În ultimele zile ale anului 2024, prima locomotivă din seria C30-M construită de Operail a trecut cu succes inspecția pentru a obține permisul de exploatare de către o singură persoană. În acest an, Operail intenționează să adapteze încă 4-5 locomotive pentru funcționarea cu o singură persoană.
În mod tradițional, trenurile de marfă au avut două persoane – un mecanic și un asistent în cabina locomotivei pentru fiecare cursă. Operail a fost prima companie de transport feroviar de marfă din Estonia care a început să opereze cu o singură persoană. După 1,5 ani de lucrări pregătitoare, prima locomotivă C36-7i a fost certificată pentru operarea cu o singură persoană în august 2019. Până în prezent, Operail utilizează doar vechile locomotive C36, sau „americane”, cu un singur mecanic de locomotivă în cabină. Acest lucru a crescut semnificativ rentabilitatea serviciului de transport de marfă oferit de Operail.
„Exploatarea liniei cu două persoane este o relicvă istorică care asigura odinioară siguranța în cazul în care se întâmpla ceva cu unul dintre mecanici. Astăzi, este posibil să se asigure un nivel excelent de siguranță cu ajutorul mijloacelor tehnice care detectează abaterile din activitatea mecanicului și opresc trenul dacă este necesar. Operarea cu două persoane este rezonabilă doar pentru lucrările de manevră”, a explicat Merle Kurvits, CEO al Operail.
Până în 2024, noua serie de locomotive C30-M construită de Operail a efectuat în principal manevre. Prin urmare, C30-M nu a fost certificată pentru operarea de către o singură persoană. În august anul trecut, Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor și Reglementare Tehnică a acordat Operail permisiunea de a înregistra oficial modelul de locomotivă C30-M ca locomotivă de marfă de linie principală. Acest lucru înseamnă că locomotivele C30-M construite în Tapa pot gestiona independent întregul proces de transport de marfă, inclusiv manevrele și serviciul de linie.
„De îndată ce locomotiva a fost certificată pentru serviciile de linie, am început pregătirile pentru a oferi clienților noștri un serviciu și mai eficient, operat de o singură persoană”, a declarat Merle Kurvits.
În timpul procesului de certificare, care a durat aproape o jumătate de an, au fost efectuate evaluări ale riscurilor și a fost prezentată o documentație amplă Autorității pentru Protecția Consumatorilor și Reglementare Tehnică pentru aprobarea soluției tehnice. După ce a primit undă verde din partea autorității, Operail a început modernizarea primei locomotive.
Potrivit lui Jaanus Kaasik, specialist șef al Operail Repairs OÜ, programul de control al vigilenței VEPS al locomotivei a fost actualizat în timpul conversiei, iar locomotivei i-au fost adăugate două pedale de vigilență și un buton suplimentar de control al vigilenței. Controlul vigilenței garantează că, în cazul în care mecanicul are o problemă de sănătate, adoarme sau își pierde atenția, sistemul VEPS oprește trenul.
Pentru a îndeplini cerințele privind exploatarea de către o singură persoană, locomotiva a trebuit să fie echipată cu un sistem automat de stingere a incendiilor – dacă senzorul detectează o temperatură mai mare decât limita, are loc stingerea automată cu dioxid de carbon. În plus, comisia a verificat dacă echipamentul locomotivei îndeplinește cerințele de siguranță: cizme, echipamente de radiocomunicații, extinctoare, un sistem de monitorizare Metrotec, o trusă de prim ajutor și un termometru cu laser.
În ultimele zile ale anului 2024, prima C30-M – locomotiva nr. 1558 numită Leo – a trecut cu succes de inspecția unei comisii a Autorității pentru Protecția Consumatorilor și Reglementare Tehnică și a Căilor Ferate Estoniene și a fost certificată oficial pentru operarea de către o singură persoană. Până în prezent, Leo a început deja să presteze servicii de linie operate de o singură persoană.
În primul trimestru al anului 2025, Operail intenționează să obțină autorizația pentru operarea cu o singură persoană pentru încă patru sau cinci locomotive C30-M. „Certificarea tuturor locomotivelor ulterioare va fi mult mai rapidă, deoarece evaluările de risc și documentația sunt deja realizate, doar reconstrucția efectivă a locomotivelor va avea loc, urmată de o inspecție a fiecărei locomotive”, a confirmat Kurvits.
Proiectul locomotivei C30-M
Depoul Tapa al Operail este singurul loc din Estonia în care se construiesc locomotive. Operail a început proiectul C30-M în 2016. Prima locomotivă a fost finalizată în 2017 și a început să funcționeze în toamna anului 2018. Până în prezent, au fost construite douăsprezece locomotive. Nouă dintre acestea sunt în uzul Operail și deservesc transportul de marfă în Estonia, în timp ce trei au fost adaptate pentru calea ferată finlandeză, sunt certificate acolo și își desfășoară activitatea zilnică în Finlanda.
Locomotiva este asamblată folosind cadrul caroseriei și trenul de rulare ale locomotivei С30-7Ai de la General Electric și module proiectate de producătorul european CZ Loko. C30-MF cu șase axe cântărește 135 de tone, are o sarcină pe osie de 22,5 tone și este alimentată electric AC/DC. Locomotiva este propulsată de un motor diesel Caterpillar 3512C HD cu o putere nominală de 1.550 kW (2.079 CP) și are o viteză maximă de 100 de kilometri pe oră.