângă îmbunătățirea eficienței livrării, efortul ar trebui să fie orientat spre oportunitățile de îmbunătățire a experienței clienților și de a încuraja transferul modal pentru o creștere a veniturilor, cu investiții în oameni, sisteme și baze de date, cu investiții în infrastructura fizică concentrându-se pe proiecte deja angajate. Acțiunile corecte pot susține progresul față de o serie de obiective în următorii 5-10 ani și pot stabili instrumentele și capacitățile pentru a avea succes pe termen lung.

După ce s-a stabilit o direcție clară de mers prin Planul Strategic, GBR ar trebui să utilizeze PSC-urile (Public Sector Comparator)  pentru a selecta cât mai bine operatorii din sectorul privat și capacitatea acestora, atunci când sunt stimulați în mod corespunzător, pentru a îndeplini obiectivele, prin creșterea veniturilor, reducând risipa fără a reduce serviciile, asigurând cea mai bună utilizare a activelor existente și asigurând trecerea spre transferul modal.

Contractele oferite trebuie să aibă suficientă flexibilitate pentru a permite sectorului privat să răspundă cu flexibilitate la nevoile în schimbare ale clienților și la un mediu de business în evoluție. Politica de transport, deciziile fiscale și cele de investiții ar trebui să se bazeze pe o așa zisă  „ierarhie a transportului durabil” pentru a promova transferul modal către călătorii active, feroviar și alte forme de transport public și comun.

Incertitudinile rămân în legătură cu schimbările în prioritățile politice sau cele ale politicienilor, dar un plan coeziv, susținut pe scară largă și o direcție clară de acțiune vor reduce incertitudinile. Sugestiile operatorilor britanici sunt la acest moment analizate de GBR, urmând să fundamenteze pașii viitori ai noii entități și politicilor publice din domeniu.

Articol apărut in RailwayPRO Aprilie.

Ultimele Articole